لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

«آزمایش موفقیت آمیز موشک اسراییلی ضد شهاب-۳»


موشک شهاب-۳ ایران که برد آن تا اسراییل می رسد.
موشک شهاب-۳ ایران که برد آن تا اسراییل می رسد.

مقامات نظامی و سياسی اسراييل از آزمايش موفقيت آميز سيستم دفاع موشکی « آرو» (پيکان)، که برای نخستين بار در شب انجام شد، خبر دادند.


سيستم دفاع موشکی « آرو» که اسراييلی ها در زبان عبری به آن «ختس» می گويند پس از چند بار آزمايش در روشنايی روز، برای نخستين بار در تاريکی شب مورد آزمايش قرار گرفت.


مشه پت ال، مسئول پروژه های موشکی در وزارت دفاع اسراييل، با تاکيد بر موفقيت کامل اين آزمايش، گفت: « انجام آزمايش جديد با آيين های بيست و هشتمين سالروز روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ايران ارتباطی ندارد و زمان آزمايش از مدت ها قبل تعيين شده بود.»


اين پانزدهمين آزمايش موشک ضد موشک پيکان از هنگام طراحی و ساخت آن توسط صنايع موشکی اسراييل بود. آزمايش پيشين، در دسامبر ۲۰۰۵ نيز که در طول روز و در ساحل دريای مديترانه انجام شد، موفقيت آميز توصيف گرديد.


آزمايش جديد سيستم پيکان، قدرت بازدارندگی اسراييل را در برابر حملات موشکی احتمالی و غافلگير کننده جمهوری اسلامی ايران تقويت می کند.
معاون وزیر دفاع اسراییل

در آزمايش يکشنبه شب، موشکی دوربرد که شبيه موشک دورپرواز شهاب-۳ ايران بود، توسط سيستم دفاع موشکی پيکان در هوا منحرف و سپس منهدم شد. موشکی که موشک دورپرواز را منحرف و نابود کرد، اين بار، کوتاهتر و سبک تر از موشک های پيشين بود که با نام « آنکور سياه» از آن ياد شد.


دو سيستم دفاع موشکی پيکان که در دو منطقه « پلماخيم » Palmachim و « عين شمر»Eain Shemerقرار دارد، در آزمايش شب گذشته به کار گرفته شدند.


مقامات نظامی اسراييل همچنين اعلام کردند که سيستم های دفاعی « پاتريوت » ساخت آمريکا نيز در ياری دادن به اين آزمايش سهم داشته اند.


ژنرال موشه کاپلينسکی، معاون ستاد ارتش اسراييل و ژنرال اليعزر شکدی، فرمانده نيروی هوايی ارتش، شماری ديگر از مقامات وزارت دفاع و نيز اعضای کميسيون مناسبات خارجی و امنيت کنست (پارلمان اسراييل) در منطقه « پلمخيم » برای مشاهده آزمايش حضور داشتند.


بخشی از بودجه سيستم دفاع موشکی ضد موشک پيکان از سال ها پيش از سوی ايالات متحده تامين شده اما بيشتر تجهيزات اين سيستم ، ساخت کارخانه های صنايع نظامی و موشکی اسراييل، از جمله کارخانه های « رافائل »، « التا » و « تاديران » است.


افرائيم سنه، معاون وزير دفاع اسراييل روز دوشنبه در مصاحبه با بخش عبری راديوی اسراييل گفت: « آزمايش جديد سيستم پيکان، قدرت بازدارندگی اسراييل را در برابر حملات موشکی احتمالی و غافلگير کننده جمهوری اسلامی ايران تقويت می کند.»


وی گفت: « با موشک هايی چون شهاب نمی توان در روز يا شب اسراييل را تهديد کرد.»


XS
SM
MD
LG