لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۹

پارلمان بریتانیا به جنگ علیه گروه حکومت اسلامی در عراق رای داد


دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا
دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا

نمایندگان پارلمان بریتانیا روز جمعه چهارم مهر با اکثریت آراء به شرکت این کشور در حملات هوایی علیه مواضع و نیروهای گروه حکومت اسلامی در عراق رای مثبت دادند.

گزارش‌های رسیده حاکی است که ۵۲۴ نماینده به طرح دولت دیوید کامرون رای مثبت و ۴۳ نفر نیز رای منفی داده‌اند.

دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا در سخنرانی خود در پارلمان، شرکت این کشور در حمله علیه گروه یاد شده را اقدامی حیاتی برای امنیت ملی توصیف کرد و گفت که نابودی تروریست‌ها به یک موضوع فوری تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، او در سخنانی احساسی، پیامدهای عدم واکنش به این موضوع را با توصیف‌های موثری بیان کرد- از جمله گفت که شبه نظامیان گردن قربانیانشان را زده‌اند، چشمان آن‌ها را از حدقه بیرون آورده و برای به بار نشستن خواسته‌های «عصر تاریکی»شان، مردم را به صلیب کشیده‌اند.

آقای کامرون اظهار داشت: «این افراد، تروریست های روانی هستند که سعی دارند ما را بکشند و باید این نکته را در نظر بگیریم- خواه دوست داشته باشیم یا نه- که همین حالا هم آنها علیه ما اعلان جنگ کرده‌اند».

وی افزود: «گزینه چشم پوشی کردن وجود ندارد. این گزینه را نداریم که فقط امیدوار باشیم این قضیه خودش حل شود».

نخست وزیر بریتانیا در نشست شش ساعته تنش آلود مجلس عوام افزود: ویژگی‌های این کارزار، «صبر و مقاومت خواهد بود و نه هول و هراس»- اشاره مستقیم وی به عبارتی بود که در زمان حمله به عراقِ دوران ریاست جمهوری صدام حسین مورد استفاده قرار گرفت.

گزارش آسوشیتدپرس حاکی است که دخالت تنفرآمیز در جنگ پیشین عراق، بر بحث‌های پارلمان سایه افکنده بود چرا که منتقدان نگران هستند اروپا به جنگ وسیعتری کشیده شود.

مصوبه پارلمان بریتانیا به معنای اقدام در سوریه نیست، هر چند که برخی از نمایندگان مجلس عوام تلاش کردند تا دولت را وادار سازند که بگوید گام بعدی عملیات علیه شبه نظامیان چه خواهد بود.

نخست وزیر بریتانیا اقدام در عراق را مشروع جلوه داد چرا که به گفته وی رهبران عراق خواستار کمک در این زمینه شده‌اند. مخالفان وی می‌گویند که اقدام در سوریه غیرقانونی است چرا که بشار اسد رییس جمهوری سوریه از بیگانگان درخواست کمک نکرده است.

هیچ یک از کشورهای اروپایی هنوز با اقدام در سوریه موافقت نکرده‌اند.

اوایل روز جمعه نیز بلژیک و دانمارک به ائتلاف بین‌المللی برای اقدام علیه گروه حکومت اسلامی (داعش سابق) پیوستند.

انتظار می‌رود که بریتانیا شش فروند جنگنده تورنادو «جی آر ۴» خود را که در قبرس مستقر هستند وارد میدان نبرد علیه گروه داعش در عراق کند.

XS
SM
MD
LG