لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۰

ویلیام هیگ: تحریم های بسیار مهمی علیه ایران در راه است


ويليام هيگ، وزير امور خارجه بريتانيا، روز يکشنبه اعلام کرد که کشورهای عضو اتحاديه اروپا به زودی تحريم های بسیار مهمی را عليه صنعت نفت ايران و ساير بخش ها تصويب خواهند کرد و تاکيد کرد که کشورش هيچ گزينه ای را در برخورد با ايران از دستور کار خارج نمی کند.

اتحاديه اروپا در ماه های اخير بارها بر لزوم تحريم نفت ايران به منظور فشار بر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی تاکيد کرده و در آخرين نشست خود اعلام کرد که بر سر تصويب اين تحريم به توافق اصولی دست يافته است.

وزير امور خارجه بريتانيا در گفت و گو با شبکه تلويزيونی اسکای نيوز اظهار داشت: «ما نبايستی اعمال تحريم های بيشتر را به خاطر سر و صداها و واکنش های ايران متوقف کنيم. اين موقعيت بسيار خطرناکی است که ايران در حال گسترش برنامه هسته ای نظامی خود است.»

وی افزود: «من اطمينان دارم که ما اقدام های اضافی بسيار مهمی را در نشست روز ۲۳ ژانويه که بخش نفتی و احتمالا ساير بخش های» ايران را در بر می گيرد، تصويب خواهيم کرد.

اتحاديه اروپا پس از چين بزرگ ‌ترين واردکننده نفت خام ايران است و روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت ايران را خريداری می کند. اسپانيا، يونان و ايتاليا به ترتيب ۱۵، ۱۴ و ۱۳ درصد از نيازهای نفتی خود را از ايران وارد می ‌‌کنند.

مقام های جمهوری اسلامی ايران می گويند که در صورت تحريم نفتی تهران اقدام به بستن تنگه هرمز خواهند کرد. غرب اين اظهارات را رد کرده و گفته است که در مقابل چنين اقدامی خواهد ايستاد.

ويليام هيگ در ادامه گفت و گوی خود تاکيد کرد که بريتانيا هيچ گزينه ای را در قبال ايران از دستور کار خارج نخواهد کرد ولی تاکید کرد که تمرکز آن بر «افزايش فشارهای صلح آميز، قانونی و مشروع» است.

بريتانيا يکی از شش کشور گروه پنج به علاوه يک است که درباره برنامه هسته ای ايران با هم به تبادل نظر می پردازند. کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در پوشش فعاليت های هسته ای خود در صدد ساخت بمب هسته ای است.

ايران اين اتهام را رد کرده و می گويد برنامه اتمی اش ماهيت صلح آميز دارد.

با اين حال، ويليام هيگ بار ديگر ايران را به دنبال کردن فعاليت های هسته ای- نظامی متهم کرده و گفت اگر ايران به «رويکرد خطرناک» خود ادامه دهد اين اقدام سبب گسترش سلاح اتمی در خاورميانه خواهد شد که به شدت برای مردم ايران، منطقه و صلح جهانی خطرآفرین خواهد بود.

وزير امور خارجه بريتانيا افزود: «تحريم های ما بخشی از تلاش ها برای وادار کردن ايران به تغيير رويکرد خود و وارد شدن به مذاکرات است و ما قصد نداريم تا از اين تلاش خود دست برداريم. ما بنا داريم تا بر شدت تحريم های خود و اتحاديه اروپا بيافزاييم.»

آقای هيگ همچنین هرگونه دخالت بريتانيا در قتل «مصطفی احمدی روشن»، دانشمند هسته ای ايران، در انفجار هفته گذشته در تهران را رد کرد ولی از گمانه زنی در اين باره که چه کسانی پشت اين ترور هستند، خودداری کرد.
XS
SM
MD
LG