لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۳۴

كلينتون: دادگاه متهمان به ايجاد نا آرامى نشانه ضعف حکومت ایران است


خانم كلينتون در گفت و گو با برنامه «جى پى اس» تلويزيون سى ان ان كه مجرى آن فريد زكريا است گفت: اين محاكمه «نشانه ضعف» است و اينكه جمهورى اسلامى از «مردم خود مى ترسد.»
خانم كلينتون در گفت و گو با برنامه «جى پى اس» تلويزيون سى ان ان كه مجرى آن فريد زكريا است گفت: اين محاكمه «نشانه ضعف» است و اينكه جمهورى اسلامى از «مردم خود مى ترسد.»
هيلارى كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا، روز پنجشنبه اعلام كرد كه محاكمه يكصد نفر متهم به ايجاد نا آرامى هاى پس از انتخابات در ايران «نمايش» است.

خانم كلينتون در گفت و گو با برنامه «جى پى اس» تلويزيون سى ان ان كه مجرى آن فريد زكريا است گفت: اين محاكمه «نشانه ضعف» است و اينكه جمهورى اسلامى از «مردم خود مى ترسد.»

مصاحبه كامل وزير امور خارجه آمريكا با اين برنامه قرار است روز يكشنبه از شبكه سى ان ان پخش شود.

به گفته وى، اين (دادگاه) بهتر از هر آنچه كه هر كسى مى تواند بگويد نشان می دهد كه رهبرى ايران از مردم خود مى ترسد و نگران حقيقت و واقعياتى است كه در حال آشكار شدن است.

مقام هاى قضايى جمهورى اسلامى ايران روز شنبه هفته جارى دادگاه يكصد نفر از فعالان سياسى، روزنامه نگاران و افراد عادى را برگزار كردند كه بر اساس كيفرخواست دادستان تهران متهم به «انقلاب مخملى» و دامن زدن به آشوب هاى خيابانى شده اند.

برگزارى محاكمه اين افراد با واكنش هاى گسترده اى در ايران روبرو شده و بسيارى از شخصيت هاى سياسى، احزاب و مراجع تقليد نزديك به اصلاح طلبان پخش اعترافات دو تن از محاكمه شوندگان را بى اعتبار و فاقد ارزش دانستند.

اين (دادگاه) بهتر از هر آنچه كه هر كسى مى تواند بگويد نشان می دهد كه رهبرى ايران از مردم خود مى ترسد و نگران حقيقت و واقعياتى است كه در حال آشكار شدن است.

وزیر امور خارجه آمریکا
در اين دادگاه افراد سرشناسى چون محمد على ابطحى، معاون رييس جمهور سابق ايران، محسن ميردامادى، دبير كل جبهه مشاركت، بهزاد نبوى، از اعضاى مجاهدين انقلاب و وزير در كابينه محمدعلى رجاىى و عبدالله رمضان زاده، سخنگوى دولت محمد خاتمى، حاضر شدند.

محمد على ابطحى و محمد عطريانفر، عضو حزب كارگزاران سازندگى، در حالى كه وزن خود را از دست داده بودند در دادگاه مواضعى با عنوان «اعتراف» و بر خلاف ديدگاه هاى قبلى خود در باره نحوه برگزارى انتخابات رياست جمهورى دهم بر زبان آوردند.

مازيارى بهارى، خبرنگار نيوزويك، و كيان تاجبخش، پژوهشگر ايرانى – آمريكايى نيز در ميان افراد حاضر در دادگاه روز شنبه بودند كه وضعيت آنها نگرانى دولت آمريكا را برانگيخته است.

هيلارى كلينتون در مصاحبه خود با «سى ان ان» گفت: آمريكا نگرانى خود را از بازداشت و محاكمه مازيار بهارى به دولت كانادا ابلاغ كرده است و در اين زمينه پيشنهاد كمك كرده است.

رابرت وود، سخنگوى وزارت امور خارجه آمريكا، نيز روز سه شنبه هفته جارى اعلام كرد: اتهام هاى وارده به آقاى تاجبخش بى پايه است و ما از دولت ايران مى خواهيم كه بدون تاخير وى را آزاد كند.

وى افزود: آقاى تاجبخش مطلقا نقشى در قضيه انتخابات نداشته است و نه تهديدى براى حكومت و امنيتى ملى ايران بوده است.

به گفته سخنگوى وزارت امور خارجه آمريكا، كيان تاجبخش از داشتن وكيل محروم بوده و به دولت ايران هشدار داد كه جهان نظاره گر و شاهد آن است كه چه اتفاقى در اين كشور در حال رخ دادن است.

قرار بود روز پنجشنبه دور دوم دادگاه متهمان به ایجاد انقلاب مخملی در روز پنجشنبه برگزار شود که جلسه آن به روز شنبه موکول شده است.

نتيجه انتخابات رياست جمهورى ايران كه به معرفى محمود احمدى نژاد به عنوان رييس دولت نهم منجر شد با موج عظيمى از اعتراض هاى خيابانى روبرو شد كه اين مخالفت ها به رغم گذشت بيش از ۵۰ روز همچنان ادامه دارد.

در جريان تيراندازى نيروهاى امنيتى و بسيج به روى تظاهر كنندگان در چند هفته گذشته حداقل ۳۰ نفر كشته شده و چندين نفر نيز در زمان بازداشت معترضان جان خود را از دست داده اند.

مخالفان مى گويند كه شمار كشته شدگان حوادث پس از انتخابات بيش از رقم اعلام شده از سوى دولت است.
XS
SM
MD
LG