لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

مصرف جهانی زغال‌سنگ برای دومین سال متوالی «کاهش یافته است»


ذغال‌سنگ صادراتی از آفریقای جنوبی در حال تخلیه در بندر اودسا اوکراین.
ذغال‌سنگ صادراتی از آفریقای جنوبی در حال تخلیه در بندر اودسا اوکراین.

مصرف جهانی زغال سنگ به عنوان یکی از آلاینده‌ترین سوخت‌های فسیلی طی دو سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش سالانه خود از وضعیت تولید و مصرف زغال سنگ گزارش داده که طی سال گذشته مصرف این سوخت فسیلی در سطح جهانی نزدیک به دو درصد کاهش یافته است.

این گزارش می‌افزاید که برای دومین سال متوالی مصرف زغال سنگ کاهش یافته است.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید که علت امر، افزایش تولید انرژی‌های پاک، کاهش قیمت گاز و افزایش بهره‌وری انرژی در صنایع مصرف کننده سوخت بوده است.

در مجموع تقاضای جهانی زغال سنگ از سال ۲۰۱۴ تا سال گذشته ۴.۲ درصد افت نشان می‌دهد.

آژانس در ادامه می‌گوید که تقاضای جهانی زغال سنگ می‌توانست بسیار بیشتر از آنچه گفته شد، کاهش یابد اما افزایش مصرف هند و برخی کشورهای آسیایی مانع از این کار شد. بر اساس این گزارش، چین و آمریکا مصرف خود را برای سومین سال کاهش داده‌اند و بریتانیا مصرف زغال‌سنگ را تا ۵۰ درصد پایین آورده است.

این گزارش می‌افزاید که انتظار می‌رود سهم زغال سنگ در مصرف جهانی انرژی از ۲۷ درصد در سال گذشته به ۲۶ درصد در سال ۲۰۲۲ برسد، اما حجم مصرف اندکی افزایش خواهد یافت.

سال گذشته در کل پنج میلیارد و ۳۵۷ میلیون تن زغال سنگ در جهان مصرف شده است.

در این میان چشم‌انداز مصرف زغال‌سنگ در اروپا در هاله‌ای از ابهام است چرا که آینده این سوخت آلاینده بستگی به سیاست‌های لهستان و آلمان دارد که به تنهایی سهمی ۵۰ درصدی در مصرف زغال سنگ اروپا دارند. با این‌حال این گزارش می‌گوید که بسیاری از کشورهای اروپایی در تلاش هستند تا سهم این سوخت فسیلی را در سبد مصرفی خود کاهش دهند.

در آسیا، انتظار می‌رود که مصرف زغال سنگ پاکستان طی پنج سال آینده چهار برابر شود چرا که این کشور برای تامین نیاز نیروگاه‌های جدید برق خود محتاج سوخت است و زغال‌سنگ سهمی ۵۰ درصدی در سبد انرژی این کشور دارد.

مصرف زغال سنگ نیروگاه‌های هند نیز تا ۲۰۲۲، سالانه چهار درصد رشد خواهد داشت.

این گزارش اشاره‌ای به چشم‌انداز بلند مدت مصرف زغال‌سنگ نکرده است اما آژانس بین‌المللی انرژی قبلا پیش‌بینی کرده بود که مصرف جهانی انرژی تا سال ۲۰۴۰ حدود ۲۸ درصد افزایش یابد. رشد سالانه مصرف نفت خام حدود هفت دهم درصد، گاز ۱.۶ درصد و انرژی‌های پاک ۲.۳ درصد باشد.

آلودگی هوا بواسطه مصرف سوخت‌های فسیلی و گرمایش حاصل از گازهای گلخانه‌ای طی سال‌های گذشته به یکی از نگرانی‌های عمده جهانی تبدیل شده است.

سازمان ملل اخیرا در گزارش سالانه «گازهای گلخانه‌ای» اعلام کرد که در سال گذشته میلادی، میزان دی اکسید کربن انباشت شده در جو کره زمین به بالا‌ترین حد خود طی چند میلیون سال گذشته رسیده است که ادامه وضع موجود می‌تواند باعث بالا رفتن ۲۰ متری سطح دریا‌ها و افزایش بالای سه درجه سانتی‌گراد دمای زمین شود.

XS
SM
MD
LG