لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

مقام محیط زیست ایران: آلودگی بنزین پتروشیمی‌ها ۴۰ برابر حد مجاز است


سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تایید کرد که آلودگی «بنزن» موجود در بنزین پتروشیمی‌ها طی سال‌های ۸۹ تا ۹۲ تا ۴۰ برابر حد مجاز بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، دکتر یوسف رشیدی روز چهارشنبه پنجم شهریور در این زمینه گفت که «حد مجاز بنزن باید یک درصد و مواد آروماتیک ۳۵ درصد حجمی (بنزین) باشد»، اما بر اساس نامه رسمی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی میزان بنزن موجود در بنزین پتروشیمی‌ها طی سال‌های ۸۹ تا ۹۲ «تا ۴۰ برابر حد مجاز بوده است».

ایلنا گزارش می‌دهد که خواب آلودگی، گیجی، سردرد، ناهشیاری، تحریک پوست، چشم‌ها و سیستم تنفسی، اختلالات خونی، اثر سوء بر مغز استخوان و کم خونی، خون‌ریزی بیش ازحد، اختلالات کروموزومی، آسیب به سیستم ایمنی و سرطان خون از جمله اثرات سوء بنزن است.

رشیدی در این زمینه به چندین مجتمع پتروشیمی اشاره کرد که بنزین خام تولیدی آن‌ها با استانداردهای بین المللی تفاوت دارد.

وی برای نمونه با اشاره به اینکه طی این سالها آلوده‌ترین ترکیب بنزین توزیعی بنزین پیرولیز بوده است، افزود که «متاسفانه میزان بنزن موجود در این بنزین بین ۳۰ تا ۴۰ درصد حجمی و ترکیبات آروماتیک آن بین ۶۰ تا ۶۵ درصد حجمی بوده است».

این مقام سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به چندین برابر شدن بنزین تولیدی پتروشیمی‌های برزویه و بندر امام طی این دوره زمانی اشاره کرده است که میزان بنزن و ترکیبات آروماتیک آن‌ها با استانداردهای یورو ۴ اختلاف فاحشی دارد.

رشیدی همچنین ضمن تاکید بر اینکه در هیچ جای دنیا از ترکیبات تولیدی در پتروشیمی‌ها به جای بنزین استفاده نمی‌شود، گفت که «متاسفانه برخی آقایان با سیاسی کردن موضوع آلودگی این بنزین‌ها و هدایت این موضوع به مباحث غیرکار‌شناسی، سعی در تکذیب این امر کرده بودند».

آلودگی بنزین پتروشیمی‌ها در ایران طی چند سال اخیر همواره موضوعی جنجالی بوده است. ایران تا سال ۸۸ چهل درصد از بنزین مصرفی خود را از خارج تامین می‌کرد، اما با تحریم صادرات این محصول به ایران توسط آمریکا، تهران برای جبران کمبود ظرفیت پالایشگاهی تولید بنزین، به تولید این سوخت در مجتمع‌های پتروشیمی روی آورد.

پس از مدتی گزارش‌های متعددی از پایین بودن «ده‌ها برابری» استاندارد تولید بنزین و گازوئیل ایران نسبت به استانداردهای جهانی منتشر و مشخص شد که دولت محمود احمدی‌نژاد برای تولید بنزین در پتروشیمی‌ها مجبور به اضافه کردن کاتالیست‌های شیمیایی مانند «ام‌تی‌بی‌ای» به بنزین شده است.

«ام‌تی‌بی‌ای» ماده‌ای سمی و به شدت سرطان‌زا است و استفاده از آن در بسیاری از کشورهای دنیا برای تولید بنزین ممنوع است.

سازمان محیط زیست ایران نیز چندین مرتبه نسبت به تولید و توزیع بنزین پتروشیمی‌ها هشدار داد؛ اما دولت محمود احمدی‌نژاد همواره گزارش‌ رسانه‌ها درباره بی‌کیفیت بودن بنزین تولید داخل را رد ‌کرده و مدعی بود که تولید بنزین در داخل کشور بر اساس استانداردهای اروپایی است.

نهادهایی مانند شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز در دولت گذشته همواره تاکید داشته‌اند که کیفیت بنزین تولید پتروشیمی‌ها «مطابق استانداردهای پالایشگاهی» است.

عباس کاظمی، معاون وزیر نفت ایران ۱۵ اردیبهشت امسال یکی از دلایل افزایش سرطان در کلان ‌شهرهای ایران را عرضه بنزین پتروشیمی‌ها عنوان کرده بود.

ایران تا فروردین ماه امسال به طور متوسط ۵٫۵ میلیون لیتر بنزین در پتروشیمی‌ها تولید می‌کرد، اما وزارت نفت از آن زمان تولید هرگونه بنزین در پتروشیمی‌ها را ممنوع اعلام کرد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، نیز پیش از این روز ششم اسفند پارسال، «آلاینده و خارج از استاندارد» بودن بنزین پتروشیمی‌ها را تایید کرده و گفته بود که «قطعاً در تهران دیگر این نوع بنزین توزیع نخواهد شد».

به گزارش روز ۱۵ اردیبهشت خبرگزاری ایسنا، عباس کاظمی، معاون وزیر نفت ایران اعلام کرد که متوسط واردات بنزین از ابتدای امسال تا کنون، روزانه چهار میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر بوده است.

کاظمی با اشاره به اینکه بنزین وارداتی دارای استاندارد یورو ۴ است، گفت که روزانه ۱۷ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو ۴ نیز در کشور تولید می‌شود.

به گفته وی، کل تولید بنزین کشور هم اکنون روزانه ۶۳ میلیون لیتر در روز است.

XS
SM
MD
LG