لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۷

کلینتون: ریاست جمهوری ترامپ یک اشتباه تاریخی خواهد بود


هیلاری کلینتون
هیلاری کلینتون

هیلاری کلینتون نامزد پیشتاز حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز پنجشنبه ۱۳ خرداد در یک سخنرانی پیرامون سیاست خارجی که در کالیفرنیا ایراد کرد، هشدار داد که انتخاب دونالد ترامپ به عنوان فرمانده کل قوا در آمریکا یک «اشتباه تاریخی» خواهد بود.

وی اضافه کرده است، دونالد ترامپ تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا است چرا که می تواند این کشور را درگیر جنگ های تازه ای بکند.

دونالد ترامپ، نامزد احتمالی حزب جمهوریخواه در توییتی از اظهارات هیلاری کلینتون انتقاد کرده و گفته است، خانم کلینتون نمایش ضعیفی داشت و سخنرانی خود را از روی نوشته انجام داد.

خانم کلینتون در سخنرانی خود در شهر سن دیه‌گو به جای پرداختن به اختلافات خود با برنی سندرز، نامزد ديگر حزب دمکرات، روی مبارزه انتخاباتی با دونالد ترامپ تمرکز کرد که به احتمال فراوان در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر رقیب او خواهد بود.

آقای ترامپ در سخنان خود پیرامون سیاست خارجی گفته است برای متوقف کردن برنامه‌ هسته‌ای کره شمالی با کیم جونگ اون رهبر آن کشور مذاکره مستقیم خواهد کرد و از پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، نیز به عنوان پیمانی منسوخ و پر هزینه برای آمریکا انتقاد کرده است.

جک سالیوان، یکی از مشاوران خانم کلینتون گفت: «این مهم است که مردم متوجه شوند این رقابت فقط اختلاف بين دمکرات‌ها و جمهوری خواهان نیست. دونالد ترامپ با هیچ یک از نامزدان ریاست جمهوری در تاریخ کشور ما شباهت ندارد و برای ریاست جمهوری و فرماندهی کل قوای آمریکا فرد مناسبی نیست».

کالیفرنیا پر جمعیت‌ترین ایالت آمریکا و یکی از شش ایالتی است که روز سه‌شنبه هفته آینده رقابت بر سر تعیین نامزد حزب دمکرات برای انتخابات ریاست جمهوری در آنها انجام خواهد شد.

خانم کلینتون درحال حاضر در میان نمایندگان محلی حزب دمکرات به برنی سندرز برتری قاطعی دارد ولی امیدوار است با پیروزی در ایالت کالیفرنیا نامزدی خود از سوی این حزب را قطعی کرده و قبل از فرا رسیدن انتخابات ریاست جمهوری صفوف رای دهندگان حزب دمکرات را متحد کند.

روز سه‌شنبه علاوه بر کالیفرنیا در ایالت‌های مونتانا، نیوجرسی، نیومکزیکو، داکوتای شمالی و داکوتای جنوبی رقابت برای انتخاب نامزد حزب دمکرات برگزار خواهد شد.

جرمی براون فرماندار ایالت کالیفرنیا چند روز پیش از نامزدی خانم کلینتون حمایت کرد و گفت: «او تنها راه برای متوقف کردن نامزدی خطرناک دونالد ترامپ است».

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که رقابت بین خانم کلینتون و برنی سندرز در کالیفرنیا بسیار تنگاتنگ خواهد بود. هیلاری کلینتون می‌کوشد از شکست در این ایالت که برای او ضربه سنگینی خواهد بود، پرهیز کند. همزمان برنی سندرز برای روز پنجشنبه یک اجتماع انتخاباتی در کالیفرنیا ترتیب داده که سوزان ساراندون بازیگر مشهور سینما در آن شرکت خواهد کرد.

خانم کلینتون تاکنون چند سخنرانی دیگر در زمینه سیاست خارجی و امنیت ملی ایراد کرده است.

در روزهای اخیر مقاله‌ای که در یکی از ارگان‌های تبلیغاتی کره شمالی منتشر شد دونالد ترامپ را «یک سیاستمدار عاقل» و خانم کلینتون را «هیلاری خشک مغز» توصیف کرد.

جک سالیوان مشاور خانم کلینتون گفت: «سخنان دونالد ترامپ در مورد کره شمالی نشان می‌دهد که برای او جلب علاقه کیم جونگ اون از حمایت از متحدان اروپایی آمریکا مهمتر است».

دونالد ترامپ در مورد ناتو گفته است اعضای این پیمان باید هزینه‌های دفاعی خود را پرداخت کنند تا فشار مالی بر آمریکا کاهش یابد و در ساختار و وظایف پیمان نيز باید تغییراتی ایجاد کرد.

XS
SM
MD
LG