لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

ژان لوک‌گدار با فيلم «خداحافظی با زبان» به جشنواره کن می‌رود


شصت و هفتمين دوره جشنواره فيلم کن چيزی کم از دوره‌های گذشته اين معتبرترين جشنواره سينمايی جهان از نظر حضور ساخته‌های تازه فيلمسازان معتبر دنيا ندارد.

آن طور که ژيل ژاکوب، ریيس و تی‌يری فرمو، مدير جشنواره کن عصر پنج شنبه، ۲۸ فروردين، در پاريس اعلام کردند فيلمسازان شناخته شده‌ای مانند ژان لوک‌گدار با فيلم «خداحافظی با زبان»، کن لوچ با فيلم «تالار جيمی»، مايک لی با فيلم «آقای ترنر»، برادران داردن با فيلم «دو روز، يک شب» و نوری بيلگه جيلان با فيلم «خواب زمستانی» از مدعيان و فاتحان قبلی نخل طلای کن در بخش اصلی جشنواره امسال حاضر هستند.

از ميان آنها حضور فيلم تازه ژان لوک گدار فيلمساز تقدير شده فرانسوی که به صورت سه‌بعدی ساخته شده از مهم‌ترين اتفاقات جشنواره امسال محسوب می‌شود.

«شکارچی روباه» ساخته بنت ميلر کارگردان فيلم‌ تقدير شده «کاپوتی»، «جستجو» به کارگردانی ميشل هازاناويسوس سازنده فيلم برنده اسکارِ «آرتيست»، «ابرهای سيلس ماريا» فيلم جديد اوليويه آساياس فيلمساز فرانسوی و تازه‌ترين فيلم تامی لی جونز بازيگر برنده اسکار با نام «مرد خانه» از ديگر فيلم‌های مطرح حاضر در بخش مسابقه هستند.

ديويد کراننبرگ فيلمساز خلاف جريان کانادايی نيز با فيلم تازه‌اش «نقشه ستارگان» که نگاهی انتقادی به زندگی ستارگان هاليوود دارد و در آن جولين مور ورابرت پاتينسون بازی می‌کنند، از ديگر فيلمسازان شناخته شده حاضر در کن ۲۰۱۴ است.

آتوم آگويان فيلمساز ارمنی، آندری زِوياگنتسف فيلمساز روسی و سازنده فيلم تقدير شده «تبعيد» و نائومی کاواسه فيلمساز زن ژاپنی با فيلم‌های جديدشان از ديگر فيلمسازان شناخته شده حاضر در بخش مسابقه هستند.

در مجموع نام ۴۹ فيلم از جمله ۱۸ فيلم حاضر در بخش مسابقه، به عنوان آثار شرکت کننده در این دوره از جشنواره کن اعلام شده است که شامل بخش‌های مسابقه و نوعی نگاه است.

مديران این جشنواره گفته‌اند که ممکن است به سنت سال‌های پیش، نام چند فيلم ديگر در روزهای آینده به اين فهرست اضافه شود.

نام هیچ فيلمی از ايران در بخش رسمی به چشم نمی‌خورد و فيلمسازان ايرانی اميدوارندکه در بخش‌های غير رسمی شامل دو هفته منتقدان و دو هفته کارگردانان فيلمی از آنها پذيرفته شود.

شصت و هفتمين دوره جشنواره فيلم کن قرار است از ۲۴ ارديبهشت با نمايش فيلم «گريسِ موناکو» ساخته اليويه دان و با بازی نيکول کيدمن درباره زندگی گريس کلی ستاره کلاسیک هاليوود آغاز شود و تا چهارم خرداد ادامه خواهد داشت.

جين کمپيون فيلمساز نيوزيلندی رياست هيات داوران بخش مسابقه کن را به عهده دارد و عباس کيارستمی فيلمساز جهانی سينمای ايران نيز رياست هيات داوران بخش سينه‌فونداسيون و فيلم‌های کوتاه جشنواره را عهده‌دار است.
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG