لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

كتاب در هفته گذشته؛ «بائودولينو»ى امبرتو اكو



زندگى نامه مولف بزرگ ترين فهرست شيعه


كتاب زندگينامه و خدمات علمى و فرهنگى حاج شيخ آقابزرگ تهرانى، كه هفته گذشته منتشر شد ، ۱۲ مقاله را در باره مولف مهم ترين فهرست شيعه در بر دارد.


بيش از نيمى از مقالات گردآورى شده در اين كتاب به معرفى و بررسى كتاب «الذريعة الى تصانيف الشيعه»، اثر ارزشمند آقا بزرگ تهرانى اختصاص يافته است كه آن را بزرگ ترين و جامع ترين فهرست شيعه ارزيابى مى كنند .


در كتاب زندگينامه و خدمات علمى و فرهنگى حاج شيخ آقا بزرگ تهرانى مقالاتى از سعيد نفيسى، جلال آل احمد، محمدرضا حكيمى، مهدى محقق، عباس اقبال آشتيانى، علينقى منزوى و مينا احمديان به چاپ رسيده است.


محمد محسن آقا بزرگ تهرانى در ۱۲۹۳هجرى قمرى در تهران چشم به جهان گشود. مقدمات، سطح، تاريخ و رجال حديث را در مدارس دينى ايران فراگرفت و تحصيلات خود را در نجف، كه در آن روزگار بزرگ ترين و مهم ترين مركز آموزش فقه شيعه بود، ادامه داد. آقا بزرگ تهرانى براى فهرست بردارى و تحقيق در باره اثر مهم خود الذريعة به سوريه، فلسطين، مصر و عربستان نيز سفر كرد.


كتاب «آداب الغة العربيه»، تاليف اديب بزرگ عرب جرجى زيدان، كه در آن نقش شيعيان در گسترش فقه ، فلسفه و كلام اسلامى ناچيز ارزيابى شده بود، سه تن از روحانيون شيعه آن روزگار: آيت الله سيد حسن صدر، آيت الله شيخ محمدحسين كاشف الغطاء و شيخ آقا بزرگ تهرانى را به پاسخگویی و تحقيق در باره آثار شيعيان برانگيخت و در اين ميان كتاب «الذريعة» آقا بزرگ تهرانى به اثرى بدل شد كه آن را غنى ترين فهرست شيعه تلقى مى كنند.


در كتاب زندگينامه و خدمات علمى و فرهنگى حاج شيخ آقا بزرگ تهرانى مقالاتى از سعيد نفيسى، جلال آل احمد، محمدرضا حكيمى، مهدى محقق، عباس اقبال آشتيانى، علينقى منزوى و مينا احمديان به چاپ رسيده است.

حاج شيخ آقابزرگ تهرانى در سال ۱۳۸۹ هجرى قمرى در نجف درگذشت و جسد او بنا بر وصيتش در كتابخانه او در نجف دفن شد.


«بائودولينو»ى امبرتو اكو


امبرتو اكو نويسنده بزرگ ايتاليایی، كه با رمان «راز گل سرخ» به شهرت جهانى رسيد، در خلق روايت هاى پر كششى كه تاريخ را به متن ادبى و متن ادبى را به تاريخ بدل مى كنند، دستى قوى دارد و در رمان «بائودولينو»، كه با ترجمه رضا على زاده به فارسى نيز منتشر شد، مهارت و خلاقيت خود را در آفريدن پيرنگى پيچيده و چند لايه، ساختارى منسجم و پركشش و شخصيت هاى زنده و چند بعدى نشان مى دهد.


رمان «بائودولينو» پرسش هاى هستى شناسانه معاصر را در بازسازى ادبى تاريخ قرون وسطاى اروپا با فرم مدرن رمان پيوند زده و نه فقط واقعيت و خيال، كه خلق تاريخ و بازآفرينى تاريخ را در بافتى چند لايه در هم مى آميزد.


قهرمان اصلى رمان، بائودولينو، از نزديكان امپراطور بارباروسا، پس از سقوط قسطنطنيه و امپراطورى رم شرقى با قهرمان ديگر داستان استاد نيكتاس همسفر مى شود و در روايت آخرين سال هاى امپراطورى بيزانس، اسطوره، تاريخ، خيال، واقعيت و دروغ را درهم مى آميزد و با بازگویی و خلق چند روايت از تاريخى واحد رمان را گسترش مى دهد.


«تاج القصص» بخارى


كتاب تاج القصص، تاليف ابونصر احمد بن محمد بخارى، كه با مقدمه و تصحيح على آل داود منتشر شد، از مهم ترين متن هاى زبان فارسى در قرن پنجم هجرى قمرى است.


تاج القصص را كه در سال ۴۷۵ هجرى قمرى تاليف شده است، از نخستين آثارى مى دانند كه در زبان فارسى داستان هاى پيامبران را روايت مى كند.


مولف به گفته خود بخش مهمى از كتاب را از استادش ابوالقاسم محمود جيهانى شنيده است.


متن حاضر بر اساس نسخه خطى تاج القصص كه در كتابخانه گنج بخش، مركز تحقيقات فارسى ايران و پاكستان، نگهدارى مى شود و با مقايسه با چند نسخه ديگر تصحيح و منتشر شده است.


XS
SM
MD
LG