لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۷

پنج دری؛ فرهنگ و هنر ایران در هفته گذشته


شب عزيز و نگار دو دلداده طالقانی هفته پيش به همت انتشارات ققنوس و علی دهباشی سردببر مجله بخارا برگزار شد .


قصه عزيز و نگار، قصه دو دلداده طالقانی است که از چند سده قبل در ميان مردم طالقان، رودبار الموت، گيلان، تنکابن و مازندران حکايت می شده است .


يوسف عليخانی نويسنده و منتقد و يکی از سخنرانان شب عزيز و نگار پيش از اين با جمع آوری چهار نسخه مکتوب و چهار نسخه شفاهی از اين قصه در قالب يک کتاب به بيان ويژگی های زبانی و تکنيک های روايی اين قصه پرداخته است .


مجموعه تحقيقات يوسف عليخانی با عنوان باز خوانی يک عشقنامه در سال ۸۱ از سوی انتشارات ققنوس روانه بازار کتاب شد .


عنايت الله مجيدی، علی دهباشی، سيد احمد وکيليان، محمد جعفری قنواتی، سعيد موحدی، مه جبين مهاجر و ژيلا مشيری از ديگر سخنرانان اين نشست بودند


رونمايی کتاب هشت هزار سال تاريخ پوشاک اقوام ايرانی


کتاب هشت هزار سال تاريخ پوشاک اقوام ايرانی به کوشش مهر آسا غيبی هفته پيش با حضور بسياری از دوستداران فرهنگ و هنر ايران رونمايی شد .


در اين نشست، مهرآسا غيبی، علی دهباشی، محمد گلبن و محمد قاسم زاده درباره ی کتاب هشت هزار سال تاريخ پوشاک اقوام ايرانی که شامل دوران باستان تا اخر دوره قاجاريه است سخن گفتند .


جشن رونمايی کتاب هشت هزار سال تاريخ پوشاک اقوام ايرانی پنج شنبه ۱۹ بهمن ماه از سوی مجله بخارا و انتشارات هيرمند همزمان با سالروز تولد مرحوم حميد رضا باقرزاده مدير انتشارات هيرمند برگزار شد.


نمايشگاه نقاشی با عنوان «هنر به روايت بيداری»


نمايشگاه نقاشی با عنوان « هنر به روايت بيداری » با موضوع انقلاب های بزرگ دنيا هفته پيش با حضور هنرمندان سرشناس ايرانی و همچنين هنرمندان خارجی بر پاشد .



مجله فرهنگی و هنری پنج دری هر هفته یکشنبه ها در مجله شامگاهی رادیو فردا مهمان شما خواهد بود. این مجله که سعی دارد صدای اهالی فرهنگ و هنر ایران باشد، هر هفته گفت و گویی دارد با یکی از هنرمندان ایرانی.
در برنامه هفته آینده « پنج دری»، بهرام بیضایی کارگردان فیلم و نمایشنامه نویس نامدار ایرانی میهمان این برنامه خواهد بود و به پرسش های شنوندگان رادیو پاسخ می دهد.
شما هم اگر مایلید پرسش های خود را با بهرام بیضایی در میان بگذارید تا آخر این هفته با شماره تلفن زیر تماس بگیرید.
0042-02 2112 4113

در اين نمايشگاه ۸۰۰ اثر نقاشی و پوستر از کشورهای ايران، آفريقای جنوبی، کوبا، افغانستان، روسيه، فلسطين، چين و مکزيک، به نمايش در آمد.


مرتضی مميز، حسين خسروجردی، ايرج اسکندری، مصطفی گودرزی، مرتضی اسدی، ناصر پلنگی، علی وزيريان، کاظم چليپا، حسن ياقوتی، مصطفی ندرلو و مرتضی گودرزی از جمله هنرمندان ايرانی هستند که آثار شان در چهار چوب اين نمايشگاه در گالری مميز به معرض ديد عموم قرار گرفته است .


ايرج اسکندری هنرمند و يکی از شرکت کنندگان در اين نمايشگاه در گفت و گويی با راديوفردا برپايی نمايشگاهی با موضوع انقلاب را مثبت ارزيابی کرد و گفت :« برپايی چنين نمايشگاهی برای حفظ و ماندگاری هنر دوران انقلاب ضروری است. »


آقای اسکندری در ادامه افزود:« ضمن آنکه برگزارکنندگان اين نمايشگاه با همه امکاناتی که داشتند سعی کردند همه چيز خيلی خوب برگزار شود اما در اين نمايشگا ه کاستی هايی به چشم می آمد.»


