لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۳

پپ گوارديولا سرمربی تیم فوتبال بايرن‌مونيخ شد


پپ گوارديولا در حالی با بايرن به توافق رسيد که اخبار متفاوتی درباره حضورش روی نيمکت تيم های مختلف جهان منتشر شده بود.
پپ گوارديولا در حالی با بايرن به توافق رسيد که اخبار متفاوتی درباره حضورش روی نيمکت تيم های مختلف جهان منتشر شده بود.
سرمربی پيشين بارسلونا پس از يک فصل استراحت با عقد قراردادی سه ساله به بايرن‌ مونيخ پيوست تا از فصل آينده روی نيمکت اين تيم آلمانی بنشيند.

پپ گوارديولا در حالی با بايرن به توافق رسيد که در ماه های اخير اخبار متفاوتی درباره حضورش روی نيمکت تيم های مختلف جهان منتشر شد. از جانشينی مانو منزس در تيم ملی فوتبال برزيل گرفته تا جانشينی آرسن ونژه در باشگاه آرسنال.

چلسی و منچسترسيتی هم از مشتريان سرسخت گوارديولا بودند. خصوصاً رومن آبراموويچ که رسانه های معتبر ورزشی، ارقام حيرت آوری از افزايش پيشنهادات مالی هنگفت او به گوارديولا منتشر می کردند.

اما سرانجام اين باواريايی ها بودند که موفق شدند پديده محبوب مربيگری در فوتبال جهان را جذب کنند. با اين حال يوپ هاينکس همچنان به عنوان سرمربی مسئوليت هدايت بايرن مونيخ را تا پايان فصل جاری بر عهده خواهد داشت.

کارل هاينتس رومنيگه مدير اجرايی باشگاه بايرن مونيخ گفته است: «خيلی خوشحاليم که توانستيم گوارديولا را که خيلی از باشگاه‌های بزرگ دنيا به دنبالش بودند به خدمت بگيريم. او يکی از موفق‌ترين مربيان فوتبال دنياست و اطمينان داريم نه تنها بايرن مونيخ، بلکه کل فوتبال آلمان از حضور او سود خواهد برد.»

گوارديولا در شرايطی به بايرن پيوسته که اين تيم در بهترين شرايط قرار دارد. مونيخی ها در پايان نيم فصل با اقتداری کم سابقه يعنی اختلاف ۹ امتياز نسبت به لورکوزن و ۱۲ امتياز بيشتر از بوروسيا دورتموند به قهرمانی رسيده اند.

اين تيم در ليگ قهرمانان اروپا هم پس از نايب قهرمانی در فصل قبل که با شکست تلخ خانگی مقابل چلسی رقم خورد، فصل جديد را قدرتمندانه آغاز کرد و در صدر جدول گروه خود قرار گرفت. بايرن در مرحله يک هشتم نهايی مقابل آرسنال قرار خواهد گرفت.

وضعيت درخشان کنونی بايرن مونيخ اگر تا پايان فصل تداوم داشته باشد و به قهرمانی بوندس ليگا و نتيجه ای رضايت بخش در ليگ قهرمانان بيانجامد، اوضاع فصل آينده را برای گوارديولا به مراتب دشوارتر و پيچيده تر خواهد کرد. زيرا طبيعی است که حداقل خواسته هواداران بايرن از او، حفظ موقعيت تيم در اوج و حفظ دستاوردهای يوپ هاينکس باشد.

اولی هوينس رييس باشگاه بايرن مونيخ درباره جذب گوارديولا به سايت باشگاه بايرن گفته است: «فقط فردی در اندازه های گوارديولا را می‌شد به عنوان جانشين هاينکس در نظر گرفت. از هاينکس سپاسگذاريم و اميدواريم در پايان فصل، وداعی باشکوه در بايرن برای اين مربی بزرگ رقم بخورد.»

يوپ هاينکس به احتمال فراوان در پايان اين فصل و در سن ۶۷ سالگی از دنيای فوتبال خداحافظی خواهد کرد. او قبلاً گفته بود قصد دارد با کناره گيری از فضای فوتبال، به باغداری، کشاورزی و دامپروری در ايالت نوردراين وستفالن بپردازد.

گوارديولا که از سال ۲۰۰۸ جانشين فرانک رايکارد در بارسلونا شده بود طی چهار سال مربيگری در اين تيم، سيزده عنوان به دست آورد تا جايگاه پرافتخارترين مربی تاريخ اين باشگاه را نصيب خود کند. اما اتفاق مهم تر آن جا رخ داد که آوازه باشگاه بارسلونا با هدايت او، سرتاسر جهان را درنورديد و محبوبيتی خارق العاده کسب کرد که با وضعيت اين باشگاه در دهه های پيشين قابل مقايسه نبود.

آبی و اناری ها با هدايت پپ، سه بار متوالی فاتح لاليگا شدند. دو بار جام حذفی را نصيب خود کردند. اين تيم ضمناً سه مرتبه و باز هم به طور پياپی با گوارديولا قهرمان سوپرکاپ اسپانيا شد. دو بار قهرمانی در ليگ قهرمانان اروپا، دو قهرمانی در سوپر کاپ اروپا و دو قهرمانی در جام باشگاه های جهان، کارنامه پربار افتخارات مردی است که فقط طی سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ در بارسلونا حضور داشت.

آيا اين افتخارات در بايرن مونيخ نيز تکرار خواهد شد؟ سوال مهم تر اين که رويارويی احتمالی بايرن مونيخ و بارسلونا، در کدام مرحله از فصل آينده ليگ قهرمانان اروپا شکل خواهد گرفت و چه نتيجه ای به جا خواهد ماند؟
XS
SM
MD
LG