لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۶

استرالیا یک ایرانی را به اتهام «قاچاق انسان» به ۱۴ سال حبس محکوم کرد


قایق حامل پناهجویان به صخره ای در جزیره کریسمس استرالیا برخورد می کند.
قایق حامل پناهجویان به صخره ای در جزیره کریسمس استرالیا برخورد می کند.
قاضی دادگاهی در استراليا علی خرم حيدرخانی، ‌متهم به قاچاق انسان را به ۱۴ سال حبس محکوم کرد. ۹ سال و شش ماه از اين مدت حبس غير قابل تخفيف است.

حيدر خانی ۴۱ ساله در ۲۵ ژانويه گذشته در اندونزی دستگير و به استراليا فرستاده شد. او به جرم خود اعتراف کرده ولی يان مک فارلین، وکيل او گفته است که حيدر خانی برای کمک به پناهجويان دست به چنين کاری زده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خود حيدرخانی به عنوان يک پناهجو وارد استراليا شده بود و در سال ۲۰۰۴ درخواست او برای کسب تابعيت استراليا پذيرفته شد.

دادستانی استراليا حيدر خانی را يکی از اعضای اصلی باند قاچاق انسان از اندونزی به جزيره کريسمس معرفی کرده و قاضی دادگاه هم گفته است که متهم برای کسب منافع مالی در اين کار شرکت کرده است.

حيدر خانی به عنوان يکی از اعضای باند قاچاق انسان به برقراری ارتباط با پناهجويان و نيز خريد قايق های کهنه و غير امن متهم شده است.

او متهم است که دستکم در برنامه ريزی چهار سفر دريايی پناهجويان به استراليا بين ژوئيه سال ۲۰۱۰ و ژانويه گذشته دست داشته است.

در يکی از اين سفرها قايقی که حامل دهها پناهجو بود بر اثر طوفان های شديد دريايی در نزديکی جزيره کريسمس واژگون شد و بيش از ۵۰ پناهجو از جمله چندين ايرانی کشته شدند.

به گفته دادستانی استراليا، حيدر خانی در مورد شرايط سفر و وضعيت قايق ها به پناهجويان دروغ گفته و به آنها قول داده بود که سفر به استراليا در قايق های مدرن و سريع و با کابين های خصوصی و غذای مناسب صورت بگيرد.

اما حيدر خانی و همکارانش که به گفته دادستانی استراليا يک شبکه وسيع قاچاق انسان در اندونزی براه انداخته بودند از دهها پناهجوی احتمالی صدها هزار دلار پول گرفته بودند تا آنها را به استراليا برسانند.

اعضای اين باند برای دريافت مجوز عبور قايق هايشان به مقامات محلی اندونزی و پليس رشوه داده بودند.

قاچاق انسان به استراليا و بويژه جزيره کريسمس که در اقيانوس هند قرار دارد به يکی از بزرگترين مشکلات دولت آن کشور تبديل شده است.

در سال جاری بيش از ۱۲۰۰۰ پناهجو از راه های غير قانونی به استراليا رفته اند.
XS
SM
MD
LG