لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۹

ارتش سوریه برای حمله به آخرین پایگاه شورشیان در غوطه شرقی آماده می‌شود


بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در میان نیروهای ارتش این کشور در غوطه شرقی.
بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در میان نیروهای ارتش این کشور در غوطه شرقی.

یک روزنامه دولتی سوریه روز چهارشنبه هشتم فروردین گزارش داد نیروهای دولتی خود را برای حمله به آخرین شهر تحت کنترل شورشیان در غوطه شرقی آماده می‌کنند مگر آنکه گروه شورشی جیش‌الاسلام این نواحی را تخلیه و تحویل دهد.

طبق توافقی که با میانجیگری روسیه صورت گرفت شورشیان در حال تخلیه سایر شهرها و نواحی در غوطه شرقی هستند و کنترل آنها به دست نیروهای دولتی می‌افتد.

سقوط دوما آخرین شهر تحت کنترل شورشیان در غوطه شرقی نقطه پایان بزرگترین شکست نظامی شورشیان از سال ۲۰۱۶ خواهد بود که علاوه بر از دست دادن نواحی تحت کنترل خود در اطراف دمشق جنبه نمادین مهمی نیز خواهد داشت.

شهر دوما هفت سال پیش که جنگ داخلی سوریه شروع شد محل اصلی برگزاری تظاهرات علیه رژیم بشار اسد در حومه دمشق بود.

در گذشته نیز نیروهای دولتی سوریه با حمایت روسیه و ایران شورشیان را مجبور کرده‌اند مناطق تحت کنترل خود را ترک کرده و به ادلب در شمال غرب سوریه بروند.

سازمان ملل شرایط ادلب را که صدها هزار نفر از حامیان گروه‌های شورشی به آنجا مهاجرت کرده‌اند «فاجعه‌بار» توصیف کرده است.

گروه جیش‌الاسلام می‌گوید مصمم است در شهر دوما که ده‌ها هزار غیرنظامی در محاصره نیروهای دولتی هستند باقی بماند. دولت سوریه در مقابل می‌گوید شورشیانی که این ناحیه را ترک نکنند و یا به مناطق تحت کنترل حکومت نیایند نابود خواهند شد.

روزنامه دولتی «الوطن» روز چهارشنبه نوشت: «نیروهای مستقر در غوطه شرقی در صورت عدم تخلیه شهر دوما توسط گروه تروریستی جیش‌الاسلام خود را برای یک عملیات نظامی وسیع آماده می‌کند».

یک مقام دولتی سوریه که نخواست نامش در گزارش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفت: «وضعیت بسیار حساس است و این دو روز تعیین کننده خواهد بود».

همزمان با مذاکرات گروه جیش‌الاسلام با روسیه در مورد آینده شهر دوما اوضاع این ناحیه در روزهای اخیر در مجموع آرام بوده است.

جیش‌الاسلام روز سه‌شنبه اعلام کرد روسیه هنوز به پیشنهاد آنها پاسخ نداده است. در عین حال دمشق و مسکو را متهم کرد که با مجبور کردن ساکنان به ترک این شهر سیاست تغییر در بافت جمعیتی کشور را دنبال می‌کنند که هدف آن بیرون راندن مخالفان از شهرهای اصلی سوریه است.

یک شاهد عینی که خبرگزاری رویترز از طریق تلفن با او صحبت کرد گفت: روز چهارشنبه ده‌ها نفر از مردم شهر دوما به خیابان آمده و از شورشیان و مقامات اپوزیسیون خواستند در مورد مذاکرات با روسیه به آنها اطلاعات بیشتری بدهند.

هر چند گروه جیش‌الاسلام احتمال خروج از شهر دوما را تکذیب می‌کند ولی دو منبع شورشیان گفتند پیکارجویان در حال بررسی گزینه‌های مختلف از جمله رفتن به مناطق تحت کنترل شورشیان در شمال شرقی و یا ناحیه القلمون در جنوب سوریه هستند.

نیروهای دولتی سوریه با حمایت هوایی جنگنده‌های روسیه از روز ۱۴ فوریه عملیات تهاجمی برای تصرف غوطه شرقی را آغاز کردند.

به گفته امدادگران و دیده‌بان حقوق بشر سوریه، در این حملات که یکی از شدیدترین بمباران‌ها در طول جنگ داخلی سوریه بود بیش از هزار و ۶۰۰ هزار نفر از مردم کشته و هزاران نفر دیگر مجروح شده‌اند.

غوطه شرقی که قبل از شروع جنگ دو میلیون نفر جمعیت داشت یکی از مراکز صنعتی و تجاری مهم سوریه و اراضی کشاورزی آن منبع اصلی تولید نیازهای روزانه ساکنان دمشق بود.

مقامات سازمان ملل می‌گویند به تلاش برای ارسال یک کاروان دیگر حامل کمک‌های بشردوستانه به شهر دوما ادامه خواهند داد. با وجودی که طی روزهای اخیر هزاران نفر از این شهر خارج شده‌اند طبق ارزیابی‌های اخیر هنوز هم حدود ۷۰ هزار غیرنظامی ساکن شهر دوما هستند.

رسانه‌های دولتی سوریه می‌گویند از زمان شروع حملات به غوطه شرقی حدود ۱۲۵ هزار نفر از ساکنان این ناحیه را ترک کرده‌اند.

آن بخش از پیکارجویان و خانواده‌های آنها که در روزهای اخیر منطقه را ترک کرده و به سوی ادلب رفته‌اند اساسا در شهرهای عربین، عین ترما و زملکا مستقر بودند که تحت کنترل گروه شورشی فیلق الرحمن بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر /ک.ر
XS
SM
MD
LG