لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۱

برنامه چاوز برای شرکت نامحدود در انتخابات


آقای چاوز در مراسم تحلیف ریاست جمهوری، با نقل قول از « چه گوارا » انقلابی کوبایی با صدای بلند گفت: « وطن، سوسیالیسم یا مرگ!»
آقای چاوز در مراسم تحلیف ریاست جمهوری، با نقل قول از « چه گوارا » انقلابی کوبایی با صدای بلند گفت: « وطن، سوسیالیسم یا مرگ!»

هوگو چاوز که از سال ۱۹۹۹ قدرت را در ونزوئلا در دست دارد روز چهارشنبه گفت که بدنبال اصلاح قانون اساسی این کشور است تا روسای جمهور بتوانند به طور نامحدود در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.


براساس قانون اساسی ونزوئلا کاندیداهای مقام ریاست جمهوری تنها برای دو دوره می توانند در انتخابات شرکت کنند که برای آقای چاوز انتخابات اخیر آخرین دوره محسوب می شود، مگر اینکه قانون تغییر کند.


آقای چاوز در مراسم تحلیف دور دوم ریاست جمهوری اش که به مدت شش سال ادامه خواهد داشت، گفت: « ما منتظر اصلاحات پیشنهادی برای شرکت نامحدود در انتخابات ریاست جمهوری هستیم. اگر مردم آن را رد کردند من آن را تحسین خواهم کرد.»


وی در این مراسم با نقل قول از « چه گوارا » انقلابی کوبایی با صدای بلند گفت: « وطن، سوسیالیسم یا مرگ!»


آقای چاوز که تا سال ۲۰۱۳ در اين سمت باقی خواهد ماند قول داده است که يک انقلاب سوسياليستی براه بياندازد و صنایع این کشور را ملی کند. اين وعده ها سبب شده تا بازارهای مالی با تلاطم روبرو شود .



چاوز که تا سال ۲۰۱۳ در سمت ریاست جمهوری باقی خواهد ماند قول داده است که يک انقلاب سوسياليستی براه بياندازد و صنایع این کشور را ملی کند. اين وعده ها سبب شده تا بازارهای مالی با تلاطم روبرو شود .

به گزارشرويترز،به دنبال انتخاب مجدد آقای چاوز به اين سمت در ماه گذشته، وی اقدامات جدلبرانگيزی را در پيش گرفت که از آن جمله می توان به امتناع از تمديد مجوزيک کانال تلويزيونی مخالفان و بیان اين موضوع که دولت مالکيت برخی از شرکتهای مربوط به سرمايه گذاری خارجی را در اختيار می گيرد، اشاره کرد.


آقای چاوز روز دوشنبه گفت: «ما در حال حرکت به سوی جمهوری سوسياليستی ونزوئلا هستيم.» وی اين سخنان را در اشاره به برنامه هايی ابراز کرد که برای سلب اختيار از بانک مرکزی و در خواست از کنگره اين کشور برای موافقت با اختيارات ويژه قانونی اش عنوان کرده بود .


اظهارات رييس جمهوری ونزوئلا بازارهای مالی اين کشور را در يک شوک و هراس فرو برده است. بازار سهام روز سه شنبه در واکنش به اين برنامه ها يک پنجم ار ارزش خود را از دست داد .


مخالفان آقای چاوز او را متهم می کنند که از زمان به قدرت رسيدن اش، در تلاش است تا چهارمين کشور بزرگ صادر کننده نفت به ايالات متحده را به کشوری به سبک کوبای کاسترو و با اقتصادی بسته تبديل کند .


برخی ناظران می گویند چاوز که ۶۳ درصد آراء را در انتخابات ماه دسامبر از آن خود کرد در حال نزديک شدن به الگوی تک حزبی شبه کوباست هرچند که می گويد هميشه نسبت به مخالفان تسامح به خرج می دهد .


وی در حال حاضر کنترل پارلمان و دستگاه قضايی را در اختيار دارد و گفته است که فقط هوادارانش می توانند در ارتش و شرکت دولتی نفت مشغول به کار شوند .


به گفته تحليلگران، اگر آقای چاوز بتواند رسانه ها و صنعت آب و برق را در اختيار گيرد قادر خواهد بود که دولت را به صورت کامل کنترل کند.


وی تاکيد می کند که به اين اختيارات نياز دارد تا ونزوئلا را از «استثمار» و حتی کشور را در برابر حمله «کشورهای کاپیتالیست»، به ويژه ايالات متحده آمريکا محافظت کند. او سپتامبر سال گذشته و در جريان اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، رييس جمهوری آمريکا را با لفظ « شيطان» توصيف کرده بود.


برنامه ملی شدن صنايع که رييس جمهوری ونزوئلا آن را اعلام کرده با با ابهام روبرو است و بخش آب و برق و سرمايه گذاران خارجی منتظرند بدانند که آيا قرار است دولت ۵۱ درصد از سهام را داشته باشد يا اينکه کنترل کاملی بر اين تشکيلات اعمال کند.


شرکت هايی که در معرض تهديد برنامه اقتصادی آقای چاوز قرار دارند عبارتند از: شرکت های چند مليتی « شورون»، « اکسون موبيل » ، « کونکو فيليپس »، « بی پی » ،« استات اويل » و « توتال.» اما ملی شدن بخش مخابرات و آب و برق در راس برنامه های جديد رييس جمهوری ونزوئلا قرار دارد .


مانوئل روزالس، رهبر مخالفان ونزوئلا می گويد که «آقای چاوز مانند ارباب صحبت می کند... او می کوشد تا کشور را به سمت تاريکی سوق دهد.» اين درحالی است که نيکلاس مادورو، وزير خارجه اين کشور با دفاع از برنامه ياد شده معتقد است که «اين يک ماموريت نجات بخش برای حاکميت ونزوئلا است.


XS
SM
MD
LG