لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

کرونا در جهان؛ افزایش ناگهانی موارد ابتلا در کره جنوبی، احتمال افزایش تلفات در آمریکا


یک مامور امنیتی در یکی از مراکز خرید شهر بیشکک، پایتحت قرقیزستان، دمای بدن خریداران را چک می‌کند.
یک مامور امنیتی در یکی از مراکز خرید شهر بیشکک، پایتحت قرقیزستان، دمای بدن خریداران را چک می‌کند.

افزایش ناگهانی موارد ابتلا به ویروس کرونا در کره جنوبی و اجرای مجدد مقررات فاصله اجتماعی در این کشور در روز چهارشنبه هفتم خرداد نشان می‌دهد که بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی و زندگی عادی می‌تواند خطرناک باشد.

در کشورهای اروپایی همزمان با در پیش گرفتن اقداماتی شبیه به کره جنوبی که در مجموع تاکنون موفق تلقی شده، از جمله افزایش ردیابی شیوع ویروس و انجام تست‌های گسترده برای کنترل شیوع ویروس، اتحادیه اروپا یک بسته مالی دیگر برای جبران خسارت‌های اقتصادی بحران کرونا تصویب کرد.

کمیسر اقتصادی اتحاديه اروپا تصویب بسته ۷۵۰ میلیارد یوروریی را «نقطه عطفی در مقابله با این بحران بی‌سابقه» توصیف کرد.

در آمریکا تعداد قربانیان از مرز صد هزار نفر عبور کرد که بالاترین رقم در سطح جهان است و در کشورهای آمریکای جنوبی همزمان با افزایش موارد ابتلا و تعداد افرادی که در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند شبکه بهداشت عمومی به شدت تحت فشار قرارگرفته است.

در کره جنوبی روز چهارشنبه همزمان با بازگشت میلیون‌ها دانش‌آموز به مدارس، دولت چهل مورد جدید از ابتلا به ویروس را اعلام کرد که بالاترین تعداد طی ۵۰ روز گذشته است.

اکثر این موارد مربوط به شهر سئول است و نهادهای بهداشتی تلاش می‌کنند انتقال ویروس در اماکنی نظیر کلوب‌های شبانه، بارها و انبارهای بزرگ شرکت‌های تجاری اینترنتی را کنترل کنند. تمامی این اماکن و مغازه‌ها ماه گذشته و همزمان با کاهش محدودیت‌های قرنطینه در کشور فعالیت خود را از سر گرفتند.

یک کارشناس ارشد مقابله با شیوع ویروس کرونا گفت اعمال مجدد مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی ممکن است ضروری باشد چون همزمان با گرم شدن هوا و کاهش مقررات قرنطینه ردیابی انتقال ویروس دشوارتر شده است.

طی هفته‌های اخیر در سئول و شهرهای اطراف آن بارها، کلوب‌های شبانه، سالن‌های کنسرت و سایر اماکن تفریحی برای جلوگیری از شیوع ویروس مجددا تعطیل شده‌اند.

جبران خسارت‌های مالی در اروپا

بریتانیا که با بیش از ۳۷ هزار قربانی در میان کشورهای اروپایی بالاترین رقم مرگ‌ومیر را دارد روز چهارشنبه اعلام کرد که ۲۵ هزار نفر را برای «انجام آزمایش و ردیابی» افرادی که با مبتلایان به ویروس در تماس بوده‌اند، بسیج خواهد کرد.

دولت آلمان همزمان با کاهش تدریجی مقررات قرنطینه اعلام کرد که محدودیت‌های مربوط به تماس بین افراد تا پایان ماه ژوئن ادامه خواهد داشت.

دولت لهستان محدودیت مربوط به تعداد مراجعان و مشتریان مغازه‌ها، رستوران‌ها و کلیساها را لغو کرد و تعداد مجاز شرکت‌کنندگان در اجتماعاتی که در فضای باز برگزار می‌شوند را به ۱۵۰ نفر افزایش داد.

