لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۰

شماری از فعالان حقوق زنان در تهران بازداشت شدند


ماموران نیروی انتظامی روز پنجشنبه بیش از ده تن از اعضای کمپین یک میلیون امضاء را در خیابان سهروردی تهران بازداشت کردند.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری، در این زمینه به رادیو فردا گفت: امروز تعدادی از مادران صلح قرار گذاشته بودند تا برای دیدار نوروزی به دیدار خانواده دکتر زهرا بنی یعقوب بروند زیر پل سید خندان که محل قرار آنها بود قبل از حرکت بازداشت شدند.

وی افزود: از بین بازداشت شدگان من وکالت خدیجه مقدم، دلارام علی و مریم زندی را به عهده دارم و حتما در اولین فرصت نسبت به اعلام وکالت و پیگیری حقوقی پرونده آنها اقدام خواهم کرد.

بر اساس گزارش های منتشره، افراد بازداشت شده که در میان آنها نام چند مرد نیز به چشم می خورد به کلانتری میدان نیلوفر تهران منتقل شده اند.

از جمله بازداشت شدگان می توان به محبوبه کرمی، لیلا نظری، فرخنده احتسابیان، علی عبدی، امیر رشیدی، محمد شوراب و آرش نصیری اقبالی اشاره کرد.

خانم ستوده اظهار داشت: «افراد بازداشت شده هنوز در کلانتری میدان نیلوفر هستند و من امیدوارم که این اشتباه رخ داده هر چه زودتر جبران شود و به آزادی این خانم ها اقدام شود.»

دستگیری اعضای کمپین یک میلیون امضاء در روز تعطیل صورت گرفته است و احتمال می رود که بازداشت آنها ادامه یابد.

ولی نسرین ستوده می گوید: «ماموران انتظامی موظفند که قبل از فوت وقت و به محض اینکه دستور قضایی برای آزادی آنها صادر شود حتی در ساعات تعطیلی و حتی نیمه شب نسبت به آزادی آنها اقدام کنند.»

این وکیل دادگستری اواخر شب پنجشنبه در گفت و گوی دیگری با رادیو فردا خبر داد که افراد دستگیر شده به زندان اوین منتقل شده اند.

هدف از کمپین یک میلیون امضا - که نزدیک به دو سال پیش توسط تعدادی از فعالان حقوق زن در ایران راه ‌ اندازی شد- جمع ‌آوری یک میلیون امضا از زنان و مردان ایرانی برای رفع به گفته مسئولان این کمپین «تبعیض‌ های قانونی علیه زنان ایرانی» است.

بازداشت تعدادی از اعضای کمپین یک میلیون امضاء در ایران یک روز پس از آن صورت می گیرد که یک بنیاد فمینیستی در آمریکا «جایزه سراسری زنان» خود را به آن اعطاء کرد.

کمپین یک میلیون امضاء قصد دارد که پس از جمع آوری امضاء ها از مجلس شورای اسلامی درخواست کنند که در قوانین مربوط به زنان بازنگری کند.

اعضای این کمپین در دو سال گذشته بارها از سوی ماموران امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و شماری از آنها نیز بازداشت شدند.

مقام های قضایی جمهوری اسلامی فعالان این کمپین را متهم کرده که قصد «براندازی نرم» دارند ولی فعالان حقوق زنان این اتهام را رد کرده و هدف خود را رفع تبعیض از زنان در عرصه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دانسته اند.
XS
SM
MD
LG