لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

دیوان کیفری بین‌المللی با تهدیدهای بولتون «عقب‌نشینی نمی‌کند»


دیوان کیفری بین‌المللی می‌گوید این نهاد بر مبنای معاهده‌ای که ۱۲۳ کشور آن را تایید کرده‌اند تاسیس شده است.
دیوان کیفری بین‌المللی می‌گوید این نهاد بر مبنای معاهده‌ای که ۱۲۳ کشور آن را تایید کرده‌اند تاسیس شده است.

دیوان کیفری بین‌المللی روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور اعلام کرد که به رغم تهدیدهای جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، بدون هیچ تزلزلی به کار خود ادامه خواهد داد.

جان بولتون روز دوشنبه ادعا کرد که این نهاد «استقلال و امنیت ملی آمریکا را تهدید می‌کند».

دیوان کیفری بین‌المللی در بیانیه‌ای گفت این نهاد بر مبنای معاهده‌ای که ۱۲۳ کشور آن را تایید کرده‌اند تاسیس شده است.

این نهاد افزود فقط در مورد پرونده‌هایی تحقیق و حکم صادر می‌کند که کشورهای مربوطه در مورد آن اقدام قضایی انجام نداده و یا اقدامات آنها «واقعی» نبوده است.

این نهاد در بخش دیگری از بیانیه خود گفته است: «بدون هیچ تزلزلی به فعالیت خود بر اساس این اصول و اصل فراگیر حاکمیت قانون ادامه خواهیم داد».

سخنان روز دوشنبه جان بولتون واکنشی به تقاضای دادستان‌های این دادگاه از قاضی برای تحقیق در مورد ادعاهای مربوط به ارتکاب جرایم جنگی در افغانستان توسط نیروهای دولتی، طالبان، شبکه حقانی و پرسنل نظامی و امنیتی آمریکا در این کشور بود. قاضی دادگاه قرار است به زودی تصمیم خود را در این زمینه اعلام کند.

وزیر خارجه ایران نیز روز سه‌شنبه از مخالفت‌ آمریکا با دیوان کیفری بین‌المللی انتقاد کرد.

محمد جواد ظریف در پیامی در شبکه توئیتر نوشت: «دولت آمریکا تهدید کرده که دیوان کیفری بین‌المللی را تحریم کرده و حتی قضات آن را در آمریکا محاکمه خواهد کرد. انزجار از این برخورد کجاست؟»

جان بولتون روز دوشنبه مشروعیت دیوان کیفری بین‌المللی را که از سال ۲۰۰۲ برای محاکمه جنایات جنگی تاسیس شده است زیر سئوال برد.

جان بولتون گفت: «آمریکا با دیوان کیفری بین‌المللی همکاری نخواهد کرد و این نهاد از نظر ما مرده است».

مناسبات آمریکا با این نهاد همواره دشوار بوده ولی سخنان روز دوشنبه جان بولتون نشانه یک تخاصم جدی است. مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا تهدید کرد که اگر دیوان کیفری بین‌المللی در مورد نیروهای آمریکایی در افغانستان تحقیق کند آمریکا این نهاد را تحریم خواهد کرد.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید اقدامات دولت آمریکا برای جلوگیری از تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی در مورد افغانستان و مناطق فلسطینی نشان می‌دهد که دولت آمریکا بیشتر به «حمایت از ناقضان حقوق بشر» تمایل دارد تا «حمایت از عدالت بی‌طرفانه».

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG