لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۸

کرونا در جهان؛ کاهش نسبی قربانیان در بسیاری از کشورها، نگرانی درباره آفریقا


برخی از کشورهای اروپایی به‌دنبال کاهش اقدامات محدودکننده در ارتباط با ویروس کرونا هستند.
برخی از کشورهای اروپایی به‌دنبال کاهش اقدامات محدودکننده در ارتباط با ویروس کرونا هستند.

آمارهای بین‌المللی ارائه شده توسط کشورها نشان می‌دهد در حالی که آهنگ رشد جان‌باختگان ناشی از ابتلا به کرونا در جهان از نیمه ماه مارس تا هفته اول ماه جاری دو رقمی بوده، این شاخص اکنون کاهش یافته و طی دو هفته گذشته نیز از هشت درصد به سه درصد افت کرده است.

آهنگ رشد قربانیان از کرونا طی سه روز گذشته همواره سه درصد بوده و تا لحظه تنظیم این گزارش، رشد روزانه افراد جان‌باخته در سه‌شنبه دوم اردیبهشت ۲.۵ درصد بوده است. اما بهبودی معناداری در وضعیت برخی از کشورها مانند آمریکا، بریتانیا، ترکیه و ایران دیده نمی‌شود.

همچنین در حالی که در برخی روزهای هفته گذشته شمار مرگ‌ومیر روزانه جهان به بالای هشت هزار مورد رسیده بود، طی سه روز گذشته این رقم به‌طور متوسط حدود پنج هزار نفر بوده است.

همچنین شمار مبتلایان جدید در جهان از پنج‌شنبه گذشته به این سو همواره سیر نزولی داشته است و از بالای ۹۰ هزار نفر در پنج‌شنبه هفته گذشته به زیر ۵۰ هزار نفر در روز سه‌شنبه رسید.

برخی از کشورها در نظر دارند شرایط قرنطینه و محدودیت‌ها را کمی کاهش دهند تا دوباره اقتصاد کشورشان جان بگیرد، اما نگرانی‌های زیادی درباره اوج‌گیری دوباره شیوع دوباره کرونا در این کشورها مطرح شده است.

بر اساس آمارهای رسمی دولت‌ها، تاکنون ۱۷۵ هزار و ۵۷۳ نفر از کرونا جان باخته و شمار مبتلایان از ۲.۵ میلیون نفر گذشته است که البته بیش از ۶۶۷ هزار نفر آنها سلامتی خود را بازیافته‌اند.

با این‌حال، تعداد مبتلایان روزانه هنوز هم به‌طور متوسط بیش از سه برابر شمار کسانی است که روزانه از این ویروس بهبود می‌یابند.

آمریکای شمالی آمریکا

شمار قربانیان در کشورهای آمریکای شمالی در روز سه‌شنبه به ۴۶ هزار و ۵۵۶ نفر رسید که بیش از ۹۳ درصد آنها در ایالات متحده آمریکا فوت کرده‌اند.

طی روز جاری، ایالات متحده آمریکا با هزار و ۴۴ قربانی بیشترین میزان مرگ‌ومیر را در جهان داشته است.

همچنین حدود یک سوم موارد قطعی ابتلا به کرونا در جهان، در ایالات متحده ثبت شده است. البته این موضوع بیشتر به این خاطر است که این کشور بیش از هر کشور دیگری تست کرونا از شهروندان گرفته است. تاکنون بیش از چهار میلیون نفر در آمریکا تست کرونا داده‌اند که دو برابر روسیه است، دومین کشوری که بیشترین تست کرونا گرفته است.

اروپا

تاکنون بیش از ۱۰۷ هزار نفر در اروپا از ویروس کرونا فوت کرده‌اند و شمار قربانیان کرونا در این قاره روز سه‌شنبه نیز دو هزار و ۶۹۳ نفر گزارش شده است.

ایتالیا و اسپانیا بیشترین شمار مرگ‌ومیر را در اروپا داشته‌اند، اما آمارها نشان می‌دهد که شمار قربانیان جدید هر دو کشور نسبت به هفته‌های گذشته نصف شده و طی روزهای گذشته شمار مبتلایان جدید نیز همواره نزولی بوده است.

ایتالیا طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۳۴ مورد فوتی داشته و شمار کل قربانیان این کشور به ۲۴ هزار و ۶۴۸ نفر رسیده است. اسپانیا نیز با ۴۳۰ قربانی جدید، تاکنون ۲۱ هزار و ۲۴۸ مورد مرگ‌ومیر داشته است.

وضعیت قربانیان جدید در فرانسه، آلمان، بلژیک و بسیاری از کشورهای اروپایی نیز طی روزهای گذشته عموما بهبود یافته، اما تعداد قربانیان در بریتانیا که طی دو روز گذشته مقداری کاهش یافته بود، در روز سه‌شنبه به ۸۲۸ نفر اوج گرفت.

برخی از کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان، بلژیک و غیره در نظر دارند محدودیت‌های اجتماعی و اقتصادی برای جلوگیری از شیوع کرونا را مقداری کاهش دهند.

آسیا

به غیر از ترکیه و ایران، در دیگر کشورهای آسیایی درگیر با ویروس کرونا، عمدتا کاهش مرگ‌ومیر و مبتلایان جدید مشاهده می‌شود.

بر اساس آمارهای دولتی، تاکنون ۱۵ هزار و ۴۴۶ مورد مگر ناشی از ابتلا به کرونا در آسیا گزارش شده است که بسیار پایین‌تر از اروپا و آمریکا است، اما گزارش‌های متعددی از پنهانکاری برخی کشورها مانند چین و ایران از اعلام قربانیان واقعی منتشر شده است.

با این‌حال، تاکنون دو سوم مرگ‌ومیر اعلام شده در آسیا از همین دو کشور چین و ایران بوده است.

به غیر از ترکیه، ایران، اندونزی، پاکستان و هند، دیگر کشورهای آسیایی شمار مرگ‌ومیر ۲۴ ساعت گذشته را تک رقمی گزارش کرده‌اند.

کلا روز سه‌شنبه ۳۱۴ نفر در آسیا از کرونا جان باخته‌اند و شمار مبتلایان جدید نیز ۱۲ هزار و ۲۱۳ نفر بوده است.

آفریقا

آفریقا قاره‌ای است که نگرانی‌های سازمان‌های بین‌المللی از عمق فاجعه شیوع کرونا در این کشور‌های عمدتا بسیار فقیر مطرح می‌شود و اخیرا کارشناسان سازمان ملل نیز اعلام کردند کرونا می‌تواند ۳۰۰ هزار تا ۳.۳ میلیون قربانی در آفریقا بگیرد.

با این‌حال، بر اساس اعلام رسمی دولت‌های آفریقایی، تاکنون هزار و ۱۱۷ نفر در این قاره از کرونا جان باخته‌اند که ۱۱ مورد آنها طی ۲۴ ساعت گذشته اتفاق افتاده است.

الجزایر، مصر، مراکش و آفریقای جنوبی که وضعیت اقتصادی بهتری نسبت به دیگر کشورهای فقیر آفریقا دارند، بیشترین شمار مرگ‌ومیر را در این قاره گزارش داده‌اند.

آمریکای جنوبی

آمریکای جنوبی نیز از جمله مناطق فقیری است که سازمان‌های بین‌المللی نگرانی‌های زیادی درباره چشم‌انداز شیوع کرونا در این کشورها مطرح کرده‌اند.

برخی از دولت‌ها در گزارش‌های خود تعداد قربانیان را کمتر از رقمی اعلام می‌کنند که در رسانه‌ها و آمارهای برخی سازمان‌ها، حتی نهادهای دولتی، مطرح می‌شود.

برای نمونه، در حالی که پلیس اکوادور روز ۲۵ فروردین تایید کرد ۷۷۱ جسد را از منازل جمع‌آوری کرده و ۶۳۱ جسد دیگر را از بیمارستان تحویل گرفته است، دولت اکوادور روز سه‌شنبه دوم اردیبهشت تعداد کل قربانیان را ۵۲۰ نفر اعلام کرد.

بر اساس آمارهای دولتی، تاکنون چهار هزار و ۱۰۸ مورد مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به کرونا در کشورهای آمریکای جنوبی اتفاق افتاده که ۲۹ نفر آنها طی ۲۴ ساعت گذشته فوت کرده‌اند.

منابع: وورلد و مترز، خبرگزاری‌ها و رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG