لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۴

بولتون: ونزوئلا در کنار ایران، کره شمالی و سوریه از کشورهای یاغی است


جان بولتون از نیکلاس مادرو به عنوان «دیکتاتوری ستمگر» نام برد.
جان بولتون از نیکلاس مادرو به عنوان «دیکتاتوری ستمگر» نام برد.

مشاور امنیت ملی آمریکا می‌گوید که ونزوئلا در کنار ایران، کره شمالی و سوریه از کشورهای یاغی جهان است.

جان بولتون که در پایتخت پرو به سر می‌برد روز سه‌شنبه گفت ایالات متحده علیه هرکسی- چه در داخل و چه در خارج- که از حکومت نیکلاس مادرو در ونزوئلا حمایت کند تحریم‌های شدید مالی وضع خواهد کرد.

اظهارات وی یک روز پس از آن بیان می‌شود که دولت دونالد ترامپ فرمانی اجرایی مبنی بر ضبط تمام دارایی‌های ونزوئلا در آمریکا را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تحریم جدید آمریکا مشابه اقدامات سختگیرانه‌ای است که این کشور علیه ایران، کوبا، کره شمالی و سوریه اتخاذ کرده است.

ایالات متحده از جمله ۵۰ کشوری است که از خوان گوایدو، رهبر مخالفان مادرو، برای ساقط کردن حکومت این کشور حمایت می‌کند.

آقای بولتون در سخنان روز سه‌شنبه‌اش از مادرو به عنوان «دیکتاتوری ستمگر» نام برد و او را متهم کرد که از جوخه‌های مرگ و یک برنامه فاسد غذایی برای کنترل ونزوئلایی‌ها بهره می‌گیرد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید به روسیه و چین، متحدان کلیدی مادرو، هشدار داد که با ادامه حمایت‌شان از این رئیس‌جمهور سوسیالیست دست به قمار نزنند.

خوان گوایدو (راست)، رهبر مخالفان حکومت مادرو، از تحریم جدید آمریکا استقبال کرده است.
خوان گوایدو (راست)، رهبر مخالفان حکومت مادرو، از تحریم جدید آمریکا استقبال کرده است.

احتمال تشدید مشکلات اقتصادی ونزوئلا

بر اساس تحریم جدید دولت ترامپ، شرکت‌ها و شهروندان آمریکایی دیگر نمی‌توانند با حکومت نیکلاس مادورو و حامیان آن معامله کنند.

این تصمیم روز دوشنبه به اجرا گذاشته شد و طی سه دهه گذشته اولین باری است که یک کشور در نیمکره غربی مشمول چنین تحریمی می‌شود. در دهه هشتاد میلادی آمریکا دارایی‌های دولت ژنرال مانوئل نوریه‌گا در پاناما و حکومت ساندینیست‌ها در نیکاراگوئه را مسدود کرده بود.

با وجود اینکه تحریم یاد شده بخش خصوصی اقتصاد ونزوئلا را در بر نمی‌گیرد ولی قاطع‌ترین اقدام واشینگتن با هدف برکناری نیکلاس مادورو از قدرت است.

دولت روسیه روز سه‌شنبه اقدام جدید آمریکا را محکوم کرد.

کنستانتین کوساچیف، رئیس کمیته امور بین‌المللی مجلس اعلای روسیه، این اقدام را «راهزنی بین‌المللی» توصیف کرد و گفت: «این دخالت آشکار در امور داخلی ونزوئلا است».

به گزارش آسوشیتدپرس، این اقدام آمریکا به احتمال فراوان مشکلات اقتصادی مردم ونزوئلا را تشدید خواهد کرد. مواد غذایی، دارو و پوشاک مشمول تحریم جدید نیستند و به نظر می‌رسد که این تحریم روی معاملات با بخش خصوصی ونزوئلا که رقم قابل ملاحظه‌ای است تاثیر نخواهد داشت.

دولت آمریکا در تحریم‌های قبلی صنایع نفت ونزوئلا را که منبع اصلی صادرات این کشور است هدف گرفت و این باعث شد که روند رو به کاهش صادرات نفت آن که از سال ۲۰۱۳ و پس از مرگ هوگو چاوز آغاز شده بود، تشدید شود.

در ماه‌های اخیر در عین حال دارایی‌های بیش از صد مقام دولتی و افراد نزدیک به نیکلاس مادرو در آمریکا مسدود شده و معامله این افراد با موسسات و شهروندان آمریکایی ممنوع شده است.

طبق تحریم جدید شرکت‌ها و شهروندان آمریکایی که با این افراد معامله کنند مجازات خواهند شد و افراد تحریم شده اجازه سفر به آمريکا را ندارند.

خوان گوایدو، رهبر مخالفان حکومت مادرو، ضمن استقبال از اقدام جدید آمریکا گفت: «با هر فرد، موسسه و یا حکومتی که با رژیم معامله کند به عنوان همکاری و کمک به دیکتاتوری برخورد خواهد شد. آنها مجازات خواهند شد و شریک جرم تلقی می‌شوند».

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و رویترز/ ک.ر-ش.ر
XS
SM
MD
LG