لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۷

اسراییل دولت وحدت ملی فلسطینی را تحریم کرد


کابينه اسراييل روز يکشنبه با ۱۹ رای موافق در برابر دو رای مخالف طرح تحريم دولت فلسطينی را تصويب کرد.
کابينه اسراييل روز يکشنبه با ۱۹ رای موافق در برابر دو رای مخالف طرح تحريم دولت فلسطينی را تصويب کرد.

اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل روز يکشنبه از جامعه جهانی خواست تا محدودیت های ديپلماتيک و اقتصادی خود را عليه حکومت فلسطينی تداوم بخشد.


بر اساس گزارش های رسيده، آقای اولمرت گفت وگوهای صلح با فلسطينی ها را به حالت تعليق درآورده و اعلام کرده است که تماس ها ميان طرفين به جز در مورد مسائل انسانی به حداقل خواهد رسيد تا زمانی که دولت وحدت ملی فلسطينی، خشونت ها را محکوم و موجوديت اسراييل را به رسميت نشناسد.


از سوی ديگر، کابينه اسراييل روز يکشنبه با ۱۹ رای موافق در برابر دو رای مخالف طرح تحريم دولت فلسطينی را تصويب کرد.


نخست وزير اسراييل در واکنش به تشکيل دولت وحدت ملی فلسطينی به اعضای کابينه گفته است که اين دولت مانعی برای اسراييل جهت مذاکره با اعراب به شمار می رود.


آقای اولمرت افزوده است: اسراييل انتظار دارد که جامعه جهانی بدنبال تشکيل دولت وحدت ملی فلسطينی دچار گمراهی نشود و بر موضع خود مبنی بر منزوی کردن اين دولت که اصول اعلام شده توسط گروه چهارگانه را رد کرده است پافشاری نمايد .



نخست وزیر اسراییل، گفت و گوهای صلح با فلسطينی ها را به حالت تعليق درآورده و اعلام کرده است که تماس ها ميان طرفين به جز در مورد مسائل انسانی به حداقل خواهد رسيد تا زمانی که دولت وحدت ملی فلسطينی، خشونت ها را محکوم و موجوديت اسراييل را به رسميت نشناسد.

وی گفت: ما نمی توانيم با دولت يا وزرايی تماس داشته باشيم که نمی خواهند شروط جامعه بين المللی را بپذيرند و ترور را به عنوان يک هدف غير قانونی به رسميت بشناسند.


دولت جديد فلسطينی که متشکل از اعضای جنش حماس و فتح است بعد از درگيری های گسترده و گفت گوهای دو جانبه ای که در شهر مکه برگزار شد سرانجام روز شنبه، ۱۷ مارس، از پارلمان فلسطينی رای اعتماد گرفت.


هدف از تشکيل دولت جديد، پايان دادن به خشونت های گسترده ميان دو رقيب حماس و فتح ، و تحريم های بين المللی است که در يکسال گذشته فشارهای زيادی بر فلسطينی ها وارد کرده است .


اين تحريم ها بدنبال امتناع جنبش حماس از به رسميت شناختن موجوديت اسراييل، محکوم کردن خشونت ها و احترام به موافقتنامه های پيشين ميان اسراييل و فلسطينی ها وضع شد .


گروه چهارگانه مذاکرات صلح خاورميانه شامل آمريکا، اتحاديه اروپايی، روسيه و سازمان ملل سال گذشته پس از آنکه جنبش حماس در انتخابات پارلمانی به پيروزی رسيد و دولت فلسطينی را تشکيل داد تحريم های ديپلماتيک و اقتصادی را عليه آن به مرحله اجرا درآورد .



واکنش های بين المللی


درخواست اسراييل برای تشديد تحريم ها عليه دولت وحدت ملی فلسطينی در حالی ابراز می شود که ديگر کشورهای واکنش های متفاوتی به اين تشکيل اين دولت نشان داده اند .


سفارت آمريکا در اورشليم (بيت المقدس) در بيانيه ای اعلام کرده است که با اعضای وابسته به جناح حماس کابينه جديد فلسطينی ها همکاری نخواهد کرد و تصميم به همکاری با اعضای غير حماس دولت ائتلافی مورد به مورد و براساس بررسی عملکرد آن ها گرفته می شود.

نروژ روز يکشنبه به سرعت دولت جديد فلسطينی را به رسميت شناخت و اعلام کرد که تحريم ها را لغو خواهد کرد.


بريتانيا و سازمان ملل نيز در اين زمينه انعطاف نشان داده اند ولی تشکيل اين دولت با واکنش سرد آمريکا روبرو شده است.


سفارت آمريکا در اورشليم (بيت المقدس) در بيانيه ای اعلام کرده است که با اعضای وابسته به جناح حماس کابينه جديد فلسطينی ها همکاری نخواهد کرد و تصميم به همکاری با اعضای غير حماس دولت ائتلافی مورد به مورد و براساس بررسی عملکرد آن ها گرفته می شود.


بيانيه اضافه می کند که تحريم کمک های مستقيم به دولت فلسطينی ها هم لغو نخواهد شد.


اتحاديه اروپا هم ضمن استقبال از تشکيل دولت جديد فسطينی ها و اعلام آمادگی برای از سرگيری کمک هايش به آن گفته است که لغو تحريم ها مشروط به اتخاذ برنامه ای منطبق با اصول اعلام شده از سوی گروه چهارگانه مذاکرات صلح است و اين اتحاديه با توجه به عملکرد دولت جديد تصميم می گيرد.


قراراست فرانک والتر اشتاين ماير، وزير خارجه آلمان و خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا روز دوشنبه در واشنگتن با کاندوليزا رايس، وزير خارجه امريکا نحوه واکنش به دولت فلسطينی ها و مسائل ديگر منطقه ای را بررسی کنند.


XS
SM
MD
LG