لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۸

رایزنی برای غنی سازی اورانیوم در کشوری بیطرف


آقای احمدی نژاد گفته است که ما در این زمینه با دوستان عرب خود گفت وگو خواهیم کرد.
آقای احمدی نژاد گفته است که ما در این زمینه با دوستان عرب خود گفت وگو خواهیم کرد.


محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی می گوید که ایران با دیگر کشورهای عربی درباره غنی سازی اورانیوم در خارج از منطقه و در یک کشور بیطرف رایزنی خواهد کرد.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای احمدی نژاد در حاشیه اجلاس کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، در ریاض به شبکه خبری داوجونز گفته است: ما در این زمینه با دوستان عرب خود گفت وگو خواهیم کرد.


اوایل ماه جاری یک نشریه اقتصادی خاورمیانه به نقل از سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان نوشت که شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس به جمهوری اسلامی پیشنهاد کرده اند که کنسرسیومی چند ملیتی برای غنی سازی اورانیوم جهت تولید سوخت نیروگاه های برق ایران تاسیس کنند.


بر اساس این ایده، کنسرسیوم یاد شده سوخت اتمی را تولید و آن را در اختیار ایران و سایر کشورهای خاورمیانه که بدنبال تحقق برنامه اتمی خود هستند، قرار می دهد.


سعود الفیصل گفته است که « به اعتقاد ما این کنسرسیوم باید در یک کشور بی طرف به عنوان مثال سوئیس تشکیل شود.»


به رغم ابراز نظر مثبت رییس جمهوری اسلامی نسبت به این طرح هنوز مشخص نیست در صورتی که ایران با تشکیل کنسرسیوم موافقت کند آیا همچنان بر غنی سازی همزمان در خاک خود پای فشاری خواهد کرد یا خیر.

به رغم ابراز نظر مثبت رییس جمهوری اسلامی نسبت به این طرح هنوز مشخص نیست در صورتی که ایران با تشکیل کنسرسیوم موافقت کند آیا همچنان بر غنی سازی همزمان در خاک خود پای فشاری خواهد کرد یا خیر.


ایران پیشتر گفته بود که غنی سازی در کشورهای دیگر به معنی آن نیست که تهران از خواست خود برای انجام فعالیت های مشابه در خاک خود چشم پوشی خواهد کرد.


پیش تر نیز طرح های مشابه ای از سوی روسیه و سوئیس ارائه شده بود که هر بار تهران این طرح ها را با این استدلال که حق آن را برای غنی سازی اورانیوم در خاک خود محدود می کند، رد کرده بود.


اما در صورتی که ایران با چنین ایده ای موافقت کند و غنی سازی را به حالت تعلیق درآورد به نظر می رسد گامی اساسی برای رفع نگرانی های بین المللی از برنامه هسته ای جمهوری اسلامی برداشته خواهد شد.


تلاش سوئیس برای ميانجيگری در مورد برنامه هسته ای ایران


در همین حال، ميشلين کالمی – ری، رییس جمهوری سوئیس، در گفت و گويی که در شماره روز يکشنبه، روزنامه سوئيسی « نويه زورشر زايتونگ »، منتشر شده است، می گويد: « بی طرفی سوئيس، آن کشور را برای ميانجيگری در مورد برنامه هسته ای ایران در موقعيتی ممتاز قرار می دهد.»


به گفته ریيس جمهوری سوئيس، اطمينانی وجود ندارد که ایران، زير فشار، برنامه هسته ایش را تغيير دهد.


خانم کالمی-ری افزود که قدرت های بزرگ تاکنون موفق نشده اند از ادامه غنی سازی اورانیوم توسط ایران جلوگیری کنند.


رییس جمهوری سوئیس، در ماه فوریه گذشته، با علی لاریجانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ایران، مذاکراتی غیر رسمی در مورد برنامه هسته ای داشته است.


به گزارش آسوشیتدپرس، یوهان آیشلیمان، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه سوئیس نیز، روز یکشنبه، اعلام کرد که سوئیس علاقه مند است تا راه حلی در مورد بحران هسته ای ایران پیدا کند.


از زمان قطع روابط سياسی ايران و آمريکا در سال ۱۹۷۹، سویيس حافظ منافع آمريکا در ايران است.


XS
SM
MD
LG