لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۸

پایان انتخابات میاندوره ای در میانمار؛ «آن سان سوچی صاحب کرسی پارلمان شد»


آن سان سوچی رهبر مخالفان حکومت میانمار
آن سان سوچی رهبر مخالفان حکومت میانمار
گروه اصلی مخالفان در ميانمار می گويد نتايج اوليه شمارش آرای انتخابات ميان دوره ای پارلمانی در اين کشور نشان می دهد آن سان سوچی رهبر مخالفان موفق به کسب يک کرسی در اين انتخابات شده است.

نتايج اوليه این رای گیری هنوز از سوی کميسيون انتخابات تاييد نشده است. قرار است نتايج نهايی انتخابات تا يک هفته ديگر مشخص شود.

آن سان سوچی برای کسب يک کرسی از شهر کاهمو در سی کيلومتری جنوب يانگون، پايتخت سابق ميانمار در اين انتخابات رقابت می کرد.

مردم ميانمار، برمه سابق، روز يکشنبه پای صندوق های رای رفتند تا ۴۶ نماينده را برای انتخابات مياندوره ای پارلمان اين کشور انتخاب کنند.

اين انتخابات از آزادترين انتخابات در سال های گذشته در ميانمار شناخته شده است با اين حال آن سان سوچی، برجسته ترين مخالف دولت ميانمار می گويد نمی تواند اين انتخابات را آزاد و عادلانه تلقی کند اما برای تثبيت فرآيند دموکراسی در آن شرکت کرده است.

آن سان سوچی و شماری از مقام های بلندپايه حزب اتحاد ملی برای دموکراسی بارها از وقوع تقلب از جمله خريد رای مردم و تخلف در ثبت اسامی افراد واجد شرايط رای دادن شکايت کرده اند.

سخنگوی حزب اتحاد ملی برای دموکراسی می گويد تا اواسط روز يکشنبه حدود پنجاه شکايت در مورد نقض قانون در اين انتخابات به وزارت کشور ارائه شده است. او می گويد بعضی از برگه های رای مهر کميسيون انتخابات را نداشته اند و احتمال باطل شدن آنها زياد است.

با اين حال وزارت امور خارجه ميانمار اعلام کرده است که برای اولين بار به ديپلمات ها و نمايندگان بين المللی اجازه داده شده تا بر روند انتخابات و شمارش آرا نظارت کنند و به خبرنگاران هم اجازه داده شده تا روند انتخابات امروز را در رسانه ها منعکس کنند.

ايالات متحده و اتحاديه اروپا وعده داده اند در صورتی که انتخابات سالم و عادلانه برگزار شود، اين اتحاديه در تحريم های اعمال شده عليه ميانمار بازنگری خواهند کرد. تحريم ها عليه ميانمار در نتيجه نقض حقوق بشر در اين کشور طی دو دهه گذشته اعمال شده است.

انتخابات مياندوره ای مجلس ملی ميانمار برای آن سان سوچی که سال ها در حبس خانگی بوده است، اتفاق مهمی محسوب می شود. او که برنده جايزه صلح نوبل در سال ۱۹۹۱ است، اميدوار است در پارلمان جديد کرسی های بيشتری را برای حزب خود، اتحاد ملی برای دموکراسی، کسب کند.

يک کشاورز ۵۹ ساله به خبرگزاری رويترز می گويد که خودش و همه افراد خانواده اش به آن سان سوچی رای داده اند و مطمئن است که تمام دوستان و خانواده آنها هم به او رای داده اند.

يک مغازه دار ۲۷ ساله هم به خبرگزاری رويترز می گويد تا آنجا که از دوستان و اطرافيانش پرسيده، همه به آن سان سوچی رای داده اند.

يکی از رای دهندگان در گفت و گو با خبرگزاری آسوشيتدپرس می گويد که ممکن است خانم آن سان سوچی در حال حاضر نتواند کاری از پيش ببرد، اما يک روز تغيير واقعی را به ميانمار خواهد آورد.

اين سومين انتخابات در نيم قرن گذشته در ميانمار است و تحليلگران معتقدند ۴۵ کرسی پارلمان برای تهديد قدرت نظامی حاکم بر ميانمار کافی نيست اما «حزب اتحاد ملی برای دموکراسی» با کسب اين کرسی ها می تواند تغييراتی در اين کشور پديد آورد.

بيش از شش ميليون نفر واجد شرايط رای دادن در ميانمار هستند. پارلمان ميانمار ۶۶۴ نماينده دارد که تکليف تنها ۴۶ نفر آنها در اين انتخابات روشن خواهد شد.
XS
SM
MD
LG