لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

دادستان کلن: عمده متهمان حوادث شب سال نو پناهجو هستند


نمایی از اعتراض گروه های راستگرا به صدراعظم آلمان به دلیل سیاست «درهای باز» وی در قبال پذیرش پناهجویان.
نمایی از اعتراض گروه های راستگرا به صدراعظم آلمان به دلیل سیاست «درهای باز» وی در قبال پذیرش پناهجویان.

دادستان شهر کلن روز دوشنبه ۲۶ بهمن گفت که عمده متهمان شناسایی شده در رابطه با سرقت‌ها و آزار جنسی جشن‌های شب سال نو در این شهر پناهجویان هستند. یک ایرانی نیز در میان متهمان است.

جرایم صورت گرفته که مقام‌های آلمانی آنها را گسترده توصیف کرده‌اند، واکنش‌های زیادی در این کشور برانگیخته و این بحث را دامن زده است که آیا آلمان قادر است یک میلیون و ۱۰۰ هزار پناهجوی وارد شده به این کشور در سال ۲۰۱۵ را در خود ادغام کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اورلیش برمر، دادستان کلن گفته است تاکنون ۷۳ متهم شناسایی شده‌اند که بیشتر آن‌ها از شمال آفریقا هستند. بر اساس گزارش‌ها، حدود یک هزار و ۷۵ شکایت تاکنون ثبت شده است، از جمله ۴۶۷ شکایت مربوط به آزار و اذیت جنسی، از توهین گرفته تا تجاوز.

برمر به آسوشیتدپرس گفته است: «اکثریت قابل توجهی از متهمان در چارچوب کلی پناهجویان تعریف می‌شوند». به گفته وی، گزارش‌های اخیر مبنی بر اینکه تنها سه نفر از متهمان، پناهجو بوده‌اند «کاملاً بی‌اساس» است.

در روزهای بعد از این حادثه، مقام‌های شهر کلن متهم شدند که به دلیل حساسیت‌های سیاسی، این حقیقت را لاپوشانی کرده‌اند که مهاجمان بیشتر از پناهجویان بوده‌اند.

برمر گفته است که متهمان شامل ۳۰ مراکشی، ۲۷ الجزایری، چهار عراقی، سه آلمانی، سه سوری، سه تونسی، و از کشورهای لیبی، ایران و مونته‌نگرو نیز هرکدام یک نفر هستند.

او درباره این افراد گفته که «آنها وضعیت حقوقی متفاوتی دارند، از جمله ورود غیرقانونی، در جستجوی پناهندگی و متقاضی پناهندگی. اکثریت متهمان با چنین وضعیتی روبر هستند».

به گفته دادستان شهر کلن، ۱۲ نفر از این ۷۳ متهم پرونده دخالت در جرایم جنسی دارند، هرچند که تنها یک نفر از آنها- یک متقاضی پناهندگی که ماه نوامبر وارد آلمان شده است- در بازداشت به سر می‌برد.

از زمان وقوع جرایم جشن‌های سال نو، فشار‌ها بر آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، به خاطر در پیش گرفتن سیاست‌های موسوم به «درهای باز» در ارتباط با پناهجویان، بالا گرفته است.

در همین رابطه، گروه‌های راستگرا بر حملات و انتقادهای خود از مرکل افزوده‌اند.

صدراعظم آلمان در عین حال با انتقادهایی از سوی متحدان و هم‌پیمانان خود نیز روبه‌رو‌ است.

XS
SM
MD
LG