لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۳

شارل آزناوور خواننده محبوب فرانسوی در ۹۴ سالگی درگذشت


شارل آزناوور (نفر اول از راست) همراه با ادیث پیاف (نفر دوم از راست)
شارل آزناوور (نفر اول از راست) همراه با ادیث پیاف (نفر دوم از راست)

شارل آزناوور خواننده محبوب فرانسوی که با حمایت ادیث پیاف به شهرت رسید و طی چند دهه با آوازهای عاشقانه و صدای جذابش قلب میلیون‌ها نفر را تسخیر کرد در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

سخنگوی او روز دوشنبه ۹ مهر این خبر را اعلام کرد و گفت آقای آزناوور یکشنبه شب در منزلش در جنوب شرقی فرانسه درگذشت.

شارل آزناوور که برخی او را «فرانک سیناترا»ی فرانسه لقب داده بودند در سال ۱۹۲۴ با نام «شاهنور واغیناک آزناووریان» در یک خانواده ارمنی در شهر پاریس متولد شد. بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه از آثار او در بیش از ۸۰ کشور به فروش رفته و از مشهورترین ترانه‌های او می‌توان به «او» و «قوی» اشاره کرد.

او فعالیت فعالیت هنری خود را با ارائه موسیقی و ترانه‌هایش به هنرمندان فرانسوی دهه چهل و پنجاه میلادی از جمله ادیث پیاف، موریس شوالیه و شارل ترنه شروع کرد.

او استعداد ترانه‌سرایی خود را زمانی که همراه با پیره روشه، نوازنده پیانو در کاباره‌ها برنامه اجرای می‌کرد کشف کرد.

در سا‌ل‌های پس از جنگ جهانی دوم، ادیث پیاف با کشف استعداد این دو آنها را برای اجرای برنامه همراه خود به آمریکا و کانادا برد. در این سال‌ها شارل آزناوور برخی از مشهورترین ترانه‌های ادیث پیاف را ساخت.

پدر شارل آزناوور نیز خواننده بود که در رستوارن نیز کار می‌کرد و مادرش بازیگر بود.

در زندگینامه‌ای که خود او نوشته با عنوان «آزناوور به قلم آزناوور» می‌گويد پس از دوره‌ای که همراه دوستانش سعی می‌کرد نقش یک مرد بزن بهادر را بازی کند، یک شب به زور او را روی صحنه فرستادند تا آواز بخواند.

او می‌افزاید: «همان‌جا به من الهام شد. دیدم که دختران با چشمانی اشکبار و لب‌هایی آویزان بیشتر از زمانی که نقش‌های وحشتناک بازی می‌کردم، به من نگاه می‌کنند. من ۱۵ -۱۶ساله بودم ولی خیلی خوب فهمیدم».

دوستداران شارل آزناوور در سال‌های بعد او را به خاطر توانایی فوق‌العاده‌اش در قصه‌گویی و صدای رام نشده‌اش که چندان زیبا تلقی نمی‌شد ولی احساس و توانایی فراوانی داشت مورد ستایش قرار دادند.

شارل آزناوور در زندگینامه خود می‌نویسد: «نوع صدایی که دارم با ترانه‌هایی که می‌سرایم به خوبی جور در می‌آيد».

در عین حال توانایی او برای خواندن به زبان‌های فرانسوی، اسپانیایی، ایتالیایی، انگلیسی و آلمانی نیز بی‌تاثیر نبود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر / ک.ر
XS
SM
MD
LG