لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۰

اشتون کار‌تر به عنوان نامزد وزارت دفاع آمریکا معرفی شد


باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز جمعه ۱۴ آذر اشتون کار‌تر را به عنوان نامزد تصدی وزارت دفاع ایالات متحده معرفی کرد. وی در صورت تایید سنای آمریکا جانشین چاک هیگل خواهد شد.

رییس جمهوری آمریکا در مراسم معرفی آقای کار‌تر ۶۰ ساله که در کاخ سفید برگزار شد، وی را مورد ستایش قرار داد و گفت که او می‌تواند «ترکیبی منحصر به فرد از چشم انداز استراتژی و دانش فنی» را به ارمغان بیاورد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اشتون کار‌تر که به نظر می‌رسد از سوی سنای آمریکا تایید شود در زمانی زمام امور را در پنتاگون به دست خواهد گرفت که آمریکا درگیر حملات هوایی علیه مواضع گروه حکومت اسلامی یا داعش در عراق و سوریه است.

وی هم اکنون معاون وزیر دفاع ایالات متحده است.

آقای گفته است که پیشنهاد رییس جمهوری آمریکا برای تصدی وزارت دفاع را به دلیل «جدیت چالش‌های استراتژیک پیش رو» پذیرفته است، «ولی از سوی دیگر فرصت‌های مشخصی پیش روی آمریکا قرار دارد، اگر ما بتوانیم آن‌ها را به چنگ آوریم».

چاک هیگل که تا زمان تعیین جانشین خود سمت وزارت دفاع آمریکا را بر عهده دارد، در مراسم معرفی آقای کار‌تر غایب بود. وی ماه گذشته از سمتش استعفاء داد.

آقای هیگل روز پنجشنبه ۱۳ آذر گزارش‌های منتشره مبنی بر اینکه تحت فشار مجبور به کناره گیری از وزارت دفاع شده است را رد کرد و گفت که این اتفاق حاصل توافق مشترک او و رییس جمهوری بوده است.

وی اظهار داشت: «ولی شما در عین حال نیز باید بدانید که چه زمانی پست خود را ترک کنید».

اشتون کار‌تر که در رشته‌های تاریخ قرون وسطی و فیزیک نظری صاحبنظر است، شهرت خود را به عنوان کار‌شناس سلاح‌های با فناوری فوق پیشرفته و بودجه‌های نظامی کسب کرده است، و خود را به عنوان فردی دارای روحیه اصلاحات در بروکراسی گسترده پنتاگون به منظور بهبود عملکرد آن، جا انداخته است.

اما بر خلاف هیگل که در زمان جنگ ویتنام گروهبان ارتش بود و زخمی نیز شد، اشتون کار‌تر هرگز خدمت نظامی نداشته و در زمینه استراتژی جنگی نیز تجربه محدودی دارد.

XS
SM
MD
LG