لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۹

بازداشت مجدد فعالان حقوق زنان در ایران


ماه پيش نیز، ۳۷ نفر از زنان که در اعتراض به محاکمه چهار تن از فعالان حقوق زنان تجمع کرده بودند بازداشت شدند.
ماه پيش نیز، ۳۷ نفر از زنان که در اعتراض به محاکمه چهار تن از فعالان حقوق زنان تجمع کرده بودند بازداشت شدند.

چهار تن از فعالان جنش زنان روز دوشنبه سیزدهم فروردین ماه در حالی که قصد داشتند امضا برای «کمپين يک ميليون امضاء» جمع آوری کنند بازداشت شدند.


براساس خبر کوتاهی که خبرگزاری ايلنا منتشر کرده است اين افراد ظهر روز دوشنبه در پارک لاله توسط ماموران نيروی انتظامی بازداشت و به اداره اماکن ناجا منتقل شدند.


فعالان بازداشت شده عبارتند از سارا امينيان و همسرش، ناهيد کشاورز، محبوبه حسين زاده و سوسن طهماسبی.


يکی از فعالان حقوق زنان که خواست نامش فاش نشود در اين باره به راديو فردا گفت: هنگامی که فعالان حقوق زنان در حال جمع آوری امضاء برای کمپين مقابله با قوانين تبعيض آميز عليه زنان بودند توسط پليس امنيت ملی دستگير شدند.


او افزود: اين افراد با خانواده های خود تماس گرفته و خبر بازداشت خود را اطلاع داده اند.


افراد دستگير شده ماه پيش نيز توسط ماموران پليس و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، به جرم شرکت در تجمع مسالمت آميز مقابل دادگاه انقلاب اسلامی بازداشت شده بودند. هنوز خبری درباره سرنوشت اين فعالان حقوق زنان منتشر نشده است.


ماه پيش درست در چنين روزی، ۳۷ نفر از زنان که در اعتراض به محاکمه چهار تن از فعالان حقوق زنان تجمع کرده بودند بازداشت شدند که آزادی برخی از آنها تنها پس از سپردن وثيقه های سنگين و در روز های آخر اسفند ماه ميسر شد.


موج مقابله با خواسته های جنبش زنان و دانشجويان از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی در سال ۸۴ به نحو چشمگيری افزايش يافته است و هرگونه تجمع مسالمت آميز برای بيان نقطه نظرات و تقاضاهای جنبش مدنی سرکوب می شود.


وزير اطلاعات جمهوری اسلامی بارها از بروز «انقلاب مخملی» در ايران اظهار نگرانی کرده و فعالان حقوق زنان و دانشجويان را «وابسته به خارج» معرفی کرده است.


فعالان حقوق زنان در ماه های اخير فراخوانی برای جمع آوری يک ميليون امضاء به راه انداخته اند که هدف از آن به گفته آنها، «محو همه اشکال قانونی تبعيض آميز عليه زنان» است. اين فراخوان با واکنش رسانه های وابسته به دولت روبرو شده و از سوی آنها مورد حمله قرار گرفته است.


XS
SM
MD
LG