لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۱

بسته شدن نیروگاه هسته ای کره شمالی تایید شد


محمد البرادعی می گوید که روند تعلیق برنامه های اتمی کره شمالی به خوبی پیش می رود.
محمد البرادعی می گوید که روند تعلیق برنامه های اتمی کره شمالی به خوبی پیش می رود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه خبر بسته شدن نیروگاه هسته ای یونگ بیون در کره شمالی را تایید کرد.


بنا به اظهارات محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، هیات ده نفره بازرسان آژانس پس از بازدید از نیروگاه اتمی یونگ بیون تایید کردند که فعالیت این نیروگاه متوقف شده است.


آقای البرادعی که در بانکوک، پایتخت تایلند، سخن می گفت اظهار داشت: «روند تعلیق برنامه های اتمی کره شمالی به خوبی پیش می رود و این کشور همکاری نزدیکی را با آژانس به نمایش گذاشته است.»


در همین رابطه، کره جنوبی روز دوشنبه دومین محموله نفت را به کره شمالی ارسال کرد.


در چارچوب پیمان خلع سلاح اتمی کره شمالی، اگر پیونگ یانگ به همه فعالیت های هسته ای خود پایان دهد علاوه بر عادی سازی روابط و ارائه تضمین های امنیتی به این کشور، یک میلیون تن نفت نیز در اختیار کره شمالی قرار خواهد گرفت.


سئول روز شنبه و همزمان با اعلام بسته شدن نیروگاه اتمی یونگ بیون، اولین محموله نفتی را روانه این کشور کرده بود.


در همین حال، وزارت امور خارجه کره شمالی روز یکشنبه اعلام کرد اجرای هر چه بهتر پیمان خلع سلاح اتمی به اقدامات آمریکا و ژاپن بستگی دارد.


به گزارش این وزارتخانه، بسته شدن نیروگاه هسته ای کره شمالی از سوی دولت این کشور نشانه پایبندی پیونگ یانگ به تعهداتش در پیمان خلع سلاح اتمی سیزدهم فوریه است.


انتظار می رود کریستوفر هیل، نماینده ویژه دولت آمریکا در گفت و گوهای شش جانبه، و کیم کی یه گوان، همتای کره شمالی وی، روز سه شنبه با یکدیگر دیدار و گفت و گو کنند.


گفتنی است دور جدید مذاکرات شش جانبه روز چهارشنبه هفته جاری آغاز می شود.


XS
SM
MD
LG