لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

زیان ۱۹ میلیارد دلاری بوئینگ از زمین‌گیر شدن هواپیمای ۷۳۷ مکس؛ اوج‌گیری فروش ایرباس


هواپیماهای زمین‌گیر شده مدل ۷۳۷ مکس در شهر سیاتل ایالت واشینگتن.
هواپیماهای زمین‌گیر شده مدل ۷۳۷ مکس در شهر سیاتل ایالت واشینگتن.

شرکت بوئینگ، غول هواپیمایی آمریکا، از زیان ۱۹ میلیارد دلاری به‌خاطر زمین‌گیر شدن هواپیماهای مدل ۷۳۷ مکس در سال ۲۰۱۹ خبر داد و اعلام کرد که احتمالا در سال جاری نیز چهار میلیارد دلار زیان دیگر گزارش کند.

این شرکت روز چهارشنبه ۹ بهمن با انتشار گزارش مالی خود اعلام کرد که ۸.۳ میلیارد دلار از زیان حاصل از زمین‌گیر شدن مدل ۷۳۷ مکس به‌خاطر غرامتی بوده که به شرکت‌های خریدار این مدل هواپیما پرداخت شده است.

یک فروند هواپیمای مدل ۷۳۷ مکس متعلق به خطوط هوایی اتیوپی مارس پارسال به فاصله کوتاهی پس از پرواز سقوط کرد و ۱۵۷ مسافر آن کشته شدند.

یک بوئینگ دیگر از همین مدل که متعلق به شرکت هوایی لاین‌اير اندونزی بود، نیز اکتبر ۲۰۱۸ سقوط کرد که بر اثر این حادثه ۱۸۹ نفر کشته شدند.

در پی این حوادث، پرواز هواپیماهای ۷۳۷ مکس در سراسر جهان به حال تعلیق در آمدند.

ارزش سهام بوئینگ طی سال گذشته سه درصد کاهش یافت که بیش از ۲.۵ میلیارد دلار است. بقیه زیان یاد شده ناشی از توقف فروش، تولید این هواپیما و موارد دیگر بوده است.

بوئینگ می‌گوید که طی سال گذشته میلادی ۳۸۰ فروند انواع هواپیما فروخته است، در حالی که این رقم در سال قبل از آن ۸۰۶ فروند بود.

این گزارش در حالی است که ایرباس، غول هواپیماسازی اروپا، دو هفته پیش اعلام کرد که طی سال گذشته میلادی ۸۶۳ فروند هواپیما فروخته که رکوردی در فروش این شرکت محسوب می‌شود.

ایرباس در سال ۲۰۱۸ حدود ۸۰۰ فروند و در سال قبل از آن ۷۱۱ فروند هواپیما فروخته بود.

همچنین میزان تولید هواپیمای ایرباس از ۳۸۶ فروند در سال ۲۰۱۸ به ۵۵۱ فروند در سال گذشته اوج گرفته است.

بدین ترتیب، بوئینگ که تا اوایل پارسال بزرگترین شرکت سازنده و فروشنده هواپیما در جهان بود، جای خود را با اختلاف چشمگیری به ایرباس واگذار کرده است.

شرکت بوئینگ در بخش دیگری از گزارش خود میزان درآمدش را ۷۶.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ گزارش داده که نسبت به سال ۲۰۱۸ حدود ۲۵ میلیارد دلار کاهش یافته است.

منابع: سایت‌های رسمی بوئینگ و ایرباس/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG