لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

فراکسیون روحانیت مجلس، روحانی را به «جنجال‌آفرینی» در انتخابات متهم کرد


در ادامه واکنش‌های اصولگرایان به انتقادهای رییس جمهوری ایران درباره رد صلاحیت نامزدهای مجلس، فراکسیون روحانیت مجلس این اظهارات را «موجب تاسف و تاثر» خوانده و یک عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اعلام کرد که این گروه قصد دارد به آقای روحانی «تذکر رسمی» بدهد.

فراکسیون روحانیت مجلس در نامه‌ای به رییس جمهوری ایران که روز دوشنبه پنجم بهمن در خبرگزاری فارس منتشر شد، گفته‌های آقای روحانی را «موجب تاسف و تاثر» خوانده و به او «تذکر» داده که به «سوگند خود» پایبند باشد و از «مواضع جناحی پرهیز» کند.

نویسندگان این نامه تاکید کرده‌اند: «این شبهه و شائبه هم پیش آمده است که دولت برای فرار از پاسخگویی در مورد مشکلات عدیده اقتصادی و پوشاندن ضعف‌های عمده خود این گونه جنجال‌آفرینی می‌کند که باید گفت که این ترفند‌ها دیگر کهنه شده است».

حسن روحانی روز اول بهمن در واکنش به رد صلاحیت تعدادی زیادی از نامزدهای انتخابات مجلس که به گفته او جمعیت هواداران آن‌ها به ۱۰ میلیون نفر هم می‌رسد، گفته بود که «مجلس خانه ملت است، نه یک جناح».

این سخنان واکنش شدید حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، تعدادی از امامان جمعه از جمله در تهران، مشهد و اصفهان و نمایندگان عضو جبهه پایداری در مجلس را به دنبال داشت.

جامعه مدرسین حوزه علیمه قم نیز روز شنبه در بیانیه‌ای به «مسئولین» هشدار داده بود که اظهارات «التهاب‌آور و تردید افکن و گله‌گذاری‌های ناسنجیده» که منجر به «تضعیف» شورای نگهبان شود، «گناهی نابخشودنی» است.

در همین حال به گزارش خبرگزاری رسا، محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم روز دوشنبه گفت که این گروه قصد دارد به رییس جمهوری «تذکری رسمی» بدهد.

توصیه ابراهیم یزدی به رییس جمهوری برای «برگزار نکردن» انتخابات

حسن روحانی روز پنج شنبه همچنین اعلام کرده بود که معاون اول خود را مامور گفت‌و‌گو با شورای نگهبان درباره رد صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس کرده و مقامات وزارت کشور نیز در روزهای گذشته از گفت‌و‌گو با شورای نگهبان دراین باره خبر داده‌اند.

در همین حال عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور روز دوشنبه گفت: «در نشستی که من با شورای نگهبان داشتم مقرر شد نماینده‌ای از این وزارتخانه مستمر موضوع را از طریق شورای نگهبان پیگیری کند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی با اشاره به اعتراض پنج هزار کاندیدا به رد صلاحیت‌شان افزود: «با توجه به تقسیم کاری که در درون شورای نگهبان صورت گرفته اعضا و کارگروه‌های کار‌شناسی پرونده‌ها را توزیع کرده و در حال رسیدگی به درخواست تجدیدنظر‌ها هستند».

درهمین حال ابراهیم یزدی دبیرکل نهضت آزادی ایران ضمن حمایت از گفته‌های حسن روحانی درباره رد صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس گفت که «تنها راه مقابله آقای دکتر روحانی با سیاست‌های خلاف قانون شورای نگهبان خودداری از برگزاری انتخابات است».

وی در گفت‌و‌گویی که روز دوشنبه در سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، منتشر شد افزود: «اما آیا ایشان اولاً به چنین سیاستی اعتقاد دارد یا نه؟ و ثانیاً امکان و توان خودداری از برگزاری انتخابات مخدوش را دارد یا نه، هنوز نمی‌توان با قاطعیت نظر داد».

تایید صلاحیت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و رد صلاحیت در انتخابات مجلس

تعدادی زیادی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب و نمایندگان مجلس ششم از جمله اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت و همچنین اصلاح‌طلبانی که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بازداشت شده بودند، در انتخابات مجلس شورای اسلامی نامزد نشده‌اند.

با این حال به گفته حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، در شهر تهران تنها صلاحیت پنج کاندیداهای اصلاح‌طلب و در دیگر حوزه‌های انتخابیه تنها صلاحیت ۲۵ کاندیدای اصلاح‌طلب تایید شده است.

در حالی که واکنش‌ها به رد صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس ادامه دارد، سیامک ره پیک سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات خبر داد که تا پایان روز دوشنبه نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان رهبری به وزارت کشور اعلام می‌شود.

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، رسول منتجب نیا قائم‌ مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی خبر داد که صلاحیتش برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شده است.

تائید صلاحیت آقای منتجب نیا در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، صلاحیت او در انتخابات مجلس رد شده است.

در روزهای گذشته موضوع تایید صلاحیت حسن خمینی، نوه آیت‌الله خمینی، در انتخابات مجلس خبرگان رهبری خبرساز شده است.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران روز یکشنبه در خبری اعلام کرده بود که صلاحیت حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری رد و صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی تایید شده است.

این خبر اما دقایقی پس از انتشار از این خبرگزاری حذف شد و ساعاتی پس از آن نیز روابط عمومی شورای نگهبان از رسانه‌ها خواست که از انتشار «گمانه‌زنی و شایعات» درباره روند انتخابات، پرهیز کنند.

تعدادی از خبرگزاریهای ایران روز دوشنبه به نقل از «یک منبع نزدیک» به حسن خمینی اعلام کردند که هنوز تصمیمی مبنی بر رد یا تایید صلاحیت او به وزارت کشور ابلاغ نشده است.

حسن خمینی در آزمون مجلس خبرگان رهبری شرکت نکرده بود.

نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان در آخرین اظهار نظر خود درباره شرکت نکردن کاندیدا‌ها در آزمون مجلس خبرگان رهبری گفته که ممکن است صلاحیت کاندیداهایی که در آزمون مجلس خبرگان رهبری شرکت نکرده‌اند «احراز» شود، اما عدم شرکت کاندیداهایی که «حد علمی» مورد نظر فقهای شورای نگهبان را ندارند، «ابزار احراز اجتهاد» آنان را «سلب می‌کند».

XS
SM
MD
LG