لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۷

راهپیمایی حکومتی «روز قدس» با شعار علیه عربستان و حسن روحانی برگزار شد


گزارش‌های رسیده از ایران حاکی است که در راهپیمایی حکومتی «روز قدس» در تهران شعارهایی علیه دولت عربستان، حسن روحانی و سند «۲۰۳۰» سر داده شد و پوسترها و بولتن‌هایی نیز علیه دولت توزیع شده است.

در شبکه‌های اجتماعی فیلم‌هایی پخش شده که نشان می‌دهد تعدادی از شرکت‌کنندگان هنگام حضور حسن روحانی در این راهپیمایی شعارهایی از جمله «روحانی، بنی‌صدر/ پیوندتان مبارک» و «مرگ بر منافق» سر می‌دهند.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

در راهپیمایی «روز قدس» که روز جمعه دوم تیر در تهران و دیگر شهرهای ایران برگزار شد، مانند سال‌های گذشته شرکت‌کنندگان پرچم‌های اسرائیل و آمریکا را آتش زده و شعارهایی علیه این کشورها سر دادند.

شعار علیه رئیس جمهور؛ «روحانی، بنی‌صدر، پیوندتان مبارک»
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:25 0:00

در قطعنامه این راهپیمایی همچنین ضمن حمله به آمریکا و اسرائیل، عربستان متهم شده که با هدف «امنیت‌سازی» برای اسرائیل، از «تروریسم» حمایت می‌کند.

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این بارها عربستان سعودی را به حمایت از گروه حکومت اسلامی (داعش) متهم کرده‌اند.

راهپیمایی «روز قدس» در ایران همچنین حدود یک هفته پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به مواضع گروه حکومت اسلامی در سوریه برگزار شد و در این راهپیمایی تعدادی از موشک‌های ایران به نمایش در آمد.

حمله به سند ۲۰۳۰ و شعار علیه حسن روحانی

تعدادی از رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان خبر داده‌اند که در این راهپیمایی شعارهایی نیز علیه دولت حسن روحانی سر داده شد.

در این راهپیمایی روزشمار آنچه که «نابودی اسرائیل ظرف ۲۵ سال آینده» خوانده می‌شود به نمایش در آمد.
در این راهپیمایی روزشمار آنچه که «نابودی اسرائیل ظرف ۲۵ سال آینده» خوانده می‌شود به نمایش در آمد.

در بیانیه پایانی این راهپیمایی نیز اعلام شد که اسرائیل از طریق نهادهای بین‌المللی قصد «استحاله فرهنگ و هویت جوامع اسلامی» و «تحمیل برخی سندهای به اصطلاح جهانی مانند سند ۲۰۳۰ یونسکو» را دارد.

نویسندگان این بیانیه با اشاره به توقف اجرای این سند در ایران، از همه کشورهای اسلامی خواسته‌اند که «با هوشیاری و دقت نقشه‌ها و توطئه‌های شبکه شیطانی سلطه در این عرصه را با شکست مواجه سازند».

پس از انتقادهای رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان او، اجرای سند ۲۰۳۰ یونسکو در ایران متوقف شد و شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه روز ۲۳ خرداد این سند را از دستور کار خارج کرد.

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران در جریان کارزار انتخاباتی‌اش، مخالفان اصولگرای خود را متهم کرده بود که «گزارش دروغ» درباره این سند برای رهبر جمهوری اسلامی فرستاده‌اند و اینکه برخی مباحث را مطرح کرده‌اند که در سند وجود ندارد.

آیت‌الله خامنه‌ای اما به این اظهارات حسن روحانی واکنش نشان داد و گفت: «آنهایی که خیال می‌کنند ما گزارش درست نگرفته‌ایم؛ نه، گزارش‌های ما گزارش‌های درستی است».

رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان همچنین خبر دادند که تعدادی از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی روز قدس شعارهایی را علیه حسن روحانی و اعضای دولت او سر داده و اعلام کرده‌اند که او نیز مانند ابوالحسن بنی‌صدر نخستین رییس‌جمهوری اسلامی ایران مجبور به خروج از کشور خواهد شد.

کانال تلگرامی «امتداد» نزدیک به اصلاح طلبان در این زمینه گزارش داده است: «فردی که بلندگو به دست داشت در مراسم خطاب به مردم می‌گوید روحانی "می‌گه" و مردم پاسخ می‌دهند "مرگ بر آمریکا"، مجری سپس گفت: آن روحانی را نگفتم، روحانیت را گفتم. کسانی که می‌گویند شعار مرگ و این حرفا باید جمع شود لباس زنانه بپوشند از مملکت بروند».

بر اساس گزارش‌ها، بولتن‌هایی نیز در این راهپیمایی علیه دولت توزیع شده است.

در همین حال، جمشید انصاری رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور و معاون رییس‌جمهوری در توییتر خود نوشت: «اهانت به رييس‌جمهوری، معاون اول و نايب رييس مجلس، آن هم در روزی كه نماد وحدت عليه دشمنان اسلام است مصداق واقعي بازی خوردن از دشمن است».

آقای انصاری به مصداق‌های آنچه که «توهین» به حسن روحانی، معاون اول او و نایب رییس مجلس خوانده، اشاره‌ای نکرده است.

معصومه ابتکار، معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان محیط زیست ایران، نیز در توئیتی به این موضوع اشاره کرده و گفته که «اقدام زشت عده قليلی با هتاكی و توهين به رييس‌جمهور نمی‌تواند وحدت ملی، اقتدار مردم ايران و حمايت قاطع از آقای روحانی را خدشه‌دار كند».

محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی، هم در توئیتی گفته است:‌ «اهانت به رئیس‌جمهور مستقر و منتخب ملت با فلسفه‌ی روز قدس، که نماد وحدت مسلمین است، تعارض دارد».

در شبکه‌های مجازی فیلم‌هایی پخش شده که تعدادی از شرکت‌کنندگان هنگام حضور حسن روحانی در این راهپیمایی شعارهایی از جمله «روحانی، بنی‌صدر پیوندتان مبارک» و «مرگ بر منافق» سر می‌دهند.

رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۲۲ خرداد گفته بود که نباید تجربه سال ۵۹ تکرار شود که «رئیس‌جمهور وقت [ابوالحسن بنی‌صدر] جامعه را دو قطبی و مردم را به دو دسته مخالف و موافق تقسیم کرد».

پس از این سخنان برخی از کانال‌های تلگرامی و سایت‌های حامی آیت‌الله خامنه‌ای هشدار دادند که ممکن است حسن روحانی نیز سرنوشتی مانند آقای بنی‌صدر داشته باشد.

درگیری‌های لفظی حسن روحانی و رهبر جمهوری اسلامی پس از انتخاب دوباره آقای روحانی به ریاست‌جمهوری شدت گرفته است.

از سال ۵۸ و با فراخوان آیت‌الله خمینی، رهبر سابق جمهوری اسلامی، هر ساله در ایران و تعدادی از کشورهای مسلمان، در آخرین جمعه ماه رمضان راهپیمایی روز قدس برگزار می‌شود.

در همین حال برخی از سایت‌های خبری قم خبر داده‌اند که راهپیمایی «روز قدس» قم با بالاترین تدابیر امنیتی در ۲۰ سال اخیر برگزار شد و اکثر کوچه‌های منتهی به مسیر راهپیمایی مسدود شدند.

XS
SM
MD
LG