لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۶

شمار مبتلایان کرونا در جهان از مرز ۲۰۰ هزار نفر گذشت؛ انتقاد از عملکرد رهبران اروپایی


شهروندان مقدونیه شمالی در حالی که ماسک به صورت زده‌اند در یک مرکز خرید قدم می‌زنند.
شهروندان مقدونیه شمالی در حالی که ماسک به صورت زده‌اند در یک مرکز خرید قدم می‌زنند.

تحقیقات دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا نشان می‌دهد شمار مبتلایان قطعی به کرونا در جهان از مرز ۲۰۰ هزار نفر گذشته است.

این دانشگاه روز چهارشنبه ۲۸ اسفند با انتشار گزارشی در سایت رسمی خود می‌گوید تاکنون بیش از هشت هزار نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان باخته‌اند.

البته این تحقیق بر اساس گردآوری آخرین آمارهای رسمی دولت‌ها تهیه شده و شمار جان‌باختگان احتمالاً به خاطر پنهانکاری برخی کشورها بسیار بیشتر از این ارقام باشد.

برای نمونه در گزارش دانشگاه جانز هاپکینز شمار قربانیان کرونا در ایران هزار و ۱۳۵ نفر عنوان شده که همان آمار رسمی اعلام شده توسط وزارت بهداشت جمهوری اسلامی است، اما تحقیقات رادیو فردا نشان می‌دهد که این رقم دست‌کم ۱۷۷۴ نفر است.

در همین حال، رئیس کمیسیون اروپا از دست‌ کم گرفته شدن خطرات این ویروس توسط رهبران اروپا انتقاد کرد.

اورزولا فون درلاین روز چهارشنبه در مصاحبه‌ با روزنامه «بیلد» آلمان گفته است رهبران سیاسی اتحادیه اروپا وسعت خطرات کرونا را دست کم گرفته بودند.

او گفت روشن است که این ویروس برای مدتها ما را درگیر خواهد کرد.

رهبران اتحادیه اروپا اخیر پس از آن‌که این ویروس دهها هزار نفر را آلوده کرد، توافق کردند که برای ۳۰ روز سفر شهروندان خارجی به کشورهای عضو این اتحادیه را ممنوع کنند.

همچنین فرانسه با پیروی از ایتالیا و اسپانیا برای ۱۵ روز از مردم خواسته است که در منزل بمانند. بلژیک نیز مردم را به ماندن در خانه فراخوانده و بریتانیا نیز از شهروندانش خواسته‌ است که از سفر غیرضروری اجتناب کنند.

روسیه که مرزهای خود را به روی خارجی‌ها بسته است، از دوشنبه آینده مدارس را تعطیل می‌کند و پروازها به بریتانیا، آمریکا و امارات را متوقف خواهد کرد.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، نیز اعلام کرده که سیاست قرنطینه کردن کشور و ماندن مردم در منازل آن‌چنان‌که در اروپا و آمریکا اعمال می‌شود، در این کشور قابل اجرا نیست.

او گفت که مردم پاکستان بسیار فقیر هستند و نمی‌توانند آن شرایط را تحمل کنند.

دولت و بانک مرکزی آمریکا صدها میلیارد دلار کمک مالی به مردم، شرکت‌ها و فعالان اقتصادی در نظر گرفته‌اند تا تبعات این ویروس بر معیشت مردم و اقتصاد کشور را کاهش دهند.

شمار قربانیان کرونا در آمریکا به ۱۱۲ نفر رسیده و این ویروس در ۵۰ ایالت این کشور شیوع یافته است.

سوئیس، ارمنستان، مولداوی، قزاقستان، ازبکستان و اوکراین نیز مانند آمریکا وضعیت اضطراری ملی اعلام کرده‌اند.

در جمهوری آذربایجان با ۲۸ مورد ابتلای قطعی و یک قربانی، بیش از سه هفته پیش مدارس تعطیل شده است، دولت دستور بسته شدن مساجد را صادر کرده، عروسی‌ و مجالس ترحیم ممنوع شده و ورودی‌های پایتخت برای دیگر شهروندان کشور کلا مسدود شده است.

دو شهر عمده برزیل، «ریو دو ژانیرو» و «سائو پائولو» نیز وضعیت اضطراری اعلام کرده‌اند.

بیشترین قربانیان ویروس کرونا تاکنون از کشورهای چین با ۳۲۳۷ مورد مرگ، ایتالیا ۲۵۰۳ مورد، ایران ۱۱۳۵مورد (تحقیقات رادیو فردا نشان می‌دهد شمار قربانیان دست‌کم ۱۷۷۴ مورد است)، اسپانیا ۵۵۸ مورد و فرانسه ۱۷۵ مورد است.

ترکیه، بنگلادش، بورکینافاسو و مولداوی روز چهارشنبه اولین مورد مرگ از کرونا را اعلام کردند.

در بریتانیا دانشمندان می‌گویند که احتمالا صدها هزار نفر به این ویروس مبتلا می‌شوند و دولت در تلاش است حتی‌الامکان شیوع این ویروس رو کندتر کند.

تاکنون ۷۱ نفر در بریتانیا جان خود را از دست داده‌اند.

منابع: خبرگزاری فرانسه، سی‌ان‌ان، رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG