لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۹

بحرین به ائتلاف نظامی آمریکا برای حفاظت از کشتی‌ها در خليج فارس می‌پیوندد


بریتانیا که پس از توقیف یکی از نفتکش‌های آن کشور توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران در تنگه هرمز چند ناو جنگی به منطقه اعزام کرده است (عکس از آرشیو)
بریتانیا که پس از توقیف یکی از نفتکش‌های آن کشور توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران در تنگه هرمز چند ناو جنگی به منطقه اعزام کرده است (عکس از آرشیو)

دولت بحرین روز دوشنبه ۲۸ مرداد اعلام کرد که این کشور به ائتلاف نظامی آمریکا برای حفاظت از کشتی‌ها در خلیج فارس می‌پیوندد.

پس از افزایش تنش بین ايران و آمريکا و حمله به چند کشتی در منطقه این ماموریت راه‌اندازی شد و تاکنون چند کشور از جمله بریتانیا به آن پیوسته و تعداد ديگری در حال بررسی این موضوع هستند.

خبرگزاری دولتی بحرین گزارش داد که حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین در دیدار با ژنرال کنت مک کنزی، فرمانده ستاد نیروهای مرکزی آمریکا (سنتکام) از «نقش آمریکا در دفاع از ثبات و امنیت منطقه» قدردانی کرد.

این خبرگزاری افزود: «پادشاه، مشارکت بحرین در تلاش‌های مشترک برای حفظ امنیت خطوط کشتیرانی بین‌المللی و تضمین امنیت آبراه‌های بین‌المللی برای تجارت و انتقال انرژی را اعلام کرد».

خبرگزاری دولتی بحرین مشخص نکرد که آيا به این ترتیب بحرین به این ائتلاف خواهد پیوست و در آن صورت نقش و نحوه مشارکت آن دقیقا چگونه خواهد بود.

بریتانیا که پس از توقیف یکی از نفتکش‌های آن کشور توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران چند ناو جنگی به منطقه اعزام کرده است حدود دو هفته پیش اعلام کرد به این ماموریت خواهد پیوست.

ولی سایر کشورهای اروپایی نگران از ضربه زدن به تلاش‌های جاری برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران تاکنون به این ماموریت نپیوسته‌اند.

بحرین که میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکاست ماه گذشته اعلام کرد در همکاری با آمریکا در ماه اکتبر یک کنفرانس بین‌المللی «درمورد امنیت کشتیرانی و هوانوردی» برگزار خواهد کرد.

ایران از ماه گذشته سه نفتکش را در تنگه استراتژیک هرمز توقيف کرده که یکی از آنها با پرچم بریتانیا تردد می‌کرد.

نفتکش بریتانیایی پس از توقیف یک نفتکش ایرانی با کمک کماندوهای نیروی دریایی بریتانیا در جبل‌الطارق در اواسط ماه تیر توقیف شد.

آمریکا و برخی از متحدانش در منطقه، ایران را به حمله‌های مرموز به چند کشتی در اطراف تنگه هرمز متهم کرده‌اند، اتهاماتی که تهران آن را تکذیب کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG