لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۶

«نیمی از سربازان انگلیسی از عراق خارج می شوند»


يک مقام ارشد دولت بريتانيا گفته است که شرايط امنيتی در بصره به شکلی است که خروج نيروهای انگليسی امکان پذير است.
يک مقام ارشد دولت بريتانيا گفته است که شرايط امنيتی در بصره به شکلی است که خروج نيروهای انگليسی امکان پذير است.

بر پايه گزارش يک روزنامه انگليسی، نيمی از نيروهای بريتانيايی در عراق تا سه ماه ديگر به کشور خود باز مي گردند.


روزنامه « اخبار جهان» که روز یکشنبه در بریتانیا منتشر شد در این باره نوشت: سربازان انگليسی تا ماه می ميلادی کنترل استان بصره را به نيروهای عراقی واگذار می کنند.


اين روزنامه با اشاره به اینکه حدود سه هزار نفر از سربازان انگليسی تا ماه می ميلادی (سه ماه ديگر) از عراق خارج خواهند شد نوشته است: هر چند که قرار بود برخی از نيروهای انگليسی در آخر سال ميلادی، تقريبا ۱۰ ماه ديگر، عراق را ترک کنند اما به خاطر انتخابات محلی شوراهای شهر تصميم گرفته شده است که خروج نيمی از سربازان انگليسی زودتر انجام بگيرد .


ظاهرا تونی بلر، رهبرحزب کارگر بريتانيا که خيال دارد تا پيش از فرا رسيدن سال آينده ميلادی از مقام خود کناره گيری کند، برای جذب آرای بيشتر برای حزب خود دست به چنين کاری بزند.


به نوشته اين روزنامه، يک مقام ارشد دولت بريتانيا گفته است که شرايط امنيتی در بصره به شکلی است که خروج نيروهای انگليسی امکان پذير است .


به گفته وی، شرايط، بهتر يا بدتر از وضعيت کنونی نخواهد شد و به همين علت زمان مناسبی برای تحويل کنترل بصره به نيروهای عراقی است .


از سوی ديگر به گزارش خبرگزاری فرانسه، يک سخنگوی وزارت دفاع بريتانيا گزارش اين روزنامه را يک گمانه زنی خواند و افزود: کاهش سربازان در عراق بستگی به شرايط امنيتی و همچنين مشورت با متحدانمان دارد.


روزنامه مذکور به نقل از منبع خبری خود که او را يک مقام ارشد دولت بريتانيا ذکر کرده نوشته است: چهار گردان از نيروهای انگليسی تا يک دهه ديگر در عراق باقی خواهند ماند .


به گفته وی، اين سربازان در پايگاه اصلی خود در کنار فروگاه بصره به سر خواهند برد.


وی افزوده است که نخست وزير بريتانيا در حدود سه هفته ديگر اين موضوع را در جلسه پارلمانی مجلس عوام اعلام خواهد کرد.


در همين حال روزنامه « اينديپندنت» به نقل از يک مقام ارشد دفاعی نوشته است: کاهش يک هزار سرباز انگليسی که قرار بود تا دو ماه ديگر انجام بگيرد در اثر فشار آمريکا به دولت بريتانيا به تعويق افتاده است و اين يک هزار سرباز تا پايان تابستان در عراق باقی خواهند ماند.


اين روزنامه نيز تاکيد کرده که خروج اين عده از سربازان انگليسی بخشی از طرحی است که بر اساس آن قرار است تا پايان سال جاری ميلادی نزديک به سه هزار نفر از نيروهای انگليسی در عراق به کشور خود باز گردند.


دولت بريتانيا اعلام کرده است قصد دارد چند هزار تن از نيروی هفت هزار نفری خود را از بصره خارج سازد و به انگليس بازگرداند .


XS
SM
MD
LG