لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

کودکان، کجا خوشبخت ترند؟


گزارش جدیدی نشان می دهد که ثروتمند بودن یک کشور تاثیری بر شاد بودن کودکانش ندارد.
گزارش جدیدی نشان می دهد که ثروتمند بودن یک کشور تاثیری بر شاد بودن کودکانش ندارد.

گزارش جدیدی در مورد نحوه و کیفیت رشد کودکان در بیست و یک کشور غربی، نشان دهنده یک واقعیت است؛ ثروتمند بودن یک کشور تاثیری بر شاد بودن کودکانش ندارد.


در این گزارش که توسط یونیسف انجام شده است، ایالات متحده و بریتانیا در پایان فهرست قرار می گیرند. پایین تر از کشورهایی مانند چک یا پرتغال، که از ثروت چندانی برخوردار نیستند. در این گزارش آمده است، که کودکان هلندی از بهترین شرایط پرورشی برخوردارند.


هلند، کشوری است که در آن استفاده و خرید و فروش مواد مخدر و فحشاء قانونی است، با این همه، کودکان هلندی از بهترین شرایط پرورشی در میان دیگر کودکان دنیا برخوردارند. چرا؟ روتگر وان هودنهوفن، شهروند ۳۴ ساله این کشور، که ده سال کودکی خود را در آمریکا گذرانده است فکر می کند جواب این پرسش را می داند.


او می گوید: « در آمریکا هر بچه ای از سن پایین باید برای خودش هویتی پیدا کند. هویتی که شبیه همان چیزی است که بزرگ ترها دارند. فکر می کنم وقتی به هلند برگشتم تازه توانستم احساس کودک بودن داشته باشم. احساس اینکه هیچ عجله ای برای بزرگ شدن وجود ندارد.»


مطالعات بر روی کیفیت زندگی کودکان در کشورهای ثروتمند، برای اولین بار توسط صندوق حمایت از کودکان ملل متحد، یونیسف انجام شده است. در این مطالعات، شرایطی مانند مراقبت های بهداشتی، خانواده، دوستان و رفتارهای شخصی در نظر گرفته شده اند.


از کودکان پرسش هایی شده است مانند این، که «چند بار با خانواده خود پشت یک میز غذا می خورید؟» و یا «فکر می کنید دوستان به شما کمک می کنند و مهربانند؟»


بر اساس گزارش یونیسف، کودکان هلندی شرایط پرورشی بهتری نسبت به دیگر کودکان دارند، چرا که در مرکز توجه خانواده خودشان هستند.

بر اساس این گزارش، کودکان هلندی شرایط پرورشی بهتری نسبت به دیگر کودکان دارند، چرا که در مرکز توجه خانواده خودشان هستند. کودکان هلندی به انواع مراکز مراقبت، کانون های هنری یا سالن های ورزشی دسترسی دارند. ولی علاوه بر همه این ها مسائل دیگری هم در این پرورش خوب نقش دارد. بیشتر خانواده های هلندی شام را پشت یک میز و در کنار هم می خورند.


آموزگاران، بیش از حد تکلیف خانگی به دانش آموزان برای انجام دادن نمی دهند. بچه ها فرصت بیشتری برای بازی کردن و پرداختن به سرگرمی های آموزنده دارند.


روتگر وان هودنهوفن می گوید: «مثلا در هلند همه جا مسیر مخصوص عبور دوچرخه وجود دارد، چون ما می دانیم که بچه ها با دوچرخه به مدرسه می روند. خوب این خیلی مهم است که همه جا مسیر عبور دوچرخه برای همه وجود داشته باشد.»



اگر به پدر و مادرهای جوان امروزی هلند نگاه کنید، می بینید که همچنان سه اصل قدیمی را در تربیت کودکان رعایت می کنند. در کنار هم بودن، نظم و پاکیزگی. این سه چیز از زمان های قدیم در فرهنگ ما وجود دارد.
یک زن هلندی

استر میدما، زن جوان اهل آمستردام است. او می گوید: «اگر به پدر و مادرهای جوان امروزی هلند نگاه کنید، می بینید که همچنان سه اصل قدیمی را در تربیت کودکان رعایت می کنند. در کنار هم بودن، نظم و پاکیزگی. این سه چیز از زمان های قدیم در فرهنگ ما وجود دارد.»


به عقیده خانم میدما، « این مسئله امکان پذیر است، چون همه از آن باخبرند و به هم این امکان را می دهند تا آن را رعایت کنند.»


این زن جوان هلندی معتقد است، که ساختار جامعه هلند به گونه ای بنا شده است که خانواده ها بتوانند زمان زیادی را با بچه هایشان بگذرانند.


او می گوید: «خیلی ها در هلند به صورت نیمه وقت کار می کنند، پس وقت زیادی برای کودکانشان دارند. من فکر می کنم ما بیشترین تعداد زنانی را داریم که به شکل نیمه وقت کار می کنند.»


یا این که در هلند، به راحتی می توان به مواد مخدر دسترسی پیدا کرد، اما کودکان هلندی کم تر از دیگر کودکان در معرض خطر اعتیاد قرار دارند. همه چیز تحت کنترل است، در نتیجه دولت این امکان را دارد تا شرایط را مطالعه کند و مسائل اجتماعی را زیر نظر بگیرد.


روتگر وان هودنهوفن در رومانی با یک سازمان خیریه هلندی که برای بهتر شدن کیفیت زندگی کودکان فعالیت می کند، کار می کند.


نحوه و کیفیت زندگی کودکان رومانیایی و هلندی کاملا با هم فرق دارد.


به عقیده سازمان هایی مانند خیریه ای که آقای وان هودنهوفن برای آن کار می کند، کودکان اروپای شرقی موانع بسیاری برای شاد بودن در زندگیشان دارند. سازمان های غیر دولتی فعال در این کشورها به کودکان آموزش می دهند، که چگونه تصمیم بگیرند و یا اعتماد به نفس بیشتری به دست بیاورند.


XS
SM
MD
LG