لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

انفجارهای روز عاشورا در عراق ده ها کشته داد


به رغم تدابیر گسترده امنیتی انفجارهای متعددی در نقاط مختلف عراق روی داد.
به رغم تدابیر گسترده امنیتی انفجارهای متعددی در نقاط مختلف عراق روی داد.

سلسله انفجارهای روز عاشورا در نقاط مختلف عراق بيش از ۷۰ کشته و دهها زخمی بر جای گذاشت .


براساس گزارش های دريافتی در يک انفجار بمب که روز سه شنبه در مراسم روز عاشورا در نزديکی بغداد رخ داد ۳۶ نفر کشته شدند. يک مرد مسلح نيز چهار نفر را در محله « بيعه » در جنوبی ترين نقطه بغداد به ضرب گلوله کشت و شش نفر را مجروح ساخت .


انفجار بمب در شهر خانقين که نزديک مرز ايران قرار دارد ۱۳ نفر تلفات و ۳۹ نفر زخمی برجای گذاشت. دو زن و يک نوجوان در ميان کشته شدگان به چشم می خورد. به گفته پليس، قربانيان اين حادثه کرد بوده اند. .


در شهر مندلی، در جنوب خانقين، يک بمبگذار انتحاری خود را در يک مسجد منفجر کرد که اين حمله ۲۳ کشته و ۵۷ مجروح بدنبال داشت .


پليس عراق در روزهای قبل برای جلوگيری از حملات انتحاری بيش از ۱۱ هزار نيروی امنيتی را در شهر کربلا، محل دفن امام حسين مستقر کرده بود. براساس پاره ای گزارش ها حدود ۱.۵ ميليون نفر زائر برای بزرگداشت روز عاشورا در اين شهر گرد آمده اند .


حملات انتحاری سال ۲۰۰۴ در کربلا و بغداد که در روز عاشورا صورت گرفت ۱۷۱ کشته برجای گذاشت و از خونين ترين حملات مرگبار در عراق از سال ۲۰۰۳ که ايالات متحده اين کشور را اشغال کرد به شمار می رود .


در حملات انتحاری امسال، بمبگذاران بيشتر بر مناطقی متمرکز شدند که کمترين حمايت امنيتی را داشتند. از زمان انفجار حرم دو امام شيعيان در سامرا که در سال ۲۰۰۶ صورت گرفت تنش های فرقه ای در عراق به اوج خود رسيده و تاکنون هزاران کشته برجای گذاشته است .


بزرگداشت روز عاشورا در عراق يکی از نقاط اختلاف شيعيان و سنی های تندرويی به شمار می رود که اين فرقه را مرتد می دانند .


اين روز يادآور واقعه ای است که ۱۳۰۰ قبل رخ داد و در جريان آن حسين بن علی، امام سوم شيعيان، همراه با ۷۲ نفر از نيروهای خود در يک نبرد با يزيد بن معاويه کشته شدند.


سنی ها اعتقاد دارند که امام سوم شيعيان عليه حاکم زمانه سر به شورش برداشته است ولی شيعيان، اقدام حسين بن علی را قيامی برای احيای سنت های پيامبر اسلام عنوان می کنند .


XS
SM
MD
LG