لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

نخست‌وزیر بریتانیا: رهبر حزب کارگر جانب ملاهای تهران را می‌گیرد


بوریس جانسون (پشت به دوربین) جرمی کوربین (نفر سوم از چپ) را هدف حملات خود قرار داد.
بوریس جانسون (پشت به دوربین) جرمی کوربین (نفر سوم از چپ) را هدف حملات خود قرار داد.

نخست‌وزیر جدید بریتانیا روز پنجشنبه سوم مرداد رهبر حزب کارگر را متهم کرد که از شبکه «پرس‌تی‌وی» وابسته به جمهوری اسلامی ایران پول گرفته و «مرتبا جانب ملاهای تهران» را می‌گیرد.

بوریس جانسون در نخستین حضور خود در پارلمان بریتانیا با پرسش‌های جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، درباره موضوعات مختلف از جمله ایران روبرو شد که حمله شدید لفظی نخست‌وزیر بریتانیا به او را بدنبال داشت.

آقای جانسون که روبروی رهبر حزب کارگر ایستاده بود، خطاب به وی گفت: «چطور او می‌تواند درباره ایران بپرسد؟ این آقای محترم که اینجاست، کسی است که از پرس‌تی‌وی ایران پول گرفته است. چطور می‌توانیم به او اعتماد کنیم؟»

بر اساس گزارش سایت «مترو» بریتانیا، وی افزود: «این آقا به جای اینکه هوای دوستان ما را در ایالات متحده در ارتباط با اتفاقات خلیج فارس داشته باشد مرتبا جانب ملاهای تهران را می‌گیرد».

نخست‌وزیر بریتانیا تصریح کرد: «حتی اگر فکر کنیم می‌توانیم درباره نظارت بر امور امنیتی کشور به این آقا اعتماد کنیم باورنکردنی است».

جرمی کوربین از سال ۲۰۱۵ رهبری حزب کارگر را به عهده دارد و خود را یک «سوسیالیست دمکرات» معرفی کرده است.

وی پیش از اینکه به مقام رهبری حزب برسد برای مدتی در برنامه‌های شبکه «پرس‌تی‌وی» وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران حضور داشته یا برنامه اجرا کرده است.

بر اساس گزارشی که سایت «بیزینس اینسایدر» در دوم ژوئیه سال ۲۰۱۶ منتشر کرده، آقای کوربین برای حضور در پنج برنامه «پرس‌تی‌وی» بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ بیش از ۲۰ هزار پوند دریافت کرده بود.

مجوز فعالیت این شبکه تلویزیونی در ژانویه ۲۰۱۲ پس از پخش فیلم «اعترافات» مازیار بهاری، خبرنگار نیوزویک در تهران، از سوی آفکام (سازمان دولتی ناظر بر رسانه‌ها در بریتانیا) لغو شد.

آقای بهاری که بدلیل پوشش اعتراضات سال ۸۸ در ایران زندانی شده بود گفته که «شکنجه» و «تهدید» به اعدام شده بود و این اعترافات تحت فشار از او گرفته شد.

به گزارش نشریه بریتانیایی «تایمز»، جرمی کوربین در سپتامبر سال ۲۰۱۶ در مصاحبه‌ای، از حضورش در برنامه‌های «پرس‌تی‌وی» دفاع و آن را در راستای «مطرح کردن مسائل حقوق بشری» عنوان کرد.

وی گفته بود: «من در برنامه‌هایی که شرکت کردم توانستم برخی از مسائل مربوط به حقوق بشر، نه تنها در ایران بلکه همچنین درباره سایر کشورها، را مطرح کنم- و پولی که به من پرداخت شد، که رقم آن چشمگیر نبود، به دفتر حوزه انتخاباتی داده شد».

سایت «تایمز آو اسرائیل» نیز در این زمینه گزارش داده بود که جرمی کوربین در گفت‌وگو با «پرس‌تی‌وی» کشتن اسامه بن لادن، رهبر گروه القاعده، از سوی نیروهای آمریکایی را «تراژدی» خوانده بود.

پدر جانسون: ایران برای پسرم یعنی داریوش، یعنی خشایارشاه

انتقاد بوریس جانسون از مصاحبه جرمی کوربین با «پرس‌تی‌وی» در حالی است که پدر نخست‌وزیر جدید بریتانیا، روز پنجشنبه سوم مرداد با همین شبکه مصاحبه کرد.

استنلی جانسون به «پرس‌تی‌وی» گفته که او مطمئن است پسرش هرآنچه لازم باشد انجام می‌دهد تا به تنش‌ها بین ایران و بریتانیا پایان دهد.

وی افزوده که او منتظر است ببیند که بوریس «پل‌هایی با ایران برقرار خواهد کرد».

آن گونه که «پرس‌تی‌وی» روایت کرده است، استنلی جانسون گفته که بوریس با تاریخ آشناست و ایران را ستایش می‌کند.

پدر نخست‌وزیر بریتانیا تاکید کرده است: «بوریس حس عمیقی به تاریخ دارد. ایران برای او یعنی داریوش، یعنی خشایارشاه. ایران برای او در جایگاه مهمی است».

بوریس جانسون زمانی روی کار آمده که ایران و بریتانیا درگیر توقیف نفتکش‌های یکدیگر هستند و دولت جبل‌الطارق که تحت حاکمیت بریتانیاست روز ۱۳ تیرماه ابرنفتکش ایرانی «گریس- ۱» را به اتهام حمل دو میلیون بشکه نفت به مقصد سوریه توقیف کرد.

ایران در واکنش به این اقدام، نفتکش استنا ایمپرو بریتانیا را در آب‌های خلیج فارس توقیف و به ساحل خود منتقل کرده است. این رخدادها باعث تنش در روابط دو کشور شده است.

بر اساس گزارش‌های سایت مترو، بیزینس اینسایدر، تایمز آو اسرائیل و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG