لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۶

گزارش‌های ضدونقیض درباره کشف «جسد مومیایی» در آستان عبدالعظیم شهر ری


مقبره رضا شاه قبل از انقلاب (عکس از آرشیو)
مقبره رضا شاه قبل از انقلاب (عکس از آرشیو)

در حالی که یک عضو شورای شهر تهران گزارش‌ها درباره کشف یک جسد «مومیایی» در شهر ری را تایید کرده و احتمال داده است که این جسد متعلق به «رضا شاه» باشد، مدیر روابط عمومی آستان عبدالعظیم اعلام کرد که این جسد «مومیایی نیست» و چهره آن هم «مشخص نیست».

صبح روز دوشنبه سوم اردیبهشت برخی از سایت‌ها از جمله «روز آروز» خبر دادند که در طرح توسعه حرم عبدالظیم حسنی در شهر ری یک جسد «مومیایی» کشف شده که احتمال دارد جنازه رضا شاه، موسس سلسله پادشاهی پهلوی، باشد.

ساعاتی پس از انتشار این خبر مقامات شهرداری، سازمان میراث فرهنگی و آستان عبدالعظیم حسنی سخنان متناقضی درباره کشف این جسد بیان کردند.

مصطفی آجرلو، مدیرکل روابط عمومی آستان عبدالعظیم حسنی، گفت که جسد کشف شده «باقی مانده از یک جسد طبیعی است» و «چهره آن قابل تشخیص نیست».

وی تاکید کرد که «هیچ جسد مومیایی در این منطقه به دست نیامده است».

با این حال به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن خلیل‌آبادی رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران، گفت که این جنازه «مومیایی شده» بوده و در پی حفاری در قسمت غربی صحن شاه‌عبدالعظیم حسنی پیدا شده است.

وی تاکید کرد که برخی احتمال می‌دهند، این جنازه مربوط به رضا شاه باشد.

آقای خلیل‌آبادی همچنین گفت که جنازه متعلق به هر کسی باشد به دلیل اینکه مومیایی شده یک اثر میراث فرهنگی است و باید حفظ شود.

عکسی از جسد مومیایی شده که در رسانه ها منتشر شده است
عکسی از جسد مومیایی شده که در رسانه ها منتشر شده است

با این حال محمدرضا نعمتی مدیر اداره باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی استان تهران، از کشف این جسد ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

مقبره رضا شاه پس از انقلاب بهمن ۵۷ توسط صادق خلخالی که با حکم آیت‌الله خمینی به عنوان «حاکم شرع» منصوب شده بود، تخریب شد.

آقای خلخالی در خاطرات خود مدعی شده بود که هنگام تخریب این آرامگاه جنازه‌ای کشف نشد و محمدرضا پهلوی هنگام خروج از ایران جنازه پدرش را با «با خود برده بود».

با این حال فرح پهلوی این ادعا را تکذیب کرده است.

رضا پهلوی، ولیعهد پیشین ایران، در توئیتی به این خبر واکنش نشان داده و گفته است: «اخبار مربوط به پیدا شدن پیکر مومیایی‌شده رضاشاه در شاه‌عبدالعظیم را از نزدیک دنبال می‌کنم. فعلا در حال بررسی موضوع هستیم و در انتظار مشخص شدن واقعیت امر در روزهای آینده می‌مانیم. در عین حال به مقامات مسوول، نسبت به هرگونه پنهان‌کاری و عدم شفافیت در این خصوص هشدار می‌دهم».

صادق خلخالی در خاطرات خود نوشته که تخریب آرامگاه رضاشاه ۲۰ روز طول کشید، و چون ساختمان بسیار محکم بود با گریدر، بلدوزر، جرثقیل و وسایل قوی مکانیکی موفق به تخریب آن نشده و در نهایت از مواد منفجره استفاده کرده‌اند.

وی همچنین گفته بود که علاوه بر مقبره رضاشاه، قبرهای علیرضا پهلوی، فضل‌الله زاهدی و حسن علی‌منصور، نخست‌وزیر ایران و سنگ قبر ناصر الدین شاه را نیز تخریب کرده است.

آقای خلخالی یکی از دلایل تخریب مقبره رضاشاه را جلوگیری از بازدید احتمالی مردم از آن در سال‌های آینده ذکر کرده بود.

گزارش‌های متناقض درباره موضوع کشف جسد رضاشاه در حالی است که در اعتراض‌های سراسری دی‌ماه ۹۶ که بیش از صد شهر ایران را در بر گرفت، شمار زیادی از معترضان شعارهایی در حمایت از حکومت پهلوی سر دادند و از وقوع انقلاب ۵۷ ابراز پشیمانی کردند.

«رضاشاه روحت شاد»، «چه اشتباهی کردیم که انقلاب کردیم»، «ای شاه ایران، برگرد به ایران» و «ایران که شاه نداره، حساب کتاب نداره» از جمله شعارهایی بود که در این تجمعات اعتراضی شنیده می‌شد.

رضا پهلوی، ولیعهد پیشین ایران، با اعلام حمایت از این اعتراض‌ها گفته که مردم ایران «قصد دارند سرنوشت خود را بر اساس آن‌چه خود خواستار آن هستند بنا کنند».

رضاشاه در ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی در تبعید درگذشت و جنازه او در مصر بود تا اینکه پس از مدتی در آرامگاهی در شهر ری دفن شد.

بر اساس گزارش سایت‌ها و خبرگزاری‌های ایران و خاطرات صادق خلخالی/ ا.ک/ ک.ر
XS
SM
MD
LG