لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

۶۷ تریلیون دلار؛ حجم عملیات «بانکداری سایه» در جهان


در حالی که طی سال های گذشته سهم آمریکا از سیستم بانکداری سایه در جهان کاهش یافته، ولی سهم بریتانیا و منطقه یورو افزایش یافته است.
در حالی که طی سال های گذشته سهم آمریکا از سیستم بانکداری سایه در جهان کاهش یافته، ولی سهم بریتانیا و منطقه یورو افزایش یافته است.
سیستم به اصطلاح «بانکداری سایه» که برخی آن را موجب تحریک بحران مالی جهانی دانسته اند، به اوج تازه‌ای رسیده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک گروه ارشد نظارتی برآورد کرده است که میزان عملکرد بانکداری سایه در جهان، در سال گذشته به ۶۷ تریلیون دلار رسیده است.

به نظر می رسد که گزارش هیات ثبات مالی (اف. اس. بی‌) نگرانی ها میان سیاستگذاران را تایید کرده که بانکداری سایه می رود تا فراتر از دسترسی اقدامات نظارتی در مورد بانک های سنتی و فعالیت‌های بانکی رونق گیرد.
هیات ثبات مالی، گروهی مرکب از ۲۰ اقتصاددان برتر جهان، خواهان کنترل نظارتی بیشتر بر بانکداری سایه شده است.

این گروه در گزارشی با اشاره به مقررات مربوط به اعطای تسهیلات بانکی نوشته است که از نظر هیات ثبات مالی، رویکرد مقامات به بانکداری سایه باید هدفمند باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات کمیسیون اروپایی در بروکسل نیز نظارت نزدیکتر بر حوزه بانکی را برای جلوگیری از تکرار بحران مالی حائز اهمیت می دانند. بحرانی که بانک ها را ظرف پنج سال گذشته به سقوط کشانده و محدوده یورو را تکان داده است.

بنا به بررسی هیات ثبات مالی ( اف. اس. بی‌)، پیش از آغاز این بحران، حجم بانکداری سایه در سراسر جهان طی پنج سال منتهی به سال ۲۰۰۷ میلادی بالغ بر دو برابر شد و به ۶۲ تریلیون دلار رسید.

این بررسی ادامه داده است: با وجود این، حجم کل سیستم بانکداری سایه در سال ۲۰۱۱ به ۶۷ تریلیون دلار رسید که بیش از کل بازدهی اقتصادی تمام کشورها در این بررسی است.

از فعالیت‌های چند تریلیون دلاری صندوق‌های تامینی و شرکت‌های سهام خصوصی اغلب به عنوان مثال هایی از بانکداری سایه یاد می شود گرچه این عنوان همچنین صندوق‌های سرمایه گذاری، صندوق‌های بازار پول و حتی شرکت‌های غنی از لحاظ نقدی را در بر می گیرد که اوراق قرضه دولتی را به بانک ها قرض می دهند که به نوبه خود از آنها هنگام اخذ اعتبار از بانک مرکزی اروپایی استفاده می کنند.

هیات ثبات مالی در بررسی خود، ایالات متحده آمریکا را با ۲۳ تریلیون دلار دارایی در سال ۲۰۱۱ دارای بزرگترین سیستم بانکداری سایه معرفی کرده است و منطقه یورو با ۲۲ تریلیون دلار و پس از آن بریتانیا با ۹ تریلیون دلار پس از آمریکا قرار دارند.

به گفته هیات ثبات مالی، در حالی که طی سال های گذشته سهم آمریکا از سیستم بانکداری سایه جهانی کاهش یافته، ولی سهم بریتانیا و منطقه یورو افزایش یافته است.

این هیات هشدار داده است قوانین سخت تر که بانک ها را وادار به ذخیره بیشتر سرمایه جهت جبران زیان ها می کند می تواند بانکداری سایه را تقویت کند.

این مطالعه از کنترل‌های بهتر حمایت کرده است، گرچه هشدار می دهد که اصلاحات بانکداری سایه باید به دقت صورت گیرد زیرا این حوزه همچنین می تواند منبعی از اعتبار برای بازرگانی و مصرف کنندگان باشد.

اَشکال بانکداری سایه می تواند اوراق بهادار را شامل شود که می تواند وام‌های بانکی را به ابزاری قابل داد و ستد تبدیل کند که سپس می تواند برای تامین مالی مجدد اعتبار به کار رود و قرض دادن را آسانتر کند.
انتظار می رود که کمیسیون اروپایی سال آینده قوانینی در سراسر اتحادیه اروپا برای بانکداری سایه پیشنهاد کند.
XS
SM
MD
LG