لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۲

مختار بلمختار، رهبر ارشد القاعده در مالی «کشته شد»


ارتش چاد روز شنبه، ۱۲ اسفند ماه، اعلام کرد که نيروهای نظامی اين کشور مختار بلمختار، فرمانده ارشد گروه القاعده در مالی که مسئول گروگانگيری خونين ماه ژانويه در الجزاير است را کشته‌اند.

بلمختار ۴۰ ساله که يک چشم خود را در جريان جنگ افغانستان در دهه ۱۹۹۰ از دست داده بود در ماه ژانويه گذشته مسووليت گروگانگيری صدها خارجی را در يک تاسيسات گازی الجزايری برعهده گرفت. در جريان عمليات نجات نيروهای الجزايری برای آزادی اين گروگان‌ها، ۶۰ نفر کشته شدند.

خبرگزاری رويترز در گزارشی نوشته است که مرگ يکی از مهمترين افراد تحت تعقيب جهادی در جهان می‌تواند اثرات بسيار مهمی بر وضعيت منطقه و شورشيان اسلامگرا در مالی داشته باشد که هم اکنون به دنبال حملات نظامی گسترده نيروهای فرانسوی و آفريقايی در حال فرار از شهرهای شمال مالی هستند.

ارتش چاد در بيانيه ای که از تلويزيون دولتی اين کشور خوانده شد اعلام کرد: «روز شنبه، دوم مارس، نيروهای نظامی چاد با انجام عملياتی در شمال مالی يک پايگاه تروريستی را کاملا ويران کردند که در جريان آن چندين شورشی از جمله رهبر آنها، مختار بلمختار، کشته شدند.»

ادريس دبی، رييس جمهوری چاد، روز جمعه گفته بود که نيروهای نظامی کشورش يک رهبر ديگر القاعده به نام «عادل حميد ابوزيد» را همراه با ۴۰ شورشی ديگر در شمال مالی و در کوه‌های نزديک به الجزاير کشتند.

فرانسه که حملات هوايی را به مقر و پايگاه‌های شورشيان در دستور کار خود دارد هنوز کشته شدن ابوزيد يا بلمختار را تاييد نکرده است.

در واشينگتن نيز يک مقام دولت باراک اوباما گفت که نمی‌تواند خبر کشته شدن بلمختار را تاييد کند.

رويترز به نقل از تحليلگران می نويسد که مرگ اين رهبر القاعده در منطقه صحرا اثر فوق‌العاده‌ای بر وضعيت شورشيان اسلامگرا خواهد گذاشت.

اندرو لبوويچ، از تحليلگرانی که مسائل مربوط به گروه القاعده را در مغرب اسلامی دنبال می‌کند در اين زمينه گفته است: «هر دو رهبر اطلاع زيادی از شمال مالی و همچنين فراتر از آن دارند و مرگ آنها با فاصله کوتاهی از يکديگر احتمالا بر اقدامات شورشيان تاثيرگذار خواهد بود.»

آنه گيوديسلی، مدير موسسه مطالعات تروريستی، نيز به رويترز گفته که مرگ فرماندهان ارشد القاعده- در صورتی که تاييد شود- در کوتاه‌مدت شبکه شورشيان اسلامگرا را متزلزل خواهد کرد و نگرانی‌ها درباره سرنوشت هفت گروگان فرانسوی که گفته می‌شود در اسارت اسلامگرايان شمال مالی هستند را افزايش می‌دهد.

چاد يکی از چند کشور آفريقايی است که نيروهای نظامی آن در ائتلافی به رهبری فرانسه شرکت دارند. این ائتلاف برای بازپس‌گیری مناطقی که از يک سال پيش در دست اسلامگرایان بوده است اقدام به انجام عملیات نظامی در شمال مالی کرده است.

کشورهای غربی و آفريقايی نگران هستند که شورشيان القاعده با استفاده از اين منطقه دست به عمليات نظامی در سطح بين المللی زده و پيوندهای خود را با ساير گروه‌های اسلامگرا در آفريقا نظير الشباب در سومالی و بوکو حرام در نيجريه مستحکم کنند.
XS
SM
MD
LG