لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۵

جولین آسانژ، مدير سايت ويکی ليکس، در لندن بازداشت شد


جولین آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس
جولین آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس
پليس بريتانيا روز سه شنبه اعلام کرد که جولین آسانژ، مدير سايت ويکی ليکس را بر اساس حکم جلب دادگاهی در سوئد بازداشت کرده است. مدير سايت ويکی ليکس که در روزهای اخير اسناد فراوانی از مکاتبات وزارت امور خارجه آمريکا را منتشر کرده به آزار جنسی متهم شده است.

جولین آسانز ساعت ۹ و ۳۰ دقيقه به وقت لندن از سوی پليس بازداشت شد و قرار است تا اواخر امروز در دادگاه وستمينستر حضور يابد.

آسانژ ۳۹ ساله که اصليت استراليايی دارد پيشتر اعلام آمادگی کرده بود تا درباره حکم جلب او با پليس اسکاتلند يارد همکاری کند.

مارک استفن، وکیل آقای آسانژ، در این زمیه گفته بود که موکل او از زمان انتشار اسناد وزارت امور خارجه آمریکا در جایی نامعلوم در بریتانیا مخفی شده است و به زودی با افسران پلیس اسکاتلند یارد گفت و گو خواهد کرد.

پليس بين‌الملل روز سه شنبه، ۱۰ آذرماه، با صدور «اخطار قرمز» برای بنيانگذار ويکی‌ليکس اعلام کرده بود تمامی افرادی که به نوعی آقای آسانژ را می‌شناسند بايد وی را به پليس محلی معرفی کنند.

اين اخطار پس از آن صادر شد که روز ۱۸ نوامبر دادگاهی در سوئد، حکم بازداشت آقای آسانژ را به اتهام «تجاوز جنسی» صادر کرده بود.

بنيانگذار ويکی ليکس اين اتهام را بی ‌اساس خوانده و می گويد که اين اقدام ها برای مخدوش کردن چهره او انجام می شود.

وب سايت ويکی ليکس که توسط جولین آسانژ پايه گذاری شده چند ماه پيش اسناد محرمانه وزرات دفاع آمريکا درباره جنگ های عراق و افغانستان را منتشر کرد.

اين سايت طی ده روز گذشته بيش از ۲۵۰ هزار سند محرمانه وزات امور خارجه آمريکا را منتشر کرده است. بيشتر اين اسناد مربوط به گفت و گوهای خصوصی ديپلمات های آمريکايی با مقامات بلند پايه کشورهای مختلف جهان است و انتشار آنها بازتاب های گسترده ای در سطح جهان داشته است.

سایت ویکی لیکس در روزهای اخیر با مشکلات زیادی روبرو شد و پس از اینکه مورد حملات اینترنتی وسیعی قرار گرفت از صفحه اینترنت محو شد ولی پس از انتقال دامنه آن به سوئیس بار دیگر فعالیت خود را از سر گرفت.

همزمان با افزایش فشارها بر این وب سایت، دولت سوئیس یک حساب بانکی ویکی لیکس را به اتهام دادن اطلاعات غلط مسدود کرد.
XS
SM
MD
LG