لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

ریس‌جمهوری اتریش: معلوم نیست برداشتن تحریم‌های ایران چقدر زمان می‌برد


رییس جمهوری اتریش می‌گوید مشخص نیست برداشتن تحریم‌های غرب علیه ایران چقدر زمان می‌برد و او نمی‌تواند این مدت زمان را پیش‌بینی کند.

هاینتس فیشر در مصاحبه‌ای با خبرگزاری صدا و سیما که روز دوشنبه ۹ فروردين منتشر شد، در عین حال ابراز امیدواری کرد که طرفین به توافق اتمی وین پایبند باشند و تحریم‌های غرب علیه ایران در زمان برنامه‌ریزی شده برداشته شود.

ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه پارسال بر سر پرونده هسته‌ای تهران به توافق دست یافتند که بر اساس آن، جمهوری اسلامی بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای خود را به حال تعلیق در آورد و در مقابل تعهد گرفت که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران لغو خواهد شد.

اما به رغم گذشت بیش از دو ماه از لغو این تحریم‌ها، دسترسی ایران به بازارهای مالی هنوز با محدودیت روبرو است و بانک‌های بین‌المللی به دلیل نگرانی از مجازات‌های آمریکا و نامشخص بودن تحریم‌های لغو شده، از معامله با ایران خودداری می‌کنند.

رییس جمهوری اتریش درباره برداشته شدن تحریم سوئیفت گفته که اتریش و اتحادیه اروپا به تنهایی نمی‌توانند این تحریم را بردارند و آمریکا نیز در این زمینه نقش دارد.

وی اظهار داشت: مذاکرات برای برداشته شدن تحریم سوئیفت در جریان است اما اتریش عضو کوچکی در شورای سوئیفت است.

گفته‌های هاینتس فیشر در حالی است که حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه ایران، روز ۲۸ بهمن پارسال از اتصال بانک مرکزی و ۱۵ بانک دیگر ایران به شبکه سوئیفت خبر داده بود.

سوئیفت نهادی است که ارتباطات مالیِ میان- بانکی در سراسر جهان را به‌شکلی امن، سریع و کم‌هزینه امکان‌پذیر می‌کند.

بانک‌های ایران تا سال ۹۰ به این سیستم وصل بودند اما پس از تشدید تحریم‌های بانکی و نفتی، ارتباط بانک‌های تحریم شده ایرانی با این سیستم از ۲۷ اسفندماه آن سال قطع شد.

سال گذشته برخی از مقامات جمهوری اسلامی از جمله علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران، از تأخیر برخی بانک‌های بزرگ اروپایی در رفع تحریم‌ها علیه ایران خبر داده بودند و حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی نیز گفته بود که «ایران هراسی در حوزه بانکی» همچنان ادامه دارد.

در همین حال آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در سخنان روز اول فروردین خود گفت که آمریکا با دامن زدن به تردید و هراس در شبکه بانکی بین‌المللی عملا تعهدات خود در قبال توافق اتمی وین را نقض می کند و «بانک‌های خارجی از ترس آمریکا حاضر به معامله با ایران نیستند».

کریس بکمیر از مقامات وزارت خارجه آمریکا این ادعای رهبر جمهوری اسلامی را رد کرده و گفته است که «ما با حسن نیت عمل می‌کنیم و هیچگاه قصد ما این نبوده و نیست که ابهام ایجاد کرده و یا کسی را فریب دهیم».

در ماه های گذشته برخی از تحریم‌های ایران برداشته شده است. از جمله وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز پنجم فروردین «مجوز کلی» برای فروش هواپیمای مسافربری به ایران را صادر کرد که بر اساس آن، شرکت‌های آمریکایی اجازه خواهند داشت پس از بیش از سه دهه به ایران هواپیما بفروشند.

رییس جمهوری اتریش در بخش دیگری از مصاحبه‌اش با خبرگزاری صدا و سیما ضمن تاکید بر افزایش همکاری‌های دو کشور گفت که تهران و وین می‌توانند در حوزه حقوق بشر نیز با یکدیگر بحث و گفت‌وگو کنند و این گفت‌وگوها برای دو طرف مفید خواهند بود.

حسن روحانی رییس جمهوری ایران قرار بود روز چهارشنبه ۱۱ فروردین به دعوت رسمی همتای اتریشی خود و در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی، به وین سفر کند ولی دفتر ریاست جمهوری اتریش اعلام کرد که این سفر به دلایل امنیتی به تعویق افتاده است.

رییس جمهوری اتریش ۱۶ شهریور پارسال به عنوان نخستین رییس‌‌جمهوری یک کشور اروپایی پس از توافق اتمی وین به ایران سفر کرد.

رییس جمهوری ایران در نخستین سفر خود به اروپا در روزهای ابتدایی بهمن پارسال از ایتالیا، واتیکان و فرانسه بازدید کرد و این سفر‌ها به امضای چندین تفاهم‌نامه اقتصادی میان تهران با پاریس و تهران با رم منجر شد که از جمله آنها تفاهم‌نامه خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس از فرانسه است.

XS
SM
MD
LG