ايرج اسکندری از نبود آثار هنرمندان نامداری چون هانيبال الخاص، بهرام دبيری ، نيلوفرقادری نژاد و بسياری ديگر از هنرمندانی که در جريان هنر دوران انقلاب تاثير گذار بودند به عنوان يکی از کاستی های اين نمايشگاه ياد کرد


وی همچنين درباره ی ديگر کاستی های اين نمايشگاه گفت :«بسياری از آثار هنرمندان خارجی شرکت کننده در اين نمايشگاه اصل نبودند و بيشتر عکاسی از روی اصل بودند که همين امر به کيفيت اين نمايشگاه لطمه زده است.»


نمايشگاه نقاشی هنر به روايت بيداری تا يک ماه ديگر بر پا خواهد بود.




نمايش «واينک يحيی» در تالار اصلی تئاتر شهر


اما نمايش «واينک يحيی» نوشته سيدعظيم موسوی به کارگردانی سياوش طهمورث هفته گذشته در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر به روی صحنه رفت .


در نمايش و اينک يحيی زندگی يک پرده خوان روايت می شود. يحيی، کسی که پرده خوانی را از پدرش به ارث برده است در پيری می خواهد بعد از آخرين پرده خوانی اين پرده را برای يک امر خير بفروشد که همين امر او را با وجدانش درگير می کند و تمام داستان حول اين موضوع می چرخد .


به گفته سياوس طهمورث، کارگردان نمايش « و اينک يحيی »، اين نمايش به مفهوم معجزه در اديان گونا گون اشاره دارد. و اين که ساده دلی و ايمان تا چه اندازه می تواند در زندگی تاثير گذار باشد .


رسول نجفيان، محمد پورحسن، ناهيد مسلمی، اسماعيل بختياری، اتابک نادری، سياوش طهمورث و رهام محدوفی از جمله هنرمندانی است که در اين نمايش به عنوان بازيگر هنرنمايی می کنند .


سالمرگ سياوش کسرايی


پنج شنبه، نوزدهم بهمن ماه سالروز درگذشت سياوش کسرايی شاعر منظومه ماندگار آرش کمانگير بود .


سياوس کسرايی از مطرح ترين شاعران انقلابی در دهه سی، متولد سال ۱۳۰۵ بود و شاعری را از جوانی آغاز کرد .


او که يکی از با وفاترين شاگردان نيما يوشیج، پدر شعر مدرن فارسی بود اولين مجموعه شعرش را در سال ۳۶ منتشر کرد .


شمس لنگرودی، شاعر، منتقد و نويسنده کتاب « تاريخ تحليلی شعر نو» در گفت و گويی با راديو فردا درباره ويژگی های شعر سياوش کسرايی گفت :« صحبت کردن درباره بعضی از شاعران و اساسا بعضی امور چندان راحت نيست که يک نمونه آن هم سياوش کسرايی است؛ برای اين که سياوش کسرايی يکی از شاعران موثر در جريان شعر نو ايران و در امور سياسی ايران نیز دست کم برای سه دهه در ايران تاثیر گذار بوده است.»


آقای لنگرودی افزود:« تاثیر سياوش کسرايی بيشتر به سبب محتوای شعرهايش بوده است که در آن سال ها هم بيشترين توجه به محتوا بوده است. اما الان که به شعرهايش نگاه می کنيم می بينیم او حيف شد. چون شاعری با آن استعداد و صميميت در شعرهایش، به خاطر درکی که از شعر داشت و به خاطر عقايدش، کمتر به فرم در زبانش پرداخته است.»


وی گفت: « اگر مطرح ترين شعر کسرایی را که همان آرش کمانگير است نگاه کنيد می بينيد او شاعر محتوا است و اگر او را مثلا با اخوان ثالت مقايسه کنيد تفاوت را خواهيد ديد . »


آقای لنگرودی در پايان گفت و گوی خود با راديو فردا اظهار داشت: اگر شما محتوا را از شعر سياوس کسرايی بگيرید شعر او فرو می ريزد اما مجموعه اين حرف ها اين نيست که او شاعر بدی بوده است. کسرایی شاعر تاثير گذاری بوده است و برای چندین دهه، پرچم دار شعر سياسی ايران بوده است اما اين اشعار، ارزش تاريخی پیدا کرده است .


از جمله مجموعه شعرهای به جا مانده از سیاوش کسرایی، می توان به مجموعه شعر آوا، آرش کمانگير، مهره سرخ، در هوای مرغ آمين، هديه برای خاک، تراشه های تبر، خانگی، با دماوند خاموش و خون سياوش اشاره کرد.


XS
SM
MD
LG