همزمان با کاهش مقررات قرنطینه در کشورهای اروپایی و اکثر کشورهای آسیایی اکنون جبران خسارت‌های مالی ناشی از بحران کرونا به اولویت اصلی بدل شده است.

همزمان با اعلام بسته جدید کمک مالی اتحادیه اروپا اختلاف‌نظر در بین کشورهای عضو در مورد نحوه بازپرداخت این کمک‌ها ادامه دارد و کشورهای طرفدار صرفه‌جویی نظیر اتریش، دانمارک و هلند می‌گویند این کمک مالی باید به صورت وام در اختیار کشورهای نیازمند قرار بگیرد.

دولت قبرس اعلام کرد که از روز ۹ ژوئن پذیرای گردشگران خارجی خواهد بود و برای تشویق سفر به این کشور اعلام کرد که هزینه اقامت، خوراک و درمان افرادی که به بیماری کووید – ۱۹ مبتلا شوند را پرداخت خواهد کرد.

رکورد جدید در هند

هند برای هشتمین روز پیاپی شاهد رکورد جدیدی در تعداد مبتلایان به ویروس بود و وزارت بهداشت این کشور اعلام کرد حدود شش هزار و ۴۰۰ مورد جدید از ابتلا را در روز سه‌شنبه شناسایی کرده است. همزمان دولت هند خود را برای کاهش مقررات قرنطینه که از روز یکشنبه به اجرا گذاشته خواهد شد آماده می‌کند.

تعداد مبتلایان شناسایی شده در برزیل به حدود ۳۷۵ هزار نفر و تلفات به بالای ۲۳ هزار نفر رسیده است. همزمان از روز چهارشنبه مقررات ممنوعیت سفر خارجیان از برزیل به آمریکا به اجرا گذاشته شد.

طبق آمارهای دانشگاه جان هاپکینز آمریکا تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سطح جهان به حدود ۵.۶ میلیون نفر و تلفات ناشی از بیماری کووید-۱۹ به بالای ۳۵۰ هزار نفر رسیده است هر چند کارشناسان می گویند رقم واقعی موارد ابتلا و تلفات بیشتر از این است.

احتمال افزایش تلفات کرونا در آمریکا به ۲۴۰ هزار نفر

در آمريکا که دونالد ترامپ چند ماه پيش ويروس کرونا را با يک سرماخوردگی معمولی مقايسه کرده بود کارشناسان ارشد مبارزه با بيماری‌های مسری هشدار داده‌اند که تعداد تلفات بيماری کوويد- ۱۹ می‌تواند به ۲۴۰ هزار نفر برسد.

کاخ سفيد اعلام کرد که دونالد ترامپ مصمم است مراسم چهار ژوئيه، روز استقلال آمريکا، را در شهر واشینگتن برگزار کند هر چند مقامات محلی هشدار داده‌اند که پایتخت آمریکا، يکی از نقاطی که به شدت تحت تاثير شيوع ويروس قرار گرفته است، برای اين مراسم آمادگی ندارد.

با وجود افزايش موارد ابتلا و مرگ‌ومير در حدود ۱۰ ايالت، فرمانداران اکثر ايالت‌های آمريکا تلاش می کنند فعاليت‌های اقتصادی را هر چه سريعتر بازگشايي کنند. تعداد مبتلایان شناسايی شده در آمريکا از مرز ۱.۶ ميليون نفر عبور کرده و تلفات به مرز صد هزار نفر رسيده است.

در يونان که تعداد تلفات ناشی از بيماری کوويد-۱۹ تاکنون فقط ۱۷۳ نفر بوده دولت اعلام کرد که سفر گردشگران به جزاير اين کشور از ۱۵ ماه ژوئن آزاد خواهد شد.

درآمد بسياری از ساکنان اين جزاير به توريسم وابسته است و در عين حال به دليل دورافتادگی اين جزاير دامنه شيوع ويروس در آنها بسيار ناچيز بوده است.

XS
SM
MD
LG