لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۳

ایستگاه فضایی چین در جو بالای اقیانوس آرام آتش گرفت و سقوط کرد


نمایی از ایستگاه فضایی تیانگونگ- ۱
نمایی از ایستگاه فضایی تیانگونگ- ۱

ایستگاه فضایی از کار افتاده تیانگونگ-۱ چین در حالی که بخش عمده‌ای از آن بعد از ورود به جو زمین آتش گرفته و سوخته بود، روز دوشنبه ۱۳ فروردین در جنوب اقیانوس آرام سقوط کرد.

پیشتر، ورود این ایستگاه فضایی به جو که ارتباط چین با آن از سال ۲۰۱۶ قطع شده بود به نگرانی‌هایی درباره محل سقوط آن بر روی زمین دامن زده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول دفتر مهندسی فضایی چین گزارش داده که باقیمانده این ایستگاه فضایی ساعت ۸ و ۱۵ دقیقه صبح به وقت پکن در اقیانوس آرام افتاده است.

بر اساس این گزارش، قبلا دانشمندان علوم فضایی پیش‌بینی کرده بودند که ایستگاه فضایی چین در برخورد با جو زمین آتش بگیرد و لذا خطر برخورد آن با زمین و تلفات انسانی وجود خواهد داشت.

سایت تخصصی space نیز پیش بینی کرده بود که احتمالا بین ۱۰ تا ۴۰ درصد از ایستگاه فضایی چین قبل از برخورد با زمین باقی مانده باشد.

با توجه به سرعت ۲۷ هزار کیلومتر بر ساعت سقوط این ایستگاه، در صورت برخورد آن با مناطق مسکونی یا سقوط در مسیر پرواز هواپیماها این حادثه می‌توانست تلفاتی به دنبال داشته باشد.

براد تاکر، دانشمند فیزیک فضایی دانشگاه ملی استرالیا، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که سقوط تیانگونگ-۱ را می‌توان تا حدود زیادی «موفق» ارزیابی کرد و بهتر بود که این ایستگاه فضایی در مدار زمین چرخش نمی‌کرد.

به گفته وی، مدتها بود که این ایستگاه در مدار زمین در حال چرخش بود و پیش‌بینی زمان و مکان سقوط آن واقعا مشکل بود.

تیانگونگ-۱ در سال ۲۰۱۱ به عنوان اولین ایستگاه فضایی چین به فضا پرتاب شد و تجربه‌ای برای پرتاب ایستگاه فضایی مجهزتر تیانگونگ-۲ بود که ستپامبر ۲۰۱۶ پرتاب شد.

شش سرنشین در مدت فعالیت تیانگونگ-۱ در آن حضور داشتند که آخرین آنها سال ۲۰۱۳ به زمین بازگشت، اما چین در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که ارتباط با تیانگونگ-۱ قطع شده است. این ایستگاه قرار بود تا سال ۲۰۲۲ ماموریت خود را ادامه دهد.

تیانگونگ-۱ از آن زمان دور زمین چرخش می‌کرد و آهسته به زمین نزدیک می‌شد، تا اینکه این ایستگاه ۸.۵ تنی که به اندازه یک اتوبوس است، به جو زمین وارد شد.

روگر تامسون، کارشناس ارشد مهندسی در شرکت هوافضایی ویرجینیا، می‌گوید از دست دادن کنترل تجهیزات فضایی اتفاقی غیرمعمول نیست و حدود ۱۵ درصد از ماهواره‌هایی که به مدار زمین پرتاب شده‌اند، قبل از اینکه به عمر مفید خود برسند، به جو زمین سقوط می‌کنند.

چین در سال ۲۰۰۳ اولین فضانورد خود را راهی فضا کرد و به این ترتیب بعد از روسیه و آمریکا، سومین کشوری است که در این زمینه موفق بوده است. دو سال قبل از آن، چین به صورت آزمایشی حیواناتی به فضا فرستاده بود.

خبرگزاری دولتی چین «شینهوا» گزارش داده است که اگرچه عمر تیانگونگ-۱ زودتر از پیش‌بینی‌ها به پایان رسید، اما تجربه‌ای ارزنده برای صنعت هوا-فضای کشور بود.

بر اساس این گزارش، بعد از اتمام فعالیت ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۲۴، چین تنها کشوری خواهد بود که ایستگاه فضایی دائمی در فضا خواهد داشت.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شینهوا، سایت تخصصی space / د.خ/ ک.ر
XS
SM
MD
LG