لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۴

مشاور پیشین احمدی‌نژاد: شرایط جسمی حمید بقایی به نقطه صفر رسیده است


(عکس از آرشیو)
(عکس از آرشیو)

وب‌سایت «دولت بهار» نزدیک به محمود احمدی‌نژاد٬ رئیس‌جمهوری پیشین ایران، گفته که شرایط جسمانی حمید بقایی در زندان به «نقطه صفر» رسیده است.

علی‌اکبر جوانفکر٬ مشاور رسانه‌ای پیشین محمود احمدی‌نژاد، این موضوع را بر اساس «گزارش‌های پزشکی و بیمارستانی» اعلام کرده است.

حمید بقایی، معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد در زمان ریاست‌‌جمهوری‌، به اتهام «اختلاس» و «تضییع اموال دولتی» به ۱۵ سال حبس قطعی محکوم شده است.

آقای بقایی که روز ۲۲ اسفندماه ۹۶ برای گذراندن دوره محکومیتش بازداشت و به زندان منتقل شد٬ به گفته هوادارانش٬ از همان زمان دست به اعتصاب غذا زده است.

مهران عبدالله‌پور، وکیلی بقایی، ۱۸ فروردین‌ امسال گفته بود که حال موکلش به دنبال «اعتصاب غذا و در ادامه خودداری از نوشیدن آب، بسیار وخیم و خطرناک است».

به گفته عبدالله‌پور٬ با آنکه محمود احمدی‌نژاد خواستار پایان اعتصاب غذای حمید بقایی شده اما وی گفته که «روی تصمیم خود بسیار مصر است».

علی‌اکبر جوانفکر نیز با اشاره به «اعتصاب غذای بقایی» که آن را نزدیک به «۵۰ روز» عنوان کرده٬ نوشته است که شرایط جسمی وی، «زنگ‌های خطر را به صدا در آورده و تاخیر در رسیدگی به درخواست به حق و قانونی ایشان، ممکن است به مثابه نوشدارو بعد از مرگ سهراب باشد».

آن‌طور که جوانفکر نوشته٬ تنها درخواست بقایی برای پایان دادن به اعتصاب غذا، «رسیدگی عادلانه به پرونده و موافقت مقامات قضایی با اعاده دادرسی و برگزاری دادگاه علنی است».

محمود احمدی‌نژاد نیز که بدنبال فشار بر حمید بقایی و اسفندیار رحیم‌مشایی٬ مدیران ارشد دوره ریاست‌‌جمهوری خود٬ در نامه‌هایی سرگشاده و یادداشت‌های متعدد٬ به انتقاد از کلیت جمهوری اسلامی پرداخته٬ هفتم اردیبهشت‌ماه با انتشار یادداشتی٬ بار دیگر بقایی را «بی‌گناه» معرفی کرد.

یادداشت احمدی‌نژاد که ۴۵ روز پس از آغاز اعتصاب غذای بقایی نوشته شده٬ شرایط جسمی وی را «بد» توصیف کرده و از خواسته وی مبنی بر «حداقل حقوق قضایی یعنی اعاده دادرسی عادلانه و علنی» خبر داده است.

وب‌سایت دولت بهار اوائل اردیبهشت‌ماه گزارش داد که احمدی‌نژاد نیز در همراهی با بقائی «روزه» می‌گیرد.

چهارم اردیبهشت‌ماه٬ اصغر جهانگیر٬ رئیس سازمان زندانها هم با تایید اعتصاب غذای بقایی گفته بود که وی به دلیل نخوردن غذا دچار «مشکل جسمانی» شده، اما به خاطر آن‌چه وی «نگاه انسانی» سازمان زندان‌ها خوانده، به بیمارستان منتقل شده است.

آقای جهانگیر دو روز بعد از آن نیز اعلام کرد بر اساس گزارشی که دریافت کرده٬ بقایی «مشکلی» ندارد. وی به این موضوع که آیا معاون سابق محمود احمدی‌نژاد به زندان بازگشته یا کماکان در بیمارستان است٬ اشاره‌ای نکرد.

دولت بهار پس از اولین خبرها درباره انتقال بقایی به بیمارستان و خودداری وی از تزریق سرم٬ نوشته بود که «نحوه برخورد مقامات ذیربط با این مسئله، نشان می‌دهد که ظاهرا برخی افراد از خطر جانی برای آقای بقایی و به کما رفتن وی استقبال می‌کنند».

محمود احمدی‌نژاد٬ در تازه‌ترین اظهارنظرهای خود ضمن انتقاد دوباره از نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی، پیشنهادهای مطرح شده در نامه‌هایش به آیت‌الله خامنه‌ای را «فرصت‌های آخر» برای نظام جمهوری اسلامی دانسته است.

رئیس‌جمهوری پیشین ایران در مصاحبه با نشریه «بهار جاودانه» گفته که رهبر و دیگر مقامات جمهوری اسلامی باید درباره «کارهایشان به مردم توضیح دهند» و آنان را «قانع کنند».

وی که پیشتر و پس از انتقادها به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ هیچ‌گونه اظهارنظری درباره وضعیت کشور یا سرکوب‌ها نکرده بود٬ پس از افزایش فشارها بر مدیران دوران ریاست‌جمهوری خود و نیز مخالفت علی خامنه‌ای با نامزدی دوباره وی در انتخابات٬ به انتقاد از سیستم و مقام‌های ایران روی آورده است.

او در دو نامه به رهبر جمهوری اسلامی که در روزهای ۳۰ بهمن و ۲۲ اسفند سال گذشته نوشته شده، ضمن انتقاد شدید از وضعیت کشور، خواستار اصلاح ساختار برخی از نهادها از جمله شورای نگهبان و قوه قضائیه، تعیین تکلیف نهادهای موازی، تأسیس دادگاه قانون اساسی و خروج نیروهای مسلح از امور سیاسی و فعالیت‌های اقتصادی شده است.

با استفاده از گزارش‌های دولت بهار و رادیو فردا/ ب.ب / ک.ر
XS
SM
MD
LG