لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۳

پايان سفر دو روزه بشار اسد به ایران


رهبر جمهوری اسلامی می گوید که «اهداف آمریکا در منطقه تحقق نیافته است.»
رهبر جمهوری اسلامی می گوید که «اهداف آمریکا در منطقه تحقق نیافته است.»

بشار اسد، ریيس جمهوری سوريه، روز يکشنبه ۲۹ بهمن، به ديدار دوروزه خود از تهران پايان داد و به دمشق بازگشت.


به گزارش رسانه ها، در ديدار بشار اسد با مقامات ایرانی، محور اصلی گفت و گوهای طرفین بر آنچه که «خطرات ناشی از تفرقه ميان سنی ها و شيعيان، بويژه در لبنان و عراق» عنوان شد، متمرکز بوده است.


آقای اسد در این سفر با آیت الله علی خامنه ای ، رهبر جمهوری اسلامی دیدار و بر گسترش روابط میان تهران و دمشق تاکید کرد.


رهبر جمهوری اسلامی در این دیدار گفته است که واقعيات منطقه نشان مي دهد بازنده اصلی در مسايل منطقه، جبهه، به گفته او، «زورگوی استکبار به سرکردگی آمريکا و همراهانش» خواهد بود.


آقای خامنه ای، با اشاره به آنچه که تلاش دشمنان برای ايجاد جنگ مذهبی در عراق و لبنان توصيف کرد، افزود: ايران و سوريه بايد ضمن حمايت از دولت نوری المالکی، و همچنين خواست واقعی مردم لبنان، همه تلاش خود رابرای مقابله با اين توطئه به کار گيرند.


در شرايطی که جمهوری اسلامی و سوريه از سوی ايالات متحده آمريکا، متهم به مداخله در امور عراق و کمک به عمليات شبه نظاميان عليه نيروهای آمريکايی شده اند، رهبر جمهوری اسلامی اظهار داشت: اهداف آمريکا در عراق به هيچ وجه تحقق نيافته است، و هيچ نشانه ای هم برای تحقق آنها وجود ندارد.


بر اساس گزارش رسانه های خبری، رییس جمهوری سوریه پيش از ترک تهران، در يک کنفرانس مطبوعاتی گفت: دشمنان در حال بازی کردن روی آخرين بند نقشه خود هستند، اما کشورهای منطقه بايد هوشيار باشند.


وی همچنين در بيانيه مشترکی که به همراه همتای ايرانی خود امضا کرد، از فعاليت های اتمی جمهوری اسلامی حمايت کرد.


از زمانی که محمود احمدی نژاد به رياست جمهوری ايران رسيده است، اين دومين سفر بشار اسد به ايران محسوب می شود.


ریيس جمهوری سوريه، نخستين بار، تنها پنج روز پس از پيروزی آقای احمدی نژاد درانتخابات رياست جمهوری سال گذشته، به عنوان اولين رهبر يک کشور خارجی، به تهران رفت. از آن هنگام تاکنون، مناسبات تهران و دمشق، بيش از هر زمان ديگر، مستحکم بوده است.


رییس جمهوری ایران حدود يک ماه پيش به سوريه رفت، و با بشار اسد، و نيز رهبران گروه های شبه نظامی فلسطینی مستقر در سوريه ديدار و گفت و گو کرد.


دومين سفر ریيس جمهوری سوريه به ايران در زمانی انجام می گیرد که هر دو کشور، از سوی ايالات متحده آمريکا به مداخله در امور منطقه، بويژه در عراق و لبنان متهم شده اند. تهران و دمشق اين اتهام ها را رد کرده اند.


XS
SM
MD
LG