لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۵

سقوط نفت برنت و بازارهای سهام در پی منفی شدن قیمت نفت آمریکا


شاخص بازارهای سهام آمریکا از جمله «اس اند پی ۵۰۰» روز سه‌شنبه ۱.۷ درصد، «نزدک» بیش از یک درصد و شاخص «داوجونز» حدود ۱.۱ درصد افت داشتند.
شاخص بازارهای سهام آمریکا از جمله «اس اند پی ۵۰۰» روز سه‌شنبه ۱.۷ درصد، «نزدک» بیش از یک درصد و شاخص «داوجونز» حدود ۱.۱ درصد افت داشتند.

قیمت نفت برنت و شاخص بازارهای جهانی سهام روز سه‌شنبه دوم اردیبهشت با سقوط قیمت نفت آمریکا به زیر صفر، با کاهش چشمگیر مواجه شدند.

قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمدیت آمریکا روز دوشنبه در آخرین فرصت باقی‌مانده برای عقد قراردادهای تحویل نفت در ماه مه، تا منفی ۳۷ دلار به ازای هر بشکه سقوط کرد که پدیده‌ای بی‌سابقه در تاریخ است.

علت این امر، نبود مشتری و جای کافی برای ذخیره کردن بخشی از نفت تولیدی آمریکا است.

افت قیمت نفت به منفی ۳۷ دلار به این معنی است که بخشی از تولیدکننده‌ها نه تنها آماده تحویل رایگان نفت به مشتری‌ها هستند، بلکه به ازای هر بشکه ۳۷ دلار نیز پرداخت می‌کنند تا از مسئولیت تصاحب، ذخیره‌سازی و انتقال نفت رها شوند.

قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمدیت آمریکا در لحظه تنظیم این گزارش، بعد از ظهر سه‌شنبه به وقت تهران، حدود منفی ۴ دلار است که نسبت به شامگاه دیروز بهبود یافته است.

اما قیمت نفت شاخص برنت برای تحویل در ماه ژوئن (دو ماه دیگر) در لحظه تنظیم این گزارش به ۲۱ دلار سقوط کرده که ۱۷ درصد کمتر از روز دوشنبه است.

معمولا قراردادهای نفت آمریکا یک ماه قبل از تحویل و نفت برنت دو ماه قبل از تحویل امضا می‌شود و قیمت‌های اعلام شده نشان دهنده قیمت کنونی برنت یا نفت آمریکا برای تحویل در روز سه‌شنبه نیست. برای نمونه قیمت هر بشکه نفت آمریکا برای تحویل در روز جاری، ۲۱ دلار است که البته این رقم نیز نسبت به روز گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است، اما مشتری‌ها به ازای هر بشکه باید ۲۱ دلار بپردازند.

افت قیمت نفت تحویلی برای ماه‌های مه و ژوئن بر بازارهای سهام به شدت تاثیر گذاشته است.

شاخص بازارهای سهام آمریکا از جمله «اس اند پی ۵۰۰» روز سه‌شنبه ۱.۷ درصد، «نزدک» بیش از یک درصد و شاخص «داوجونز» حدود ۱.۱ درصد افت داشتند.

همچنین شاخص بازار سهام «فوتسی» لندن، «دکس» آلمان و کَک ۴۰ فرانسه حدود ۱.۴ تا ۱.۸ درصد افت کردند.

افت شاخص سهام آسیایی در برخی موارد بیشتر از غرب بوده است. برای نمونه شاخص بورس هنگ‌کنگ و بورس نیکی ژاپن هر کدام دو درصد سقوط را تجربه کرده و شاخص بورس شانگهای چین نیز نزدیک به یک درصد افت داشته است.

هم اکنون ۴.۵ میلیارد نفر، معادل بیش از نیمی از جمعیت جهان در قرنطینه هستند و تقاضای جهانی روزانه نفت ۳۰ تا ۳۵ میلیون بشکه معادل بیش از ۳۰ درصد، افت داشته است.

برخی از کشورهای اروپایی و آسیایی در نظر دارند محدودیت‌های وضع شده برای جلوگیری از شیوع کرونا را کاهش دهند و بدین ترتیب شاید تقاضای جهانی نفت نیز مقداری افزایش یابد، اگرچه خطر اوج‌گیری دوباره شیوع کرونا با کاهش محدودیت‌ها نیز وجود دارد.

همچنین اوپک، کشورها هم‌پیمان به رهبری روسیه و برخی دیگر از تولیدکننده‌های نفت مانند آمریکا، برزیل، کانادا و نروژ می‌خواهند عرضه نفت مازاد در بازارهای جهانی را برای دو ماه آینده، ۲۰ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

اما سطح قیمت نفت‌های شاخص برنت و آمریکا برای تحویل در ماه مه و ژوئن نشان می‌دهد بازارها هنوز هم انتظار دارند عرضه حجم عظیمی از نفت مازاد در جهان ادامه یابد.

XS
SM
MD
LG