لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۱

جمهوری آذربایجان و ارمنستان از درگیری‌های تازه در قره باغ خبر دادند


وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه اول اردیبهشت اعلام کرد که در جریان درگیری نیروهای ارمنستان با نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان، پنج نیروی ارمنی کشته و ده سرباز دیگر زخمی شدند.

این درگیری‌ها عصر روز دوشنبه در خط تماس منطقه «تر‌تر» رخ داده است.

به گزارش خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان در اطلاعیه وزارت دفاع این کشور آمده است که «ارتش ارمنستان با انتشار اخبار غلط درباره آنچه تحریکات رهبری سیاسی و نیروهای مسلح آذربایجان در خط مقدم می‌نامد، تلاش می‌کند تا به بهانه‌های مختلف شکست‌های خود را از منظر عموم مخفی کند. این ارتش در آینده نزدیک خبر کشته‌ها و زخمی‌هایش را اعلام خواهد کرد».

با این حال وزارت دفاع منطقه قره باغ کوهستانی اعلام کرده که در درگیری‌های یاد شده هیچ تلفاتی نداده و یک سرباز آذربایجان کشته شده است و آنچه آذربایجان مدعی شده است، تلاشی برای سرپوش گذاشتن به تلفات نظامی خود است.

اما وزارت دفاع آذربایجان در اعلامیه خود می‌گوید که نیروهای مسلح آذربایجان بدون اینکه تلفاتی بدهند، کنترل کامل شرایط عملیاتی را در خط مقدم در دست دارند.

درگیری‌های دو کشور قفقاز جنوبی در سال ۱۹۸۸ با حمله نیروهای ارمنستان به منطقه قره باغ کوهستانی آغاز شد. در سال ۱۹۹۲ بیست درصد از اراضی آذربایجان از جمله قره باغ کوهستانی و هفت منطقه اطراف آن به اشغال نیروهای ارمنی درآمد.

این دو کشور در سال ۱۹۹۴ با یکدیگر توافق آتش بس امضاء کردند، اما درگیری‌های نظامی میان نیروهای طرفین هنوز هم سالانه ده‌ها کشته بر جای می‌گذارد.

روسای گروه مینسک سالهاست که برای برقراری صلح میان دو کشور میانجی‌گری می‌کنند.

در این میان خبرگزاری «آرمن پرس» در گزارشی خبر داد که «نیروهای آذربایجانی حدود ساعت پنج عصر دوشنبه ۳۱ فروردین دست به یک عملیات نفوذ در خط مقدم زدند، اما نیروهای مسلح ارمنستان بلافاصله وارد عمل شدند و با نیروهای آذربایجانی درگیر شدند».

بر اساس این گزارش، نیروهای آذربایجانی مجبور به عقب نشینی شدند و بعد از تحمل تلفات، مقادیری سلاح و مهمات از خود برجا گذاشتند.

این خبرگزاری همچنین مدعی شد که در این درگیری یک سرباز آذربایجانی کشته و چند سرباز دیگر زخمی شدند، اما نیروهای ارمنستان متحمل هیچ تلفاتی نشدند.

در همین حال، رادیو عمومی ارمنستان گزارش داد که نیروهای ارمنستان با یک گروه تخریب آذربایجانی به مدت ۱۵ دقیقه درگیر شدند و نیروهای آذربایجانی را مجبور به عقب نشینی کردند.

این رادیو به نقل از وزارت دفاع «ناگورنو قره باغ» اعلام کرد در این درگیری یک آذربایجانی کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند اما نیروهای ارمنستانی متحمل هیچ تلفاتی نشدند.

تحقیقات درباره این درگیری همچنان ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG