لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۳

یک استاد دانشگاه آزاد زاهدان به اتهام «توهین» به اهل سنت بازداشت شد


پس از انتشار فیلمی از سخنان یک استاد دانشگاه آزاد زاهدان و اعتراض‌ها به آنچه که «توهین» او به اهل سنت خوانده شده، دادستان زاهدان اعلام کرد که وی شامگاه جمعه چهارم خرداد بازداشت شده است.

در روزهای گذشته فیلمی از حمید صمصام، استاد ادبیات دانشگاه آزاد زاهدان، منتشر شده بود که وی ضمن انتقاد از برگزاری یکی از نماز‌های اهل سنت و با بیان یک فحش جنسی می‌گوید، آنان به جای «دولا و راست شدن» باید «یک مقدار از وحشی‌گری‌هاشان کم کنند و به فکر بهداشت باشند».

وی همچنین گفته بود که در این ترم تحصیلی سئوالاتی ارائه خواهد کرد که همه دانشجویان اهل سنت در درس او رد شوند.

این استاد دانشگاه گفته بود: این دانشجویان «نماینده مولوی‌ها هستند و قرار است مولوی شوند، اگر دستم به مولوی‌ها نمی‌رسد به این دانشجویان که می‌رسد».

انتشار این فیلم بازتاب‌های زیادی در فضای مجازی داشت و گروهی از دانشجویان دانشگاه زاهدان روز شنبه پنجم خرداد در اعتراض به این سخنان دست به تجمع زدند.

علی موحدی‌راد، دادستان زاهدان، روز شنبه در مصاحبه با خبرگزاری «میزان» خبر داد که این استاد دانشگاه به دلیل «انتشار کلیپی با محتوای ضد وحدت» شامگاه جمعه بازداشت شد.

وی همچنین گفت که کمیته انضباطی دانشگاه نیز سریعا تشکیل جلسه داده و حکم این کمیته نیز در ۲۴ ساعت آینده اعلام می‌شود.

پیش از این نیز مقامات استان زاهدان از دستگیری افراد «افراطی» که به باورهای اهل سنت «توهین» کرده بودند، خبر داده بودند.

از جمله محمد مرزیه، دادستان زاهدان، مهرماه ۹۵ بدون ذکر نام گفته بود که یک مداح «افراطی» در این استان دستگیر و یک مداح دیگر نیز از این استان «اخراج» شده است.

سال ۹۳ نیز وزارت اطلاعات ایران اعلام کرده بود که دفا‌تر چندین شبکه ماهواره‌ای را در چهار استان کشور به دلیل «اختلاف افکنی بین پیروان مذاهب اسلامی» تعطیل کرده است.

گفته می‌شود برخی از این شبکه‌های تلویزیونی با آیت‌الله صادق شیرازی، مرجع تقلید شیعه منتقد حکومت ایران، مرتبط بودند.

رهبر جمهوری اسلامی پیش از این اعلام کرده که با «اهانت به مقدسات اهل سنت» مخالف است.

با این حال روحانیون اهل سنت، بسیاری از برنامه‌های صداوسیما و مطالب مطرح شده در تریبون‌های رسمی را «توهین به مقدسات» و «بزرگان» خود دانسته‌اند.

در همین حال، محمدتقی مصباح یزدی که رهبر جمهوری اسلامی بارها از او تجلیل کرده، در اواخر سال ۹۲، مسلمانان سنی را معتقدان به «دین ناحق» خوانده و گفته بود: «باید کتاب‌های شیعه در بین اهل تسنن ترویج یابد تا کسانی که تعصب کمتری دارند، زودتر به دین حق دست پیدا کنند».

اندکی بعد در فروردین ۹۳، حمیدرضا پشنگ، دبیر مجمع نمایندگان سنی مجلس نهم، خواستار آن شده بود که توهین به مقدسات و علمای اهل سنت جزو «خطوط قرمز نظام» قرار گیرد.

اعلام جرم علیه خبرنگار صداوسیما

روز شنبه همچنین رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان خبر داد که علیه حسن شمشادی، خبرنگار صدا و سیما، به دلیل «انتشار خبر کذب مصرف گوشت گربه در روستا‌های زابل به دلیل فقر» اعلام جرم شده است.

ابراهیم حمیدی اعلام کرد که این پرونده در دادسرای زاهدان تشکیل شده است.

حسن شمشادی با انتشار تصویری در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود که ساکنان روستاهای« گمشاد»، «کندوکه»، «ملادادی»، «رودینی»، «هیرمند»، «قرقری» و «جهان آباد» در زابل «به دلیل فقر و نداری» با «گوشت گربه و کلاغ مرده» افطار می‌کنند.

با این حال مقامات دولتی این گزارش را تکذیب و آن را «توهین» به مردم این منطقه دانسته‌اند.

تعدادی از فعالان رسانه‌ای نیز ضمن تکذیب این گزارش در عین حال از فقر و شرایط نامناسب زندگی در برخی از نقاط استان سیستان بلوچستان سخن گفته‌اند.

آقای شمشادی در مطلب دیگری بدون تکذیب گزارش سابق خود اعلام کرد که از طرح این موضوع «نیت خیر» داشته است.

وی در عین حال از مردم زابل و استان سیستان‌وبلوچستان عذرخواهی کرده است.

پیش از این گزارش‌های زیادی درباره فقر و شرایط نامناسب زندگی در استان سیستان و بلوچستان منتشر شده و حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان، هم گفته است که «حدود۸۰ درصد» مردم این استان زیر خط فقر قرار دارند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های میزان، شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های کلمه و رادیو فردا/ ا.م/ک.ر
XS
SM
MD
LG