لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۸

چين: ایران مسیر گفت‌وگو بر سر پرونده اتمی‌اش را هموار کند


سخنگوی وزارت امور خارجه چين می گويد که گفت و گو و همکاری تنها راه حل برای بحران هسته ای جمهوری اسلامی ايران است. همزمان قزاقستان اعلام کرده که تمام شرايط را برای موفقيت نشست پنج به علاوه يک با ايران فراهم خواهد کرد.

هو چونينگ روز دوشنبه، شانزدهم بهمن ماه، در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: «چين قاطعانه بر اين باور است که گفت و گو و همکاری تنها راه درست برای حل و فصل بحران هسته‌ای ايران است.»

به گزارش خبرگزاری ايتارتاس، وی اظهار اميدواری کرد که در شرايط جديد، ايران مسير گفت و گو با طرف های مقابل خود را هموار کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چين می گويد که مناسبات اقتصادی و تجاری ميان تهران و پکن هيچ تهديدی برای ديگر کشورها به شمار نمی رود.

چين و روسيه همواره با تشديد تحريم های بين المللی بر ضد جمهوری اسلامی ايران مخالفت کرده و خواستار حل بحران هسته ای ايران از طريق مذاکره شده اند.

به رغم اينکه ايران و کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک شامل آمريکا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان در يکسال گذشته چندين دور مذاکره برگزار کرده اند ولی اين گفت‌وگوها به دليل اختلاف ميان طرفين به نتيجه ای نرسيده است.

کشورهای غربی خواستار همکاری کامل تهران با آژانس بين المللی انرژی اتمی و تعليق فعاليت‌های غنی سازی در ایران شده اند و ابراز نگرانی کرده اند که ايران به دنبال ساخت سلاح هسته ای است. اما تهران گفته است حاضر به تعليق غنی سازی سه و نيم درصدی اورانيوم نيست و تنها در شرايطی خاص حاضر به مذاکره در باره توقف غنی سازی ۲۰ درصدی است.

آن گونه که علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران روز پانزدهم بهمن ماه، اعلام کرد شش قدرت جهانی پيشنهاد کرده‌اند تا دور جديد مذاکرات هسته‌ای با ايران روز ۲۵ فوريه، هفتم اسفند، در پايتخت قزاقستان برگزار شود.

آقای صالحی اين پيشنهاد را «خبری خوش» ناميد اما مشخص نکرد که آيا ايران اين پيشنهاد را پذيرفته است يا نه.

در همين حال، آلتای آبيبوليايف، سخنگوی دفتر ارتباطات رياست جمهوری قزاقستان گفته است که کشورش تمام شرايط لازم را برای موفقيت مذاکرات گروه پنج به علاوه يک درباره برنامه هسته‌ای ايران فراهم می کند.

به گزارش خبرگزاری اينترفاکس، وی افزود: «در صورتی که تمام طرف های درگير در اين مذاکرات بر سر زمان و مکان آن توافق کنند، ما به عنوان ميزبان اين گفت و گوها تمام تلاش خود را خواهيم کرد تا شرايط لازم برای موفقيت اين مذاکرات در کشورمان فراهم شود.»

در هفته های اخير اختلافات شديدی ميان ايران و کاترين اشتون، مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا بر سر مکان برگزاری گفت و گوها بروز کرد که اين امر انتقاد تند سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، را برانگيخت و آن را «بازی کودکانه» خواند.

قدرت‌های غربی اميدوارند که ايران را به توقف برنامه اتمی‌اش که ممکن است توانايی ساخت سلاح هسته‌ای ايجاد کند ترغيب کنند. جمهوری اسلامی چنين نگرانی‌هايی را بی‌اساس می‌داند.
XS
SM
MD
LG