لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۵

برگزاری نمایشگاه آثار نقاشی میرحسین موسوی در برلین


تابلوهای نقاشی میر‌حسین موسوی در آکادمی هنر برلین
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:19 0:00

گزارش ویدئویی برگزاری نمایشگاه نقاشی میر‌حسین موسوی در آکادمی هنر برلین

آکادمی هنر برلين قرار است گزيده‌ای از تابلوهای نقاشی مير حسين موسوی، از رهبران مخالف دولت ایران، را روز ششم ژوئن برابر با شانزدهم خرداد و با حضور شيرين عبادی برنده جايزه صلح نوبل و اردشير امير ارجمند فعال سياسی نزديک به مير حسين موسوی به نمايش بگذارد.

این نمايشگاه از روز هفدهم خرداد و به مدت 16 روز برای عموم باز خواهد بود. در گفت و گو با «يوهانس اودنتال»، مسئول برنامه ريزی‌های آکادمی هنر برلين، درباره برگزاری این نمایشگاه پرسیدم.

انگيزه شما از برگزاری نمايشگاهی از آثار نقاشی میرحسین موسوی چیست؟

يوهانس اودنتال: فکر برگزاری اين نمايشگاه بر می‌گردد به اينکه شماری از شهروندان ايرانی در آلمان با نشان دادن آثار هنری از مير حسين موسوی پيشنهاد برگزاری اين نمايشگاه را دادند. آکادمی هنر برلين با توجه به شخصيت آقای موسوی يعنی کسی که سال‌ها رييس فرهنگستان هنر در تهران بوده است- نهادی مشابه آکادمی هنر برلين- از يک سو و از سوی ديگر وضعيت آقای موسوی که بيش از دو سال است در حصر خانگی به سر می‌برد ما را بر آن داشت که با برگزاری اين نمايشگاه هم ارزش هنری کارهای آقای موسوی را به نمايش بگذاريم و هم توجه افکار عمومی را متوجه در حصر بودن مير حسين موسوی کنيم.

آیا آکادمی هنر برلين تا کنون آثار هنری سياستمداران کشورهای ديگر را به نمايش گذاشته يا اين اولين بار است که اقدام به برگزاری چنین نمایشگاهی می‌کند؟

آکادمی هنر برلين برای اولين بار است که اقدام به برگزاری چنين نمايشگاهی از آثار آقای موسوی می‌کند. چون آقای موسوی به عنوان هنرمند نقاش جايگاه خود را در صحنه هنر ايران دارد، منتها فرصتی به وجود آمده که مجموعه زيبايی از کارهای او را که در آن نقاش به طور ابستره و با زبانی ابستره به گونه‌ای شاعرانه و عرفانی تخيلات خود را به نمايش می‌گذارد نشان دهيم. اين ترکيب به تابلوهای وی ويژگی خاصی بخشيده است. اين ويژگی‌ها ما را بر آن داشت که این تابلوها را نمايش دهیم و تا جايی که می‌دانم برای اولين بار است که اين تابلوها در اروپا به نمايش گذاشته می‌شوند.

چه انتظاری از برگزاری اين نمايشگاه داريد؟

برای ما به عنوان آکادمی هنر مهم است آثار چنين هنرمندی را به نمايش بگذاريم که تقريبا تمام عمر خود سياسی بوده است. سياسی به معنی فعال بودن برای تغيير جامعه و برقراری عدالت مورد نظرش. بايد اشاره کنم که در چارچوب اين نمايشگاه ما نشستی عمومی خواهيم داشت که در آن علاقمندان به بحث در باره وضعيت حقوق بشر در ايران و بر سر اين که چرا آقای موسوی به عنوان هنرمند و به عنوان سياستمدار و رهبر يک جنبش مردمی که هيچ کار خلاف قانونی انجام نداده است بايد در حصر خانگی باشد، به گفت‌وگو می‌نشينند.

آقای اودنتال خود شما نقاشی‌های آقای موسوی را ديده‌ايد؟

بله، ما ۲۸ تابلويی را که به نماش می‌گذاريم از ميان حدود ۷۰ تابلوی آقای موسوی انتخاب کرديم و اين ۲۸ تابلو در حقيقت يک مجموعه مربوط به هم هست که با شيوه‌ای مشابه بر ‌روی کاغذهای بزرگ با رنگ‌ها و نوشته‌های ابستره خلق شده‌اند؛ کارهايی که سبک مدرنيستی دارد اما همزمان به گونه‌ای چشمگير بیانگر سنت ايرانی و عرفان مذهبی است.
کارهايی که تا اندازه‌ای ما را به ياد کارهای ايوز کلاين، نقاش فرانسوی، می‌اندازد. از اين زاويه بايد گفت که آثار مير حسين موسوی ويژگی منحصر به خود دارد و بسيار گيراست.

نگاه شخصی شما به تابلوها هم همين است که می‌گوييد؟

من خودم شخصا از ميان حدود هفتاد اثر نقاشی آقای موسوی اين ۲۸ تابلو را برای نمايشگاه انتخاب کرده‌ام و آنچه هم که درباره اين تابلوها گفتم نظر شخصی من است. برای آکادمی هنر برلين مهم است که گفته شود آکادمی يک نهاد سياسی نيست بلکه نهاد متعلق به هنرمندان است و به همين دليل تصميم گرفتيم که به دليل ارزش هنری، کارهای آقای موسوی را به نمايش بگذاريم اما همزمان با برگزاری بحث در نمايشگاه، افکار عمومی را متوجه موقعيت دشوار شخصی ميرحسین موسوی کنيم.
XS
SM
MD
LG