لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۶

کاترین اشتون: ظريف در نشست این هفته ۱+۵ حاضر خواهد شد


کاترين اشتون، مسوول امور سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز دوشنبه اعلام کرد که وزير امور خارجه ايران در نشست گروه پنج به علاوه يک برای بحث درباره برنامه هسته‌ای تهران حضور خواهد يافت. اين نشست احتمالا روز پنجشنبه هفته جاری در نیویورک برگزار می‌شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:12 0:00
لینک مستقیم

خانم اشتون پس از ديدار با محمد جواد ظريف در حاشيه نشست مجمع عمومی سازمان ملل به خبرنگاران گفت: «ما درباره يکسری از موضوعات مهم با تاکيد بر پرونده هسته‌ای (ايران) گفت‌وگو کرديم».

وی ديدار با وزير امور خارجه ايران را «خوب و سازنده» توصيف کرد.

گروه پنج به علاوه یک شامل آمریکا، روسیه، بریتانیا، چین و فرانسه همراه با آلمان درباره برنامه اتمی ایران رایزنی می‌کنند و مذاکرات طولانی آنها با تهران هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که در پوشش فعالیت های هسته ای خود به دنبال ساخت سلاح اتمی است ولی تهران هدف از این برنامه را مصارف صلح آمیز می داند.

آخرین دور مذاکرات طرفین فروردین ماه امسال در آلماتی قزاقستان برگزار شد ولی نتیجه‌ای در بر نداشت. قرار شد این مذاکرات پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران از سر گرفته شود.

حسن روحانی که به عنوان چهره ای میانه رو معرفی شده است در هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده که خواستار تعامل با جامعه جهانی بر سر پرونده هسته‌ای ایران است ولی تهران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نخواهد کرد.

گروه پنج به علاوه یک از ایران خواسته است تا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای رفع یکسری ابهامات درباره ماهیت برنامه اتمی خود بویژه در زمینه تحقیقات نظامی- هسته‌ای همکاری کند.

شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا در سال‌های اخير تحريم‌های شديدی ضد تهران به خاطر برنامه هسته‌ای آن وضع کرده‌اند.

رييس جمهوری جدید ايران اولويت اصلی خود را رفع تحريم‌های بين‌المللی دانسته که منجر به کاهش ۵۰ درصدی درآمدهای نفتی و ضبط دارايی‌های ايران در بانک‌های خارجی شده است.
XS
SM
MD
